Huisvesting Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Bedoelde je Flevopol? Hier heb ik ook geen ervaring mee, maar als je al aan het rondkijken bent op het gifkikker forum zal je veel antwoorden vinden.

De T. dobrogicus is een goede keuze! Interessant en mooi dier, ik vind werkelijk alles leuk aan deze soort.

En over je waterval, hoe meer oppervlakte je creëert waarover je het water laat stromen, des te meer ruimte hebben de (goede) bacterien om zich te huisvesten. Wel moet je oppassen dat je je bak niet nodeloos complexer maakt, dit wordt alleen maar onhandig.

De dobrogicus zal zich niet zo snel ingraven als er voldoende schuilplaatsen zijn, voor de planten heb je waarschijnlijk wel wat meer aarde nodig. Hiervoor heb ik uitsparingen gesneden in het purschuim, en dat gaat prima.

Ik zou wel alle wanden goed afkitten! Salamanders staan erom bekend dat ze zich door piepkleine gaatjes kunnen wurmen.

Roy van Grunsven

Je kunt ook epiweb gebruiken in plaats van grond. Hier kunnen veel planten prima in wortelen en het geeft geen zooi.
(Epiweb is de milieuvriendelijke tegenhanger van varenwortel)

Chris Schouten

Heb al wat gevonden, flevopol is idd niet goed.

Citeerflevopol is geen ideale ondergrond op een waterval, dit zal namelijk snel wegspoelen met het water dat eroverheen loopt. Flevopol kan prima in een vochtige omgeving maar niet met stromen water.

Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Aangezien ik ook met een aqua-terrarium bezig ben voor T. dobrogicus plaats ik het maar even hier:
Kan je met piepscuim een scheidingsmuur maken tussen water en land?

®ob

Dat lijkt me niet de slimste constructie, het is breekbaar en kan niet heel veel druk hebben..... Er zijn verschillende soorten plastics verkrijgbaar bij de Gamma etc. ook kun je een glazen plaatje laten snijden om er tussen te kitten, voor een paar euro heb je die al.

petro pees

Danny, bij kweekbak? onder terrarium en inrichting staan drie foto's.
Op de middelste is te zien dat ik op een derde deel van voren een glasplaatje
heb staan die land en water van elkaar scheidt.Ergens op het forum staan foto's
van mijn terrarium toen ik hem aan het aanpassen was,daar is het helemaal goed
te zien.(heb me het schompes gezocht maar weet niet meer waar  ???)
Het is zoals Rob al opmerkte,heel eenvoudig;plaatje op maat met sileconen kit op
de gewilde plaats aanbrengen.
Het enigst waar je op moet letten is dat je genoeg silecone aanbrengt om de af-
scheiding vast te zetten en niet te laten lekken.
Wel een 24 uur laten staan zonder water,zodat vocht en eventuele giftige stoffen
kunnen vervliegen.
Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Mijn vader heeft nog een stuk plexiglas liggen, is dat ook goed of moet het echt glas zijn voor het beste resultaat?

Nog even een vraagje: wat voor 'aarde' is het beste als substraat voor het landgedeelte? Ik heb bij de Praxis turf zien liggen wat geen meststoffen bevat en zuurder is dan gewone aarde. Dit is toch beter voor het mos?

petro pees

Citaat van: tim en corrina op januari 23, 2008, 09:04:20 PM
even een reaktie op pedro
in jou stukje heb je het over dat de siliconen kit 24 uur moet drogen
ik ben zelf kitter en gebruik zelf sealtack 780 transparant voor mijn aqariums
deze kit is ook op siliconen basis maar zuurarm
wel is het zo dat je beter 48 uur kan laten drogen inplaats van 24 uur
dat adviseer ik de mensen ook altijd als ik een badkamer heb gekit
dan is de kit goed uitgehard

groeten tim


Oeps :-[ sorry dat was ook hetgeen er moest staan,48 uur. :-[
Tylototriton Shanjing

Chris Schouten

Afgelopen weekend pur schuim gaan spuiten. Wat een verassing, het ging niet zoals verwacht.
Van geïrriteerde purschuim handen tot een trui met vlekken. Ook de manier waarop het zich gedroeg was apart. Na een soort provisorisch mal gemaakt te hebben van karton terwijl het schuim aan het uitzetten was kon ik het nog in de goede vorm dwingen.

Toch ben ik wel tevreden met het resultaat. Ik moet de bovenkant en voorkant nog maken maar dat wordt tricky. Er moet voorin een soort luikje komen met filter materiaal waardoor water naar de pomp kan stromen.
En er moet bovenin de waterval afgemaakt worden en er moet ruimte gemaakt worden voor de planten.

Ik zal vanavond wel wat foto's posten ter verduidelijking.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Chris Schouten

Hier is de bak met daarna de achterwand en het pomp gedeelte. Daarna het purschuim onderdeel wat er op gespoten is en in vorm gebracht met stukken karton en wat gewicht. Helaas ben ik daar vergeten foto's van te maken.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Chris Schouten

Na wat hakken en zagen is dit eruit gekomen.

De voorkant wordt verlengt en een klepje toegevoegd me doorlaatfunctie voor het filter.
De bovenkant met waterval wordt verhoogt, gaten voor planten aangebracht en de stroom aangepast.
Als ik daar mee klaar ben wordt het tijd voor de tegellijm.


Is het mogelijk om de stroom van het water al te testen zonder de tegellijm of de hars?
Triturus marmoratus - 0.0.5

Chris Schouten

#26
Stroom van het water is getest en gefilmd, maar het zicht viel erg tegen, dus dat heb ik het filmpje maar achterwegen gelaten.

Hieronder het land gedeelte met alleen purschuim.
Daaronder bedekt met tegellijm en turf ingedrukt en gemengd.
Derde foto bevat aanzicht van de andere kant.

Het is wel heel apart om het op een foto te zien. Door de flits van de camera zijn namelijk de lichte gedeeltes opeens veel meer aanwezig dan dat je normaal ziet.







Hieronder de afgespoelde versie. De erg witte gedeeltes zijn bewerkt met zwarte verf. Misschien kleur ik andere delen ook nog bij voordat de epoxy hars eroverheen komt. Vandaag maar even wat verf kopen.






Het contrast tussen het geverfde deel en de tegellijm met turf is vrij groot. Dit is qua aanzicht veel minder. De flits versterkt het contrast aanzienlijk.

Commentaar en suggesties zijn nog steeds welkom. Ik wil nog wat groen/bruine tinten aanbrengen  en vooral het berg gedeelte bijkleuren. De bovenkant wordt later nog bedekt met aarde en mos, dit gebeurd natuurlijk pas nadat de epoxy is aangebracht en uitgespoeld.

Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Het ziet er goed uit tot nu toe, erg jammer van de flits, ik weet hoe dat het beeld kan vertekenen. Probeer anders eens overdag een foto te maken, dan heb je de flits niet nodig en zien we écht hoe je interieur eruit ziet. Ik denk wel dat dit gaat werken...ga je ook schuilplaatsen verzorgen? Let erop dat de lichte delen ook zichtbaar kunnen zijn als je er een TL boven hangt...

Chris Schouten

Er komen zat planten, kienhout en stenen in voor de schuilplaatsen. Ook heb ik nog een halve kokosnoot die dienst kan doen. Het gaat er nu vooral om om de lichte delen aan te pakken en dan het geheel afsluiten met epoxy.

Ik ging er vanuit dat de verf niet uitmaakt aangezien het geheel wordt afgesloten met epoxy, maar als er toch gevaar dreigt hoor ik het graag. Ik zat zelf te denken aan verf voor hobby schilders.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Chris Schouten

Inmiddels wat bijgewerkt en een felle lamp gebruikt om de flits te verminderen. De camera past namelijk de intensiteit van de flits aan op grond van het aanwezige licht. Ik ben wel tevreden over het resultaat. Vooral omdat je het meest straks toch niet meer ziet vanwege begroeiing, aarde en het aanbrengen van schuilplaatsen. 



Dit weekend maar aan de slag met de epoxy en dan onderdompelen in water. Ik ben erg nieuwsgierig of het gaat drijven of niet. De tegellijm, turf, piepschuim en pur hebben samen toch een aardig gewicht bereikt en het is een massief blok geworden. Mocht het op de bodem blijven dan ben ik van plan het niet aan de bak te kitten. Dan is het alleen de vraag hoe eventuele gaten en kieren te dichten.
Triturus marmoratus - 0.0.5