Salamanders online kopen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Citaat van: joost.v.wijk op juni 28, 2012, 02:14:21 PM
Wat spreekt je aan, aan de kaiseri ten opzichte van marmoratus en/of vuurbuiken?

De kleuren, de lichaamsvorm (ik vind de plompere landsalamander-achtige salamanders mooi), de gekke manier van bewegen. Maar ook vooral omdat de plek waar ze komen te staan, de zolder, me ideaal lijkt voor deze soort. Het wordt daar namelijk nogal warm en ik begreep van verschillende caresheets dat ze toch wel goed tegen hogere temperaturen kunnen.

Jeroen.S

Salamanders zijn alles behalve warmte behoevend. Je moet dit juist verkomen!! Een zolder is daarom vaak juist niet de ideale plek voor een aquarium.

Jeroen.S

Juist neurergus soorten zijn absoluut niet geschikt bij zulke temperaturen. Ambystoma soorten kunnen het verdragen.. maar probeer dit te verkomen.

013

#48
Ik vind het gek dat je dat zegt. Caudata.org spreekt over temperaturen tot wel 30 graden...Dus wie heeft gelijk?

De zolder is de enige plek waar deze bak kan staan. In de zomermaanden kan het er op sommige dagen warm worden.

Jeroen.S

Ik geloof niet dat er staat houd de dieren zo lekker warm mogelijk. Er zal staan dat die bepaalde soort een korte tijd hogere temperaturen kan verdragen. Dit betekent niet dat je ze ook op deze temperatuur moet gaan houden. In tegendeel. Salamanders zijn amphibien geen reptielen.

013

Bedankt voor deze informatie. Ik hoop dat je alle nieuwe leden op het forum zo op weg helpt, Jeroen. Zeer hulpvaardig en gelukkig ook niet zo badinerend.

Wanneer een gerenommeerde site zegt dat temperaturen van 15-25 en incidenteel 30 'appropriate' zijn, ga ik ervan uit dat het klopt...Maar ik begrijp dat ik alleen op jouw kennis en ervaring moet vertrouwen?

Kenny

Niet alle neurergus zijn dezelfde Jeroen. Voor alle andere dan kaiseri geef ik je gelijk maar kaiseri kan echt wel warmere temperaturen hebben. Getuige daarvan is de manier hoe Rob ze had toen ie nog in het ouderlijke huis woonde (dakkamertje en water van ±27c°). Ik heb ze doorgaans een dikke maand in de warme periode rond de 25c° zitten met pieken tot 27c°. Natuurlijk niet constant en als het wat koeler kan (18-23) is dat altijd 'beter'.

De mensen die 2jaar geleden in Gersfeld waren en de lezingen volgden zullen de kleine, 'modder'poeltjes nog wel herinneren waar ze kaiseri in vonden, koel was het daar niet lijkt me.

Dat je Ambystoma's warmtetolerant noemt vind ik dan weer vreemder. Dat is misschien wel het geval voor een tigrinum of mavortium die dat wel kunnen hebben maar voor de rest van de "courante" Ambystoma soorten zijn hogere temperaturen nefast.  

Daarbij heeft 013 duidelijk een voorkeur voor watersalamanders en beslist geen axo's. Als je goede stevige N.kaiseri kan vastkrijgen zou ik het niet laten, van een absolute beginner kunne we hier niet spreken, dat merk je ook al aan de manier van posten en z'n engagement om informatie te vergaren.

De recente uitval die nu met kaiseri-nakweek in de vereniging gebeurt geven een beetje een vertekend beeld denk ik en dat is jammer.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jeroen.S

Dit is algemene Kennis. In principe de basis die nodig is om met een bepaalde soort te starten. De 15 -25 is het gemiddelde .. maar misschien wat hoog uitgelicht. Ik hou mijn Neurergus liever niet hoger dan 20 graden.

Jeroen.S

#53
Ik zeg dat ambystoma soorten warmte kunnen verdragen voor een korte tijd, net als vele andere soorten. Maar omdat 013 lompe landsalamanderachtige zo leuk vond gebruikte ik dit als voorbeeld. Zodra er de mogelijkheid is om de dieren koel te houden moet je dat zeker doen. Kaiseri is mij niet bekent ik houd de dieren niet. De 25 tot 30 klonk mij wel wat erg hoog in de oren, maar goed als jij dat ervaren hebt dan zal dat zeker wel kunnen. Ik wil alleen maar het misverstand recht zetten dat je zulke dier juist warm moet gaan houden op zolder.

013

De zolder, daar kan ik helaas niet omheen. Ik heb de luxe niet van een onverwarmde ruimte. Kijk, als jullie absoluut afraden om hier salamanders te houden, dan doe ik het natuurlijk niet. Maar die ruimte is alleen op echt zomerse dagen, zoals nu, warm.

Ik heb nog even op de site van Alan Cann gekeken, en die noemt ook deze temperaturen. Maar goed, ik heb nog niks besloten, er zijn veel soorten die ik interessant vind. Het gaat er om dat ze als nk verkrijgbaar zijn en vooral met die omstandigheden kunnen omgaan.

Wat raden jullie in extreme omstandigheden aan? De dieren koelen in de bak of ze er uit halen en in een andere bak in een kelder plaatsen? Ik kan me voorstellen dat het laatste de voorkeur heeft, maar wel stress kan veroorzaken ivm het hanteren?

Jeroen.S

Je kunt zeker salamanders op zolder houden. Er zijn meer hobbiesten die dit doen. Maar je wekte bij mij het idee dat je dit juist wil doen vanwege de warmte. Als het uit de hand loopt kun je het beste wel wat aan koeling doen.

Kenny

In de zomer op land houden...zoals in het wild, dat is ook een oplossing uiteraard. Heb je natuurlijk een minder leuk uitzicht.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: 013 op juni 28, 2012, 05:12:55 PM
Citaat van: joost.v.wijk op juni 28, 2012, 02:14:21 PM
Wat spreekt je aan, aan de kaiseri ten opzichte van marmoratus en/of vuurbuiken?

De kleuren, de lichaamsvorm (ik vind de plompere landsalamander-achtige salamanders mooi), de gekke manier van bewegen. Maar ook vooral omdat de plek waar ze komen te staan, de zolder, me ideaal lijkt voor deze soort. Het wordt daar namelijk nogal warm en ik begreep van verschillende caresheets dat ze toch wel goed tegen hogere temperaturen kunnen.

Wat vind je dan van Cynops ensicauda popei (2e fotootje in m'n signature)? Deze kunnen ook vrij makkelijk tegen hogere temperaturen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

 ;D Joost laat geen mogelijkheid onbenut!

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook niet bekend was dat N. kaiserie warmtebestendig was. Scheerde hem over één kam met andere beeksalamanders. Leuk om wat nieuws te leren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op juni 28, 2012, 08:10:31 PM
;D Joost laat geen mogelijkheid onbenut!

Daar gaat het me niet om hoor  :D

Maar ik zag wel meerdere overeenkomsten wat 013 aanspreekt in een kaiseri. Popei is ook erg mooi van kleur en kunnen prima tegen hogere temperaturen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis