al 3 maand geen beweging

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tacha

hallo

ik heb zo'n 3 maand geleden enkele chinese vuurbuikjes gekocht. ze wonen in een half gevuld aqurium van 1m op 30cm met 2 turtelrock's, veel beplanting en een buitenfilter + TL lamp. ze wonen daar met z'n 4 en helaas is er maar ééntje die in het water gaat; de rest blijft al van dag 1 op hun zelfde plaats (een grote turtelrock). ik heb het aqurium al op verschillende manieren ingericht maar alles komt terug op het zelfde neer... 3 salamandertjes kruipen samen dicht bij één en ze blijven daar muisstil zitten.
de diertjes kunnen niet opgejaagt worden ze staan op een rustige plaats waar de poezen niet aan kunnen en bezoekers mogen eventjes kijken maar geen domme dingen gaan doen zoals op het glas tikken of zo.
enkele jaren geleden had mijn man ook een cynopsje gekocht en het diertje deed het heel goed. ik weet nog dat het diertje ook hoefde te wennen maar zeker geen 3 maand zonder enige vooruitgang. en de fouten die we toen hebben gemaakt zijn ons bijgebleven om ze nu te vermijden. ( het cynopsje hebben we uiteindelijk moeten doorgeven aan iemand omdat het bij ons te warm was. we woonden in een appartement waar iedereen altijd zijn verwarming aanliet.)
we gaan er (als amateurs  :) ) vanuit dat het om zuivere wildvang gaat en dat de diertjes zwaar aan het stressen zijn. dit breekt ook zo'n beetje m'n hart want ik wil al mijn dieren gelukkig maken en deze keer lukt me dit niet.

vandaag heb ik de verlichting uitgelaten en het deksel een stukje open gezet misschien vinden ze die TL lamp maar niks. ik weet dat het de beste ontsnappers zijn maar ze maken geen kans om te ontsnappen nu de kap een beetje open staat en als ik het huis uit zou gaan (of voor de nacht) sluit ik het deksel voor alle zekerheid.  ;D

hopelijk weet iemand raad voor me 4 kleintjes...
zouden ze zich beter voelen in een terrarium?

alvast bedankt, groetjes tacha

Niels D

Als vuurbuiksalamanders nagenoeg de gehele tijd op het land zitten betekent dat meestal één van de volgende twee dingen, als men te warme temperaturen uit kan sluiten. Of de waterwaardes zijn niet goed, of er staat teveel stroming. Een combinatie kan uiteraard ook, maar laten we ervan uitgaan dat het één van deze oorzaken heeft.

De stroming van een pomp kun je verminderen door er een stuk spons in te stoppen. Een pomp is overigens niet nodig, maar ik gebruik zelf voor mijn H.orientalis de Aqua-Flow 50, een erg kleine pomp. Met het bijgeleverde opzet stuk kun je het water boven de waterspiegel eruit laten spuiten. Als je deze bijvoorbeeld tegen het glas of de achterwand richt heb je wel circulatie, maar weinig stroming. Mocht je het idee hebben dat het niet aan de stroming ligt zou je het water kunnen testen of kunnen verversen voor een deel.

Zet anders een foto in dit topic, voor eventuele tips en tops.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Peter Vliem

Wat voor vuurbuiksalamanders zijn het? Als het jonge dieren zijn van de H. orientalis, kan het zijn dat ze in de landfase zitten.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

tacha

het gaat om cynops orientalis, elke week wordt er water ververst en de stroming wordt gebroken via de achterwand.
het enige waar het dan nog aan zou kunnen liggen is te temperatuur die is gemiddeld 20°C en ik weet dat dit de maximum temperatuur is die ze verdragen. helaas kan ik de temperatuur niet laag genoeg houden tenzij ik elke dag heel het aqurium opnieuw vul met koud water direct uit de kraan.

Rayliberty

De TL lamp geeft ook erg veel warmte af, zeker de transformator die in de kapzit. Ik zou eens kijken om de bak zonder kap te gebruiken en dan de bak afdekken met een raamwerk en horregaas. Verder zou ik gewoon eens het filter niet gebruiken om te kijken of dit zal helpen want een buitenfilter geeft wel erg veel stroming. Ik dacht dat 20 graden wel haalbaar moet zijn voor de japannertjes.

Joost?
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

Een transformator geeft wel warmte af, maar warme lucht stijgt, dus daarvan zal de watertemperatuur niet zo omhoog schieten. Op zich moeten Chinese vuurbuikjes 20°C makkelijk kunnen verdragen, maar in tijden van stress is het beter de temperatuur lager te houden.
Graag zou ik ook foto's willen zien of het om de 'echte' Chinese vuurbuik gaat.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Hier krijgen de H.orientalis vaak warmere temperaturen dan 20C te verdragen, daar zou het niet aan moeten liggen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl