eitjes en larven opkweek van Steven (garfield188)

0 Leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Niels D

Ik gooi één maal per dag voer in de bak, maar dan betreffen het wel pieren. Toch denk ik dat het helemaal goed komt als je ze nu lekker vet ga mesten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt voor de reacties.
Alles gaat goed, de afgelopen maand geen uitval gehad.
Ik heb nu 7 italicus, 5 marmoratus (de laatste zijn bij 5-5,5 cm gemorfd) en 6 nog niet gemorfde carnifex.
Voor m'n marmoratus haal ik nu ook soms een stuk mos of wat bladeren uit het bos, leg dat in een trechter die ik in een grote beker zet met een lamp erboven, na een tijdje kruipen alle insecten naar beneden  weg van het licht waardoor ze in de beker vallen. vervolgens voer ik de beestjes aan m'n marmoratus, werkt prima zo.
Op de foto een carnifex larf van bijna 5 cm, wat is de gemiddelde lengte waarop carnifex morft?

groeten Steven

StevenZ

Ik ben weer terug van vakantie in Noorwegen, alle salamanders leven nog. Ik heb een buurjongen die een of andere studie doet in Velp over dieren en natuur m'n salamanders laten verzorgen. Morgen schiet ik denk ik wel weer een paar foto's en dan zal ik ze ook hier plaatsen.

In een oud topic zag ik dat Alex Kenter zijn T. Marmoratus ook kleine maden voert, is dit veilig en eten ze dat goed? en als je de maden vliegen laat worden, kan je die dan ook aan je salamanders voeren?

groeten Steven

Jari B

Citaat van: garfield188 op juli 26, 2012, 08:29:01 PM
Ik ben weer terug van vakantie in Noorwegen, alle salamanders leven nog. Ik heb een buurjongen die een of andere studie doet in Velp over dieren en natuur m'n salamanders laten verzorgen. Morgen schiet ik denk ik wel weer een paar foto's en dan zal ik ze ook hier plaatsen.

In een oud topic zag ik dat Alex Kenter zijn T. Marmoratus ook kleine maden voert, is dit veilig en eten ze dat goed? en als je de maden vliegen laat worden, kan je die dan ook aan je salamanders voeren?

groeten Steven

Hoe heet hij en welke opleiding doet hij? Ik zit namelijk ook op het scholengemeenschap in Velp, waaronder het Helicon en het Larenstein vallen. En voor zo ver ik weet zijn er maar heel weinig die iets weten van salamanders op het Helicon waar ik op zit.  :) Mooi om te zien dat je een uitgebreide beschrijving geeft van je opkweekmethode.

StevenZ

@jari B Hij wist ook niet zoveel van salamanders af, maar ik heb het hem makkelijk gemaakt door de gemorfde salamanders in grote bakken met mos te doen. Hij heeft dagelijks met een plantenspuit een gedeelte van het mos vochtig gehouden en gezorgd dat er tubifex in een schaaltje zat. Bij mijn nog niet gemorfde carnifex heb ik hem verteld dagelijks 2 liter water te verversen en tubifex te voeren. Ik heb je z'n naam in een PM gestuurd.

Weer wat foto's van de carnifex, op foto 1 en 3 is hetzelfde dier te zien als dat op mijn post van 8 juli.
Op foto 2 een witte carnifex. ik heb 3 witte en 3 zwarte dieren, mooi verdeeld dus

als ik nu lid zou worden van de salamandervereniging, heb ik dan ook nog toegang tot de salamanderlanddag van dit jaar?

groeten Steven


StevenZ

Gisteren heb ik enchytreeën binnengekregen, ik had ze online besteld.
Ik heb gelijk maar een kweekje met ze opgezet, ze staan nu in de schuur.
Ik ben op zoek naar een vitaminepreparaat (eentje die caroteen bevat voor mijn T. Carnifex), weet iemand waar ik die kan kopen en welk merk ik moet hebben?

groeten Steven

joost.v.wijk

Citaat van: garfield188 op augustus 09, 2012, 09:43:59 AM
Gisteren heb ik enchytreeën binnengekregen, ik had ze online besteld.
Ik heb gelijk maar een kweekje met ze opgezet, ze staan nu in de schuur.
Ik ben op zoek naar een vitaminepreparaat (eentje die caroteen bevat voor mijn T. Carnifex), weet iemand waar ik die kan kopen en welk merk ik moet hebben?

groeten Steven

Vitaminepreparaat met caroteen? Is er niet volgens mij. Zul je beide apart moeten toedienen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StevenZ

@joostvanwijk bedankt voor uw reactie, zou u mij kunnen vertellen welk preparaat u gebruikt voor het toedienen van caroteen aan uw salamanders? (ik neem aan dat voor T. Carnifex hetzelfde supplement gebruikt kan worden als voor H. orientalis ?)

groeten Steven

joost.v.wijk

Voor watersalamanders heb ik nog nooit een kalk/vitaminenpreparaat gebruikt. Wel voor landbewonende soorten. Die krijgen voornamelijk bepoederde krekels (amphib van Herpetal).

Voor roodkleurpoeder gebruik ik Cantax van het merk Orlux.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Hiervan hetzelfde, ook bij Carnifex gebruikt met als gevolg probleemloos oranje buikjes  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StevenZ

#55
@martinS @joost.v.wijk Oké, heel erg bedankt

groeten Steven

StevenZ

Ik was vandaag de bak van mijn T. marmoratus aan het verschonen, toen mij opviel dat één exemplaar
kromme tenen heeft (zie foto). Weet iemand wat dit is (calcium tekort?), en wat kan ik er aan doen? ik voer tubifex, enchytreeën, rode muggenlarven en soms ververs ik het stuk mos zodat ze op de beestjes kunnen jagen die meegekomen zijn in het mos.  Ze zijn gehuisvest in een bak met keukenpapier, mos en kurkschors.

groeten Steven

joost.v.wijk

Kan ie z'n tenen niet recht krijgen dan? Zo lijkt er op het eerste gezicht niets aan de hand.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StevenZ

Hij kan zijn tenen wel strekken, ook draait hij zich gelijk om als ik hem op zijn rug leg.
Als het geen bekend ziekte-symptoom is dan kijk ik het wel even aan. ik heb vandaag nog een betere foto gemaakt, die zal ik morgen wel even plaatsen. Ik zal wel weer iets te bezorgd zijn :)

Groeten Steven

StevenZ

Weer even een update, afgelopen week is de allerlaatste salamander gemorft (een Carnifex).
Op de foto's: 2 triturus carnifex wildkleur, 1 carnifex flavist en een marmersalamander.
Die triturus carnifex groeien trouwens echt ontzettend hard, en dan helemaal in vergelijking met de marmoratus.

Groeten Steven.