Koperen axolotls

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen.S

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 21, 2012, 10:22:38 AM
Wat is er tegenwoordig nog 'puur' aan axo's dan? Het zijn toch al toverballen, en er kan vanalles uitkomen bij nakweek.

Inderdaad, behalve bij kopers. Maar gaat men deze ''variant'' net als de rest door elkaar gooien dan zal dit uiteindelijk ook een circus worden.

Jeroen.S

#16
Ik zal dit uitgewerkt stuk ook maar even hier posten..

Hoe herken ik een koper ''axolotl''

1.Kopers leggen in tegenstelling tot andere axolotls (met uitzondering albino's) altijd spierwitte eitjes. Met een koppeltje wordt het dus makkelijk om de dieren te controleren op puurheid.(Dit kan alleen met koper x koper.)



2.Ook hebben kopers altijd een licht roze onderhuid. Vaak goed zichtbaar bij de poten. Bij oudere kopers kan dit vervagen of zelfs verdwijnen. Ook de caramelachtige kleur wordt op latere leeftijd donkerder.



3.Een koper axolotl heeft altijd roodachtige ogen. Met het blote oog is dit haast niet zichtbaar. Hier is een fototoestel met flitser voor nodig. Ook het zichtbaar maken van de rode ogen op camera vergd enige inspanning.






Vergelijking ogen melanoid/koper

De kleur ogen, onderhuid en de kleur van de eitjes wekken dan ook het vermoeden op dat de kleur koper een vorm van albino is. Maar daar blijft het niet bij..
 
Er gaan heel wat geruchten rond deze dieren. Van een aparte kleur axolotl, tot gekruist met ambystoma andersoni of een andere Ambystoma soort. Tot een totale andere soort, of zelfs een uitgestorven soort. Daarom wordt oa in Duitsland er op gewezen de dieren apart te houden ( dus verlopig niet samen met andere axolotls).

Het is tot dus ver erg belangrijk om deze variant verlopig zuiver te houden. Het zou zonde zijn als er uiteindelijk overal hybriden rondzwemmen, en we uiteindelijk niet meer weten of het nou pure kopers zijn of niet.

Ik probeer het beeld ook hier in Nederland een beetje duidelijk te maken. Ik hoop dat ook wij verlopig samen proberen aan deze richtlijnen te houden tot dat er meer bekend is. (Onderzoek wordt gedaan.)

Bron: www.axolotlgroepnederland.nl

bouffonne

helemaal mee eens Jeroen ;D ;D ;D

joost.v.wijk

Voorlopig dan... ;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jeroen.S

Uiteraard verlopig is het verstandig om de diertjes apart te houden. Natuurlijk mag iedereen doen en laten wat hij wil. Ik speel slechts de informatie door die voor handen is. En voor houders misschien ook erg interessant. Maar koper x andere kleur zal nooit meer de kenmerken krijgen die hier beschreven worden. In feite zullen dus koper x andere kleur geen kopers meer zijn en nooit meer worden.

Niels D

Helemaal mee eens. Ze zouden sowieso opgegeten worden als we ze bij de anderen zouden zetten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Salasander

Mij lijkt het gewoon een kleurvariant van de Axolotl (Ambystoma mexicanum). Voorlopig heb ik niet de plaats om de koperen als ze volwassen zijn apart te houden, dus de bedoeling was dat er 1 of 2 gewoon in de grote bak gingen samen met alle kleuren die er zijn.

Zal nog eens navragen hoe de ouders van deze dieren eruit zagen. En hoe het overerft.
Met wat geluk zal ik de ouders ooit wel eens zien in levende lijve.

Jeroen.S

Hoe het overerft hoef je niet aan te twijfelen, dat is wereldwijd bekend. Jammer dat je ze toch samen gaat houden.

Niels D

Ik heb ze van een Duitser. Deze adviseerde ze ook enkel met koperen te kruisen, omdat je anders nooit meer koper zou terug krijgen. Op caudata lees ik niets anders, dus ik ga ze niet kruisen met andere types.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joey Immers

dat lijkt me ook wel logisch!  :P en sowieso zonde als je koper gaat kruisen! is heel je kleur der uit!
maar snap ook wel dat mensen meerdere kleuren in een aquarium wilt hebben omdat dat leuk is! ieder zen eige ding natuurlijk!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

joost.v.wijk

Je kan ze prima bij elkaar houden maar kweken zou ik dan niet doen, als je 'zuivere' kopers wilt houden. Overigens: Als het geen aparte soort betreft, moet het wel weer gewoon kunnen, want dan zijn ze oorspronkelijk ook uit anderskleurig dan koper gekomen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Citaat van: Jeroen Spobeck op oktober 21, 2012, 10:22:40 PM
Hoe het overerft hoef je niet aan te twijfelen, dat is wereldwijd bekend. Jammer dat je ze toch samen gaat houden.

Hoe erft het dan over?
bv:
koper x goud = ?
koper x wit = ?
koper x zwart wildkleur = ?
koper x wildkleur = ?
koper x albino = ?

Joey Immers

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 22, 2012, 08:00:18 PM
Citaat van: Jeroen Spobeck op oktober 21, 2012, 10:22:40 PM
Hoe het overerft hoef je niet aan te twijfelen, dat is wereldwijd bekend. Jammer dat je ze toch samen gaat houden.

Hoe erft het dan over?
bv:
koper x goud = ?
koper x wit = ?
koper x zwart wildkleur = ?
koper x wildkleur = ?
koper x albino = ?

dat blijven een hele hoop vraagtekens denk ik!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Jeroen.S


joost.v.wijk

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 22, 2012, 08:00:18 PM
Citaat van: Jeroen Spobeck op oktober 21, 2012, 10:22:40 PM
Hoe het overerft hoef je niet aan te twijfelen, dat is wereldwijd bekend. Jammer dat je ze toch samen gaat houden.

Hoe erft het dan over?
bv:
koper x goud = ?
koper x wit = ?
koper x zwart wildkleur = ?
koper x wildkleur = ?
koper x albino = ?

Hier heb je natuurlijk niks aan, tenzij de niet kopers ook zuiver zijn. Er kan vanalles uitkomen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis