Opstart met C. / H. Orientalis en Bombina Orientalis?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MiniMiraN

Beste leden.

Ik ben nieuw op het forum en ben me sinds een tijdje aan het verdiepen in de wereld van salamanders, kikkers en padden.
Ik heb samen met mijn vriend al een tijd ook meerdere aquaria staan, en daar hebben we heel veel plezier van, maar we willen graag uitbreiden :)
We zijn er inmiddels al een beetje meer uit over waarmee we graag zou willen gaan opstarten, maar voordat het zo ver is wil ik eerst alles weten wat nodig is om een goede opstart te maken om zo beginnersfouten en teleurstelling te voorkomen.

Ik ben van plan te gaan opstarten met C. / H. Orientalis, ofwel vuurbuiksalamanders. Het liefst in een bak van minimaal 60cm breed, maar liever nog 80 of 100. De bak is er nog niet en voorlopig wachten we ook nog even hiermee, maar we hebben de tijd en eerst maar eens alles uitzoeken.

Ik ben inmiddels erg enthousiast geworden over deze kleine leuke salamanders, maar heb nog wel wat vragen, misschien kunnen jullie me helpen?
Ik ben ook erg gek op kikkers en padden, en heb gelezen en gehoord dat de vuurbuiksalamanders en vuurbuikpadden (Bombina Orientalis) samen kunnen. Graag zou ik hierin jullie ervaringen / adviezen horen, want als dit niet samen kan wordt het óf alleen de salamanders, of eventueel ook de kikkers maar dan in een andere bak en dus niet samen.

Mijn vragen waar ik nog mee zit, in het geval dat deze combinatie mogelijk is:
1. Wat voor grootte qua bak formaat zouden jullie me aanraden voor bijvoorbeeld 2 kikkers en 3 salamanders?
2. Is het houden van slakjes (zoals posthoornslakken/poelslakjes) en bijvoorbeeld vuurgarnaaltjes mogelijk bij deze 2 soorten dieren?
3. Is er nog iets bijzonders waarmee ik rekening moet houden bij het combineren van deze 2 dierensoorten?

Mijn vragen over de salamanders in het geval dat de combinatie niet mogelijk blijkt:
4. Hoeveel salamanders raden jullie aan voor een bak van minimaal 60 / maximaal 100?
5. Planten ze zich snel voort of komen er alleen nieuwe salamanders bij als je speciale maatregelen treft voor het opkweken?

Mijn vraag over de vuurbuikpadden in het geval dat combinatie niet mogelijk blijkt:
6. Ook weer; planten ze zich snel voort of komen er alleen nieuwe kikkertjes bij als je speciale maatregelen treft voor het opkweken?

Mijn vragen over beide diersoorten:
7. Hebben ze veel hoogte nodig / zijn het echte klimmers? (Heb hier niet veel over kunnen vinden).
8. Wat raden jullie aan qua grootte van het landgedeelte en grootte + diepte van het watergedeelte?
9. Is er nog iets anders bijzonders waarmee ik rekening kan/moet houden bij het houden van deze specifieke diersoorten?

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips en adviezen. Alvast bedankt!

Groet, Miranda.

013

Deze combi zal niemand je aanraden. Beide soorten zullen concurreren op voedsel en elkaar stress bezorgen waardoor de dieren extra gevoelig worden voor ziektes. Hou het maar bij een soort per bakje, dat is een stuk gezonder voor de dieren.

MiniMiraN

Oké, bedankt voor het advies. Ik kwam nu net toevallig (/eindelijk) nog wat meer bruikbare informatie wat dit betreft tegen en kwam ook nog een topic op een forum tegen waarop ervaring hiermee werd gedeeld en inderdaad blijkt dat vooral de salamanders hier erg veel stress van zouden ervaren. Dat is niet de bedoeling natuurlijk, dus ik kan nu in ieder geval zeggen dat combineren uitgesloten is! Graag zou ik dan nog wel antwoord krijgen op mijn andere vragen want ik wil beide dieren wel gaan houden in aparte bakken over een tijdje, dus alle tips en adviezen zijn welkom mensen! :)
De plannen zijn om over een paar maanden of zo pas te beginnen dus ik heb nog ruim de tijd, maar hoe meer info, des te beter!

Niels D

#3
1. Wat voor grootte qua bak formaat zouden jullie me aanraden voor bijvoorbeeld 2 kikkers en 3 salamanders?

Ik geef de dieren graag de ruimte, maar in een bak van 60 cm kunnen wel 5 C.orientalis of B.orientalis. Ik heb zelf in een 80cm bak 6 C.orientalis zitten en in een andere 5 B.orientalis.

2. Is het houden van slakjes (zoals posthoornslakken/poelslakjes) en bijvoorbeeld vuurgarnaaltjes mogelijk bij deze 2 soorten dieren?

Poel/posthoornslakken raad ik zelfs aan. Wat garnalen betreft kunnen nagenoeg alle (Neo)Caridina soorten wel, daar deze tegen koudere temperaturen bestand zijn. In de meeste bakken heb ik ze zitten en ze kweken genoeg om een vaste populatie te vormen.

3. Is er nog iets bijzonders waarmee ik rekening moet houden bij het combineren van deze 2 dierensoorten?

Dode slakken verwijderen als het grote exemplaren betreffen, maar dit is geen noodzaak.

4. Hoeveel salamanders raden jullie aan voor een bak van minimaal 60 / maximaal 100?

Voor 60cm echt maximaal vijf dieren. Bij 100cm maximaal 10. Minder dieren is altijd beter naar mijn mening, maar dat is niet op wetenschappelijke feiten berust.

5. Planten ze zich snel voort of komen er alleen nieuwe salamanders bij als je speciale maatregelen treft voor het opkweken?

Er zijn naar de ervaring van velen geen specifieke zaken nodig om ze voort te laten planten als je ze op kamertemperatuur houdt, hoewel het geen garantie is dat het je lukt. Dingen die van invloed zijn betreffen waarschijnlijk de dag en nachtcyclus die de dieren via een eventueel raam meekrijgen en de lichte temperatuurdaling in de winter, met name de nachttemperatuur, mocht je het huis niet dag en nacht gedurende die periode warm stoken. Ik hou mijn dieren bij de andere salamanders op een kamer waar in de winter het raam altijd open staat. Een koude periode werkt naar mijn mening erg goed.

6. Ook weer; planten ze zich snel voort of komen er alleen nieuwe kikkertjes bij als je speciale maatregelen treft voor het opkweken?

Zie antwoord vraag 5. B.orientalis lijkt in vele opzichten op C.orientalis wat dat betreft.

7. Hebben ze veel hoogte nodig / zijn het echte klimmers? (Heb hier niet veel over kunnen vinden).

Nee, als er maar zo'n 25 cm tussen een eventuele lamp en het landoppervlakte zit. Anders droogt de lamp de bodem e.d. snel uit. Je wilt alles redelijk vochtig houden.  

8. Wat raden jullie aan qua grootte van het landgedeelte en grootte + diepte van het watergedeelte?

B.orientalis heeft niet veel land nodig. Ze worden ook gehouden in een aquarium met lage waterstand, waarbij enkel een aantal stenen uit het water steken. Ik bied ze een stuk land van ongeveel 40 vierkante centimeter aan, maar ze blijven veelal in het water zitten.

C.orientalis heeft hier enkel een stukje drijvend kurkschors. Eigenlijk geen landdeel dus, als ze maar iets hebben wat ze kunnen gebruiken om even tijdelijk het water uit te kunnen.  

9. Is er nog iets anders bijzonders waarmee ik rekening kan/moet houden bij het houden van deze specifieke diersoorten?

Nee, maar raadpleeg fora en internet als je denkt dat er iets mis is met één van je dieren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Gerrit Krips

Niels, mijn complimenten voor jouw heldere uiteenzetting!

Niels D

Ik probeer het forum een beetje levend te houden, daar facebook alle activiteit van de hobbyisten opslokt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl