Aquarium inrichten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Igneel Bob Foley

hallo allemaal,

ik ben nog redelijk recent begonnen met mijn axolotl liefhebberij, momenteel heb ik een 60 cm bak met een axolotl van 22 cm er in. Ik vind dit zelf net ff te klein voor het diertje(al heeft hij het ondertussen wel naar zn gemak) en ik ben dus opzoek gegaan naar een 80 cm bak. (doel hiervan is meer ruimte en genoeg ruimte voor een eventuele 2e bewoner)

Nu heb ik die gevonden en ik ga hem vanavond ophalen, maar het punt is nu dus dat ik het wel in een keer goed wil inrichten!
Ik zat dus te denken aan verschillende bodem soorten waar ik jullie advies over zou willen ne ook over mijn huidige planten.

natuurlijk kan ik naar een dierenzaak gaan en zandhalen maar ik vond dit nog vrij grof! en gezien ik 10min van het strand af woon zat ik te denken om daar een emmertje zand te halen, denken jullie dat dit kan of zal het te zout zijn? (natuurlijk spoel ik het wel eerst nog een aantal keer met zoetwater uit)
Ik kan het zand natuurlijk ook in de duinen halen die een paar km land inwaards liggen, zou dat ook nog te zout zijn?
Reden dat ik dat zand op het oog heb is omdat het heel erg fijn zand is (fijner dan rivier zand of het zand bij de winkels)

Verder hebben wij een natuur gebied indebuurt(recreatie park) waar een zoet water meer ligt, zou ik het leem dat daar in licht ook kunnen gebruiken? dat lijkt mij het dichtst in de buurt van de natuurlijke omgeving van een axolotl te komen. of gaat dit ook erg voor algen zorgen etc?

Verder heb ik momenteel standaard koud water plantjes in de bak zitten maar ook 3 tropische plantjes, de verkoopster zij dat dit ook makkelijk in koud water kon zolang als het maar niet onder de 15graden zou zitten, ik merk nu alleen dat de boomschorsrotsen die er onderliggen een dikke 1cm laag alg erover hebben terwijl de overige stenen die niet eronder liggen nog geen last hebben van alg! wat denken jullie hierover??

Wat raden jullie aan ??

groetjes max

Niels D

Wat ook goed werkt zijn grote kiezels. Deze kunnen ze namelijk niet per ongeluk binnen krijgen. Het vuil wat zich tussen de stenen ophoopt is vervolgens makkelijk met een slangetje weg te hevelen. Tevens krijg je zo niet snel zuurstofloze zones, waardoor er geen nadelige chemische reactie in je bak zullen plaatsvinden bij de afbraak van afvalstoffen. Speelzand werkt daarentegen ook erg goed, al moet je het goed afspoelen.

Ik denk dat als je daadwerkelijk zand van het strand wilt gebruiken je de zaak wel zo ontzettend goed moet spoelen dat je er lang mee bezig bent, maar ik heb hier zelf geen verstand van. Dit geldt ook voor het gebruik van leem.

Algen hechten zich makkelijker aan ruwe oppervlakten dan aan gladde. Tevens zie je eerder algengroei in de regionen waar het meeste licht aanwezig is, wat dus betekent dat je het als eerste bovenin de bak zult aantreffen. Ik weet niet of dit voor alle typen alg geldt overigens, want er zijn nogal wat verschillende soorten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Igneel Bob Foley

komen ook kiezels uit van een paar cm doorsnee, maar gaat nu voornamelijk over de verschillende soorten bodem bedekking in de vorm van zand of leem!

maar wat denk je dan van zand uit de duinen die een paar km land inwaards liggen? dit zal niet of nauwelijks zout zijn, en uiteraard was ik het een stuk of 10 keer!

ANDRÉ-ARTHUR

je zou ook gewoon aquariumzand kunnen kopen bij een dierenwinkel/tuincentrum daar hangt volgens mij een niet al te duur prijskaartje aan..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

bouffonne

Ik heb het aquariumzand bij Hornbach gehaald, 25kg voor 8.95
5kg was geloof ik rond de 3.00 euro.
heb het maar 1x uitgespoeld

Igneel Bob Foley

Oke, maar idee was dus een beetje om zon fijn mogelijk zand te gebruiken... om verstopte axo´s te voorkomen!
ziet ergoed uit je aquarium, ik wil ook leisteen gaan gebruiken als schuilplaats, waar heb je de jouwe gevonden?

Niels D

Van speelzand raakt een axolotl niet verstopt. Dat krijg je als je gravel of kleine kiezeltjes in je bak doet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

DannyS

Ik koop altijd gewoon speelzand. Goed uitspoelen of de meeste zooi er uit te krijgen, dan heb je 25 kilo zand voor 2 euro.

MartinS

Citaat van: Danny Stammers op januari 11, 2012, 03:12:30 PM
Ik koop altijd gewoon speelzand. Goed uitspoelen of de meeste zooi er uit te krijgen, dan heb je 25 kilo zand voor 2 euro.

Inderdaad speelzand werkt prima. Hier ging het altijd eerst de magnetron in waarna ik het goed uitspoelde.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana