Nieuw + Vragen :)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Newbie

Hey allemaal,

Ik ga gaat beginnen met het houden van salamanders.  :)
Ik heb me al aardig ingelezen op het forum en mij lijkt de Cynops Orientalis wel een leuke soort om mee te beginnen.
Ik ga dus morgen met m'n vader naar de Hornbach even naar aquariums kijken, ik ben van plan om 3/4 beestjes te nemen dus is een bak van 60x30x30 groot genoeg?
Maar waar zal ik nog meer voor kijken als ik bij de Hornbach ben, kwa inrichting van het aquarium?
En is een filtertje + pompje verstandig om erbij te nemen?

Mensen die nog tips hebben voor deze beginneling, laat maar horen!
Hoe meer info hoe beter.  :)

StevenZ

Leuk dat je geïnterreseerd bent in het houden van salamanders! Het is echt een geweldige hobby.

Om gelijk maar weer met de deur in huis te vallen wordt het kopen van salamanders in dierenwinkels/bouwmarkten afgeraden. De dieren die daar verkocht worden zijn bijna altijd gevangen in het wild en onder erbarmelijke omstandigheden hierheen verscheept. Die dieren hebben vaak last van parasieten/schimmels en zullen dus een grote kans hebben snel na aankoop te overlijden. Daarnaast verkopen dierenwinkels ook vaak verschillende soorten salamanders onder de naam "vuurbuiksalamander". Zo wordt bijvoorbeeld zowel de soort Paramesotriton chinensis, als de soort Hypselotriton orientalis onder de naam vuurbuiksalamander verkocht, terwijl deze soorten verschillend verzorgt moeten worden.
(http://www.salamanders.nl/index.php/aanschaf-salamanders.html)

Ik denk dat je beter nog even kan wachten met het kopen van salamanders dus. Er is zeker nakweek aanwezig van verschillende (makkelijke) soorten, zoals bijvoorbeeld Pleurodeles waltl, Triturus carnifex, Triturus dobrogicus, Hypselotriton orientalis en Cynops ensicauda. Op dit forum is er ook een sectie waar je een een verzoek kan plaatsen of andere leden nog nakweek hebben. (http://www.salamanders.nl/forum/salamanders-en-bijbehorende-gevraagd/)

Een aquarium van 60x30x30 is groot genoeg voor 4 Hypselotriton orientalis (Chinese vuurbuiksalamander). Een filter/pompje is niet nodig als je veel planten in je bak hebt en eens per twee weken een emmertje water ververst.

Nog enkele bruikzame linkjes:
http://www.salamanders.nl/index.php/soorten-a-caresheets/64-cynops-orientalis.html
http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_orientalis.shtml
http://www.salamanders.nl/index.php/salamanderhobby/soorten-a-caresheets/caresheets.html
http://www.caudata.org/cc/species/Salamandridae.shtml
http://www.caudata.org/cc/articles/articles.shtml

En op dit forum staat ook nog eens een hele hoop informatie.

Niels D

#2
Ik lees nergens dat je voornemens bent om dieren van een dierenzaak aan te schaffen, dus ik ga er vanuit dat je dat niet van plan bent. Ook weet je welke vuurbuiksalamander je wilt, aangezien je het over C.orientalis hebt. Drie à vier dieren kunnen zeker in een bak van 60 centimeter. Ik zou er maximaal 6 in stoppen mits je voldoende planten en schuilplaatsen hebt.

Ik winkel zelf graag in de Hornbach voor de hobby. De 60cm aquaria zijn vaak in de aanbieding daar, althans bij die in Breda wel. In Breda zit wel de grootste, maar dat is de enige die ik regelmatig bezoek. Hier baseer ik dan ook de productinformatie op.

Bezoek het aquariumgedeelte. Kijk dan gelijk voor een klein waterpompje. Ik gebruik graag de "aquaflow 50" van "Superfish". Als je met de opzetstukjes het water tegen één van de wanden boven het water uit laat komen, dan krijg je niet teveel stroming. H.orientalis haat stroming. Een luchtpompje (ipv klein waterpompje) is goedkoop en gebruik het bruissteentje wat bijna altijd wordt bijgeleverd. Een stuk kurkschors kun je gebruiken als drijvend landdeel. Ziet er gelijk natuurlijk uit. Ik gebruik zelf ook graag rivierzand (Flußsand) als bodemsubstraat (niet meer dan 2 à 3 cm) om planten in te stoppen. Waterpest is ook vaak beschikbaar in kleine zakjes. Dit zou ik echter niet planten, maar in de bak laten drijven.

Verder zou ik nog een rol duct tape halen als je die nog niet hebt. Een aquarium met deksel is vaak niet ontsnappingsvrij. Als je de randen afplakt met één laag duct tape kunnen de salamanders niet langs de rand omhoog klimmen. Meestal past het deksel er nog goed op. Een andere tip is een tijdklokschakelaar. Dan hoef je zelf nooit meer het aquarium aan of uit te zetten en weet je dat het licht met zekerheid een door jouw bepaald aantal uren brandt, tenzij er iets kapot gaat uiteraard.

Er zijn echter vele andere wegen die naar Rome leiden. Met deze spullen maak ik mijn basisbakken, die naar mijn mening goed draaien. Ik maak echter zelf achterwanden met ingebouwde waterval. Dan gebruik ik ander materiaal. Zo laat ik overigens het pompje uit het water tegen de wand aan lopen (pomp staat hier niet aan..):
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Ah sorry, ik heb de derde zin te snel gelezen, ik dacht dat je morgen ook gelijk salamanders ging kopen.  ;)

Orientalis is echt een leuke soort om mee te beginnen, ben er zelf ook mee begonnen en heb er nu eieren van, maar dat heb je waarschijnlijk al wel gelezen.

Newbie

Bedankt voor de tips!
Uhm, om eerlijk te zijn was het wel mijn eerste idee om ze bij een dierenwinkel te halen. :x
Namelijk bij deze: http://www.terrariumdesigner.nl/producten/exotische+dieren+%2B+voer/amfibie%C3%ABn
Dat is in de buurt van Rotterdam.
Hebben er misschien leden van deze site ervaring met die winkel?  :)

Maxim M.

Ik zou toch eens een aanvraagje doen naar de dieren die je wilt op deze website.
Er zullen snel genoeg mensen je kunnen helpen, mischien wel in je buurt.
Niets is zo frustrerend als met zieke dieren, schimmels, infecties te kampen krijgen.
Zeker als je net met de hobby begint, zou dit een grote tegenvallen kunnen zijn.
En dan zit je nog met het feit dat je die ermbarmelijke situatie blijft steunen door de in een dierenwinkel aan te kopen.

Mijn vrouw heeft een zwak om slecht verzorgde of niet meer gewilde dieren in huis te nemen,
ondanks het feit dat ze het niet kan laten die te nemen, vloekt ze wekelijks te stoppen met de hobby,
omdat ze zo vaak kampt met zieke dieren.
Spaar jezelf en de salamanders deze problemen en neem gezonde, goed verzorgde dieren van een forumlid over.

Verder wens ik je veel plezier met de hobby en je toekomstige dieren.
Ik zag dat niemand je al wees op het verslavende effect  van de hobby zelf, dus bij deze ben je gewaarschuwd.  ;)

Newbie

Hahaha dankjewel!
En wonen er veel forumleden in de omgeving van Rotterdam?

Roy van Grunsven

Goed dat je je inleest en kijkt wat de dieren nodig hebben.

Wil je perse C. orientalis? Dat is wel de soort die je altijd in dierenwinkels ziet (als zieke wildvang meestal) maar er zijn ook leuke andere soorten. De variatie hier op het forum is veel groter dan in winkels. Deze zijn niet allemaal geschikt voor beginners maar de persoon die ze verkoopt kan je daar alles over vertellen. Zelfs als je je beperkt tot kleinere soorten die in het water blijven en tegen een warme zomerdag moeten kunnen zijn er nog wel mogelijkheden.

Ik heb nog jonge C. cyanurus van vorig jaar zitten, mag je zo hebben alleen woon ik wel in Amersfoort.

Newbie

Vrijdag ga ik een aquarium halen, maar wat is een goede ondergrond?
Een ondergrond waar ook makkelijk plantjes in kunnen(zonder dat ze al te snel dood gaan).  ;D
Bedankt voor alle reacties!

Roy van Grunsven

De meeste echte aquariumondergrond met voedingsbodem enzo wordt na een tijdje een rotzooi.
Maar deze heb je ook helemaal niet nodig.
De meeste planten die je als waterplant kunt kopen voor in een aquarium zijn eigenlijk helemaal geen waterplanten maar moerasplanten die tegen overstroming kunnen. Met kunstgrepen kun je ze wel in een aquarium houden maar dan heb je dingen als voedingsbodems of zelfs CO2 bemesting nodig.
Maar je kunt ook gewoon planten kiezen die aangepast zijn om onder water te groeien. Dat zijn soorten als waterpest. Deze kunnen ook voedingsstoffen uit het water halen en hebben eigenlijk geen bodem nodig. Je kunt zand op de bodem doen of grof grind (zodat de salamanders het niet in kunnen slikken) als je dat mooi vindt, maar echt nodig is het niet.

lau44

Citaat van: Roy van Grunsven op januari 28, 2014, 08:28:10 AM
Je kunt zand op de bodem doen of grof grind (zodat de salamanders het niet in kunnen slikken) als je dat mooi vindt, maar echt nodig is het niet.
Maar een kale bodem is toch ook geen gezicht ?

Peter Vliem

Het hoeft ook niet altijd mooi te zijn. In bakken waar ik larven opkweek bijv. zit geen bodembedekking, want daar is het onpraktisch.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Newbie

#12
Mhm, oke oke.
Zouden grindkorrels van 1/2mm goed zijn of is dat te klein? :)

Edit: Of zou Riversand beter zijn?

lau44

Citaat van: Peter Vliem op januari 28, 2014, 11:23:46 AM
Het hoeft ook niet altijd mooi te zijn. In bakken waar ik larven opkweek bijv. zit geen bodembedekking, want daar is het onpraktisch.
Hmm ik zou het toch wel jammer vinden denk ik. Bij larven zou ik er niet voor kiezen.

lau44

Er word gezegd dat ze dat in kunnen slikken. Ik zelf heb het wel (1/2mm grindkorrels) en ondervind er (nog) geen problemen van.