C. orientalis kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Hallo allemaal,

Ik heb nu een tijdje een 4tal vuurbuikjes en wou ermee gaan kweken, wat zijn de beste omstandigheden?
Watertemperatuur, licht uren, omgeving wat dan ook.
Graag hoor ik jullie reacties/ervaringen.

Gr

Jasper

Ik heb ze de afgelopen winter rond 14/15 graden gehouden, geheel aquatiel met een waterdiepte van ongeveer 20 cm, licht van 8:00 tot 20:00, met veel planten en goed doorvoert. Daarna ging het vanzelf.
Hypselotriton Oriƫntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

raymond burger

Bedankt voor de snelle reactie  :)
Ik heb altijd het raam openstaan van mijn kamer, maar het water is standaard 17/19 graden, kan dat ook?
Ik heb mosselplanten, anubias, hoornblad, klimop (wortels in het water) en nog een paar planten in de bak, leggen ze daar ook eieren aan?

Jasper

Ik denk dat ze een koudere periode nodig hebben om aangezet te worden om te kweken. Misschien is dit na te bootsen met koude waterverversingen. Op de planten die jij hebt zullen ze vast eitjes op afzetten. Bij mij leken ze geen voorkeur te hebben voor planten. Ze zetten af op waterpest, valisneria, braziliaans klimop, javavaren en javamos. Dat was wel makkelijk, omdat het snelgroeiers zijn en je de blaadjes gewoon kan afscheuren. Dat groeit vanzelf wel weer terug. Ik heb ook anubias in de bak gehad, maar dat heb ik weggehaald omdat ik het zonde vind om daar bladeren af te halen.

Ik zag dit jaar dat de ouders actief op zoek waren naar eitjes om op te eten, dus ik raad aan om de eieren zo snel mogelijk apart te zetten. Nadat de larven uitgekomen zijn kun je ze eventueel terug zetten bij de ouders, die pakken ze niet.
Hypselotriton Oriƫntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

Niels D

Hypselotriton orientalis (nieuwe naam) staat erom bekend nakweek te geven zonder grote temperatuurveranderingen gedurende het jaar. Ook als je ze in de woonkamer hebt staan kan je nakweek verwachten mits de dieren gezond zijn en de condities goed. Sommigen denken dat de lichtcyclus belangrijker is dan de temperatuur. Ik heb ze ook in een kamer met open raam staan en in het voorjaar beginnen ze hier te leggen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Bedankt voor de info, dan ga ik vaker verversen met koud water :)
En dan maar afwachten tot het voorjaar ;D