Bouw vuurbuik aqua-terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijnzeger

Misschien is het vervelend als het op je slaapkamer staat et enige wat ik bedoel is dat je dar op moet letten.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

MartinS

Citaat van: Thibaut Vds op april 14, 2012, 07:19:37 AM
Bij vuurbuikpadden valt dat goed mee vind ik, ook is het een aangenaam geluid. Als ik dat vergelijk met Litoria's, die hoor je voor heel het huis.

Haha nou deze dieren gingen bij mij dusdanig te keer dat het me bijna mijn huwelijk heeft gekost  ;D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Thibaut Vds

Citaat van: MartinS op april 14, 2012, 10:06:49 AM
Citaat van: Thibaut Vds op april 14, 2012, 07:19:37 AM
Bij vuurbuikpadden valt dat goed mee vind ik, ook is het een aangenaam geluid. Als ik dat vergelijk met Litoria's, die hoor je voor heel het huis.

Haha nou deze dieren gingen bij mij dusdanig te keer dat het me bijna mijn huwelijk heeft gekost  ;D


Hier kickten ze vooral op de geluiden van de games die ik speel :p, vroeger stonden ze vlakbij de pc en dat vonden ze kennelijk leuk. Altijd zat er wel 1 het scherm aan te gapen  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Joey Immers

pff litoria's die kunnen echt een partij herrie maken! maar bombina's maken een grappig geluidje :)
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Niels D

Pffffff! Bombina's fluisteren in vergelijking met de Gastrotheca's.  :P

Gelukkig heeft Kimmy ze mee uitgezocht, dus ons huwelijk kan het niet kosten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Citaat van: Niels D op april 14, 2012, 08:03:42 PM
Gelukkig heeft Kimmy ze mee uitgezocht, dus ons huwelijk kan het niet kosten.

Dat geluk hebben wij helaas niet allemaal, geluksvogel  :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Citaat van: MartinS op april 14, 2012, 08:26:14 PM
geluksvogel 

Het is maar hoe je het bekijkt. Hier is er niemand die zegt: "Zo is het wel genoeg," wat ook z'n gevolgen heeft.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

fa341009

Even een update:

- Ik heb het geheel verder helemaal beschilderd met mat-zwarte bordverf. Dit zou al waterdichte eigenschappen moeten hebben en mits ik voor een vrij donkere achtergrond wil gaan, is dit een mooie basis. Dit heb ik 2 dagen goed laten drogen.

- Samen met bruine en grijze acrylaat muur verf heb met de zwarte bordverf verschillende mengsels (voor verschillende kleuren) gemaakt en deze op verschillende lagen aangebracht op de reeds bestaande zwarte laag. Dit echter niet al 'schilderend' maar eerder doppend met de verfborstel, voor een groffer meer realistische rots-tekening. Dit heb ik vervolgens ook 2 dagen laten drogen.

- Gisteren heb ik de Epoxy hars en hardener die ik besteld had bij Mr. Boat gemengt (100ml epoxy, 50ml hardener), mijn chirurgen handschoentjes aangetrokken en een eerste laag hars erover gesmeerd om het geheel waterdicht (en vooral toxisch vrij) te krijgen.
-> VRAAG: als alle gaatjes en het hele oppervlak een laag gekregen heeft, zou er dan een tweede laag nodig zijn volgens jullie?
In de gaten van de gatensteen (die vanachter toe zijn door de purschuim), heb ik met een spuit wat epoxy mengsel gespoten en deze vervolgens met een dunne penseel uitgesmeerd voor zover dit kon. Normaal zou dit nu ook waterdicht moeten zijn.
Omdat het geheel er nu vrij blinkend uitzag, heb ik - in de nog reeds vochtige hars - wat zand gestrooid. Gewoon wat zand op de grond leggen, uw handen daar in wrijven, en dan boven de rotswand de handen tegen elkaar uitklappen. Zo werd het zand gelijkmatig verspreid en lagen er nergens 'klodders' van zand.
De rotswand ziet er nu meer 'mat' uit. Het zand dat eerder wit is (speelzand), heeft geen verkleuring veroorzaakt (niet lichter gemaakt) en is mooi ingeblend op de geverfde kleuren.

Wat nu nog resteerd:
Foto's uploaden (tegen de vroege avond staan deze online)
1) Geheel heeeeeel goed laten drogen (minstens nog 2 dagen voor alle zekerheid)
2) zand uitspoelen -> Wat is hier de beste methode voor???
3) Rotswand in het aquarium kitten
4) Aquarium opkuisen
5) Enkele keren goed spoelen
6) Zand, stenen en kienhout toevoegen op bodem
6) water toevoegen
7) wat planten gaan halen uit het lokaal moeras (groeit massas waterpest en koud-water planten die ik ook voor vijvers in Pelkmans terugvind) en deze in de bak steken.
8) Mos en schors toevoegen op het landgedeelte (ondergrond gaat gewoon zwart zand zijn uit de tuin waar het mos op groeit -> is dit aan te raden?
Met de schors ga ik een schuilplaats op het land maken ook.
9) Ergens javamos zoeken -> iemand een voorstel van waar ik dit het best kan halen?
10) Ergens vuurgarnalen bestellen -> iemand een voorstel van waar ik dit het best kan halen?
11) Guppies en plattys toevoegen om waterkwaliteit op pijl te brengen en te zien dat die niet dood zijn na 1 dag..
12) Deksel bouwen (gewoon rechthoekig frame maken uit hout waar ik vliegenraam op aanbreng)
13) Mogelijk een kleine filter aanbrengen, maar hier ben ik nog niet zeker van.
14) Wachten op de nakweek van Cypons Orientalis van Niels die nog aan het groeien is, of op zoek gaan naar Bombinas Orientalissen.. Nog niet 100% zeker..
15) Foto's uploaden van het eindresultaat en tussen resultaten!  ;)

Bedankt alvast voor alle adviezen! Ik leer met de dag bij  :)

Moesten jullie feedback hebben over mijn werkwijze of de vragen die ik nog stel, graaaaaag!!  :D

Vriendelijke groeten,

Matthias

MartinS

#23
Aangeraden wordt om minimaal twee lagen Epoxy aan te brengen. De tweede laag kun je het beste aanbrengen als de eerste laag nog niet helemaal hard is, tussen de lagen door hoeft je dan namelijk niet te schuren en te ontvetten. De tweede laag wordt ook vaak gebruik om bijvoorbeeld kleurstof of zand in te strooien.

Zand spoelen doe ik zelf in een emmer. Ik vul deze half en zet er een tuinslang in die ik langzaam laat lopen. Tussendoor woel ik het zand om met mijn handen. Ook een mogelijkheid is een kussensloop vullen met zand zo groot als een voetbal. Deze onder de douche of tuinslang zetten en langzaam kneden.

Vuurgarnalen en javamos bestel ik altijd via Marktplaats. Er wordt vaak genoeg aangeboden voor een zacht prijsje. Ook op diverse online websites zoals http://www.aquaplantsonline.nl/ kun je goede javamos bestellen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Ben het helemaal met Martin eens ;D
Heb het zelf ook op deze manier gedaan en is allemaal goed gegaan ;D

Niels D

Ik zou de epoxy minimaal 5 dagen laten drogen voordat je het in aanraking met water laat komen. Anders krijg je namelijk een witte waas en dat is echt niet mooi. Ik heb een wand gehad, die na twee lagen epoxy nog niet waterdicht was, maar met een laag schoolbordverf moet dat geen probleem worden denk ik.

Als je planten uit het wild haalt moet je ze zeker GOED checken op libellenlarven. Dit zijn echte salamandervreters. Tevens loop je zo kans op hydra, maar ik heb daar zelf geen problemen mee. H.orientalis houdt niet van stroming over het algemeen. Wij hebben een pomp (aqua 50) waarbij het water in een drijvend bakje valt. Op deze manier hebben ze er geen last van in onze bak. In het drijvend bakje houden we de tubifex goed, een tip van Harry.

Als je alles gekit hebt zou ik het geheel nog 2 dagen onder water laten staan, zodat eventuele schadelijke stoffen in het water op kunnen lossen. Hierna nog een keertje spoelen. Ben erg benieuwd naar de foto's!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

fa341009

Zoals beloofd een foto:
(ziet er wel een beetje blinked uit door de ochtend zon..)



Vriendelijke groeten,

Matthias

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

fa341009

Niels, dank je voor de tips! Ik zal de epoxy zeker een 5 tal dagen laten drogen en dan enkele dagen onder water houden en goed spoelen! Toch heb ik nog enkele vragen:

- Wat gebeurt er wanneer een wand niet waterdicht is? Zwelt die dan op?

- Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik geen libellenlarven/eitjes meeneem? Ik denk niet dat ik de plantjes kan koken ofzo.. :p

- Wat is hydra?

- Dat de orientalis niet van stroming houdt, dat had ik in de caresheet al gelezen :) Maar stel nu dat ik voor de waterkwaliteit toch een klein filtertje neem, en ik daar het water tegen de wand naar beneden lopen bv.. zodat er geen echte stroming is, maar wat gedruppel.. Zou dit in orde zijn voor de beestjes? Of verkiezen ze echt een stilstaand wateroppervlak?

Alvast bedankt :)

Niels D

De achterwand zal niet zwellen. Dit is wel de reden dat ik alles 2 dagen in het water laat staan. Mocht er een lek zijn, dan zullen de schadelijke stoffen van de kit, tempex en pur al voor het grootste deel worden opgenomen. Nu heb ik begrepen dat purschuim, mist volledig uitgehard, en tempex sowieso weinig gifstoffen afgeven. Heb je aquariumkit gebruikt, dan hoef je jezelf dus weinig zorgen te maken.

Libellenlarven en hydra kunnen geen temperaturen van 50 C overleven. De meeste planten kunnen dat wel verdragen. Het water opwarmen tot die temperatuur zou dus de oplossing moeten zijn. Ik heb dit echter zelf nooit gedaan.

Het water van de wand af laten stromen moet volgens mij geen probleem zijn. Dit is uiteindelijk het zelfde principe als het water wat uit ons drijvend bakje stroomt. Je kunt het iig altijd proberen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl