Vraagjes over Triturus carnifex en Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

#16
Citaat van: StevenZ op november 11, 2013, 08:55:38 PM
Ik zou ze dus ook gewoon op een kamer in een bak bij de vensterbank kunnen houden? Want zo red ik die 12 graden makkelijk, denk dat de temperatuur in de vensterbank nog wel lager kan zijn. Ik dacht altijd dat je ze echt bij zo'n 4-5 graden moest houden voor succesvolle kweek.



Ik heb mijn marmoratussen vorig jaar gewoon binnen de landfase gegeven in een curver op cocopeat.
En eieren genoeg rond januari/februari.  :D
De temperatuur op mijn salamanderkamer is in de winter zo'n 17/18 graden.
's Nachts zakt de temperatuur naar zo'n 15 graden met het raam open.
Ook nu zitten ze op dezelfde manier.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Maxim M.

Ik heb nog niet echt stil gestaan bij temperaturen voor het kweken.
Denk dat mijn marmers nog iets te jong zijn.

StevenZ

Bouwt de kam zich bij marmersalamanders op het land al op?,
en hoe lang adviseren jullie de marmers bij lagere temperaturen te houden?

Ze staan nu zo'n 3 weken bij 7 tot 14°C.

Niels D

Ik heb dat wel vaker gezien. De temperaturen zullen het zeker in de hand hebben gewerkt. Je zou ze al in het water kunnen zetten. Hier blijven namelijk de T. dobrogicus al enige tijd eieren leggen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt Niels, ik denk dat ik toch nog even wacht omdat in de meeste caresheets staat dat je ze 2-3 maanden kouder moet houden. Ben bang ze te vroeg het water in te doen en dan geen eieren te krijgen aan de ene kant,  maar aan de andere kant wil ik ze het liefst nu gelijk het water in krijgen omdat ik echt niet kan wachten ze te kweken.  :)


Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Het is ook handig om te wachten omdat er over een paar maanden weer veel meer voedsel te vinden is.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StevenZ

Citaat van: naeff002 op december 22, 2013, 10:14:07 PM
Het is ook handig om te wachten omdat er over een paar maanden weer veel meer voedsel te vinden is.
Bedankt voor de reacties. Ik was van plan ze weer op te kweken met artemia en tubifex, voedsel vinden is dus geen probleem.
Ook heb ik liever eerder eitjes, want in de winter heb ik meer tijd om larven op te kweken dan in de zomer.
Waar ik bang voor ben is dat ik ze te vroeg het water in doe, zijn er nou nog echt uiterlijke kenmerken of vertonen ze gedrag waaraan je kunt merken dat ze het water in kunnen?

StevenZ

#24
Een van de mannen zat in het bakje water vandaag (er zit zo ongeveer een halve cm water in het bakje). Ik denk dat ik de mannen over 5 dagen het water in ga proberen te krijgen, dan hebben ze ruim 5 weken kouder gestaan.

StevenZ

Het eerste marmoratus-mannetje is nu in het water, bij een temperatuur van 14°C.
Ik verwacht niet veel van dit mannetje, hoewel hij al wel een kam, grotere cloaca en witte streep op zijn staart heeft. De lengte van het dier is slechts 12 cm, en daarmee is het veruit mijn kleinste marmoratus op dit moment.

Peter Vliem

Mannen zijn vaak wel iets kleiner dan de vrouwtjes ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

StevenZ

Weet ik Peter, maar ik heb ook nog een groter mannetje, dus verwacht ik dat die eerder voor nageslacht zal kunnen zorgen.

Triturus marmoratus blijft een geweldig mooie soort, soms denk ik erover om alleen nog maar marmoratus te houden  ;D. Foto's van het dier:

StevenZ

Meer foto's  ;)

Peter Vliem

Erg mooi dier, mijn dieren zijn van Soria, en je ziet toch duidelijk verschil in patroon ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus