Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Geen reclame voor de hobby....

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ANDRÉ-ARTHUR

Het zal mij niets verbazen als er gezonde populaties van bijvoorbeeld P.waltl gevonden gaan worden!!Als ik in mijn omgeving alleen al hoor hoeveel dieren zoals vissen,amfibieen,vogels etc. worden vrij gelaten in de vrije natuur schrik ik daar best wel van..Ook directe collega's van me :-[ Ja maar dat is toch niet erg voor de natuur /moet ik ze dan door de wc spoelen! krijg ik van ze te horen..Ik heb als antwoord gegeven:Denk goed na voordat je een dier koopt als je er één voor je kind koopt ga er dan altijd van uit dat jij ervoor moet zorgen omdat ze op een bepaald ogenblik uit gekeken zijn op het diertje!!!En dat sommige dieren ouder kunnen worden dan je denkt in gevangenschap..
Op mijn werk zijn er al 8 van de 20 directe collega's die bekennen dat ze weleens een''diertje'' van zichzelf of kennis/familielid vrij hebben gelaten in de natuur.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Jeroen.S

Ik heb vorig jaar ook axolotls los gelaten in de vijver van mijn opa. Waarscheinlijk zijn ze aan de wandel geraakt, want na de winter heb ik ze niet meer gezien.  :-\;D

Jeroen.S

#17
Vanaf 19,45 : http://content.omroep.nl/tros/H264/www.eenvandaag.nl/2012/1000/std.20120712_14470702_AVRO_1520604.m4v

Topic samengevoegd: Ze zijn beide actueel, en gaan in principe over hetzelfde onderwerp.

joost.v.wijk

Dat zijn een boel zonnebaarsen!!!
Ik heb zelf altijd in Dierenspeciaalzaken en tuincentra gewerkt, en als men zo'n vis erin wou hebben, ik adviseerde ook altijd per vijver 1!!! zonnebaars, hoe groot die vijver ook was. Die beesten zijn net muizen namelijk.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Ik heb ook zo'n 13 jaar in een dieren speciaal zaak gewerkt.
Maar nooit iets van zonnebaarsen in de winkel gehad.
Omdat we wisten dat deze vissen erg roofzuchtig zijn en dat ze behoorlijk groot werden in de vaak te kleine vijvertjes.
Nu ik het filmpje heb gezien, ben ik blij dat ik nooit zonnebaarsen heb verkocht.
Trouwens zelf heb ik een best grote vijver, maar daar zitten alleen select koi's in het diepe gedeelte.
En inheemse kikkers, padden en salamanders in het ondiepe gedeelte :D

MartinS

Daar komt bij dat sommige mensen deze vissen uitzetten in vijvers om insecten zoals muggen in hun buurt terug te dringen. Vooral in afgesloten vennen waar dus ook geen snoeken of baarzen aanwezig zijn, blijken nu enorme aantallen zonnebaarzen voor te komen. Ik las van een vennetje van circa 900 m2 waar bij het leegpompen ruim 4000 zonnebaarzen te voorschijn kwamen. Veel distributeurs zijn onder het mom van "maatschappelijke verantwoordelijkheid" inmiddels gestopt met de handel in zonnebaarzen. Nu maar hopen dat als die vijverliefhebbers met nakweek ze niet massaal blijven dumpen. Wel een goed voorbeeld van hoe mis het kan gaan met sterk invasieve soorten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana