Kweekpoging Triturus marmoratus

0 Leden en 5 gasten bekijken dit topic.

StevenZ

Al een tijdje niet meer gepost, ben de afgelopen maand twee keer een week met vakantie geweest, en tijdens de vakantie is de waterkwaliteit slecht geweest, ik liet de dieren verzorgen door iemand (buurman) die er iets minder verstand van heeft.

Ook bij drie of vier dieren een afgebeten pootje gezien bij terugkomst, nu zijn de pootjes gelukkig al weer teruggegroeid. Ook lijken de dieren nu niet heel groot te gaan morphen (5cm ongeveer), waar ik ook wel van baal, het lijkt erop dat een slechtere waterkwaliteit de dieren eerder laat morphen, zoiets heb ik ook gemerkt de vorige keer dat ik larven grootbracht.

De kammen bij de mannen beginnen nu duidelijk minder groot te worden

Binnenkort volgen nog wat foto's.

StevenZ

Dit blijf ik toch een van de leukste momenten vinden, dat ze nog net niet het land op gaan maar al wel de kleur beginnen te krijgen van een volwassen dier en hun kieuwen nog hebben.

StijnH

Echt heel mooi! Ze komen goed tot hun recht op de foto's  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Dave O.

C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

StevenZ

Bedankt!

De eerste 2 zitten nu op het land, ze zijn het land op gegaan bij een lengte van zo'n 4,5cm, maar er zitten nog enkele grotere larven in het water die de 6cm wel halen.

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt!

Zit nu op zo'n 20 morphjes met nog zo'n 15 dieren in het water.

Harry

Bij mij zijn nu ook de eerste marmers op t land
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StevenZ

Citaat van: Harry op mei 28, 2014, 07:21:04 AM
Bij mij zijn nu ook de eerste marmers op t land


Dat is snel! Heb je er genoeg?

Hier gaan ze het land op bij gemiddeld 5,4cm, ik wil ze volgend jaar nog groter op het land krijgen, heeft iemand nog tips hiervoor?

Niels D

Koel houden als de larven al flink gegroeid zijn. Dat vertraagt de metamorfose zolang de waterkwaliteit goed is/blijft.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

koel houden valt niet mee..
ik heb ze in een bak met een laagje water van zo'n 10cm met oplopend grind, dat hou je niet zo makkelijk koel, zelfs als je het elke dag ververst hou je het niet echt koel.
Mijn marmoratusjes zijn nu ook zo ver dat ze het land op gaan, maar ze zijn vrij klein, kleiner dan vorig jaar...
Mijn italicussen komen nu ook aan land, zelfde verhaal, vrij klein.
Maarr het zijn er veel en ze doen het verder goed.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Patrick dk

Foto's Ron , of we geloven het niet  ;D
C orientalis

Ron Duijn

Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Niels D

Koel houden valt zeker niet mee, maar kleine zaken kunnen al invloed hebben. Op de heetste dagen zet ik gevoeligere dieren die bijvoorbeeld op het land zitten op de grond in de gang. De gang is bij ons de koelste ruimte. Op de grond is het dan nog koeler gezien het feit dat warmte stijgt. Ik heb zelfs al weleens dieren in de waterput gezet, want daar wordt het nooit warmer dan 18 graden. In ons volgende huis wil ik toch echt een kelder.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl