kweekseizoen vroeg begonnen.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hein


Bij mij zijn de L. Italicus ook aan de leg, de L. Boscai maken nog geen aanstalten.

Hein

Harry

Dat is natuurlijk een geweldige stap in de goede richting voor deze soort. Leuk te horen dat het met  de in kleine groepjes afgestane larven zo goed gaat. De dieren zijn 9 nu maanden oud en planten zich al voort. Dat is na dobrogicus (voortplanting gehad na 7 maanden) de tweede soort die zich binnen een jaar na geboorte  kan voortplanten. De opkweekmethode in het water werkt dus wel degelijk goed. Wel hebben we geluk gehad dat we een relatief koele zomer hebben gehad, waardoor we de dieren lang in het water konden houden. Bij mij wel paargedrag, maar geen eiren, omdat ik de temperatuur nog niet boven de 10 graden wil laten komen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Ik dacht dat dit ook voor T.carnifex gold. Dan zal ik wat minder hoopvol de bakken in de gaten houden, want ik dacht dat ik hier ook eieren van kon verwachten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

Niels, Carnifex is een ander verhaal. Wil je die in 1 jaar volwassen krijgen, dan moet je ze redelijk warm (15-25 graden) houden en 1 worm per dier per dag geven. Dit is echter geen natuurlijke manier van opkweken, maar heb ik in het verleden wel eens gedaan. Blijft wel de vraag of de eieren bevrucht zijn bij dieren die geen winter hebben gehad.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op januari 19, 2012, 04:34:43 PM
Dat is natuurlijk een geweldige stap in de goede richting voor deze soort. Leuk te horen dat het met  de in kleine groepjes afgestane larven zo goed gaat. De dieren zijn 9 nu maanden oud en planten zich al voort. Dat is na dobrogicus (voortplanting gehad na 7 maanden) de tweede soort die zich binnen een jaar na geboorte  kan voortplanten. De opkweekmethode in het water werkt dus wel degelijk goed. Wel hebben we geluk gehad dat we een relatief koele zomer hebben gehad, waardoor we de dieren lang in het water konden houden. Bij mij wel paargedrag, maar geen eiren, omdat ik de temperatuur nog niet boven de 10 graden wil laten komen.


Afgelopen voorjaar (toen ik ook bij jou ben geweest Harry) kreeg ik ook bijna gemorfde karelinii van Alex. Er zat (bleek later) 1 man tussen. Deze heeft sinds enkele weken al een mooi ontwikkelde kam. Of vrouwen zich ook al binnen deze tijd kunnen voortplanten weet ik niet. De mijne waren iig nog niet zover.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Hier ook de ervaring dat Carnifex pas in het tweede jaar volle bak gaan  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik voer sowieso meestal wat meer dan wat weinig en vooral de groeiende dobro's en carnifex' hebben dagelijks pieren gekregen. Ik denk echter dat de mannen, die al mooi in de kam zitten, er al klaar voor zijn. Van de vrouwen heb ik sterk het vermoeden dat ze nog een jaartje nodig hebben, hoewel er één een stuk groter is dan de rest en een stuk dikker oogt. Bedankt voor de informatie!

Zijn bij carnifex nu de mannen of de vrouwen wat groter? Hier zijn duidelijk de mannen groter in omvang, maar bij de dobro's is dit juist niet het geval.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kevin

Ben ik nog de enigste met T. Marmoratus eieren zoiezo als ik 1 foutje niet had gemaakt had ik denk vorige maand al eieren. Heb hoop testen uitgevoerd en heb veel over ze geleerd. Ik hoop voor andré dat het bij hem ook werkt. En binnen een maand ook eieren heeft.

Maar ik vraag ouder marmerhouders of ze de volgende punten naar email kunnen sturen.
-foto's volwassen vrouwen in waterfase
-huisvesting
-phwaarde
-hoeveel ververs je het water
-buiten of binnen
-hoe filter je
Geval wat dingen van ze geleerd die ik niet terugvond over huisvesting wat als is wat ik geconstateerd heb ZEER belangrijk is voor dr gezondheid. Het zou me ook niets verbazen dat ze vaker zo leggen. Want zelden zie ik die zulke donkere marmervrouwtjes als die ze nu hier zijn.
In zelfde soort huisvesting leggen de c. Oriëntalis zowat non-stop.
Stel me conclusie is juist over de marmoratus.

Hoop van Alex en Harry en pb te krijgen.
Want als klopt wil ik alle watersoorten bestuderend houden met kleine testjes erbij over wat wel en wat niet. Vandaar dat ik hun om een pbtje vraag.
Derest met marmoratus info stuur naar cloud.19@hotmail.com

Grts,

Kevin immers

Niels D

Ik heb alleen de man in het water zitten. Zodra zijn kam wat meer is ontwikkeld gaan de vrouwen erin. Ik heb ze overigens nog maar zo'n 2 maanden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Citaat van: Kevin Immers op februari 21, 2012, 02:10:46 PM
Ben ik nog de enigste met T. Marmoratus eieren zoiezo als ik 1 foutje niet had gemaakt had ik denk vorige maand al eieren. Heb hoop testen uitgevoerd en heb veel over ze geleerd. Ik hoop voor andré dat het bij hem ook werkt. En binnen een maand ook eieren heeft.

Maar ik vraag ouder marmerhouders of ze de volgende punten naar email kunnen sturen.
-foto's volwassen vrouwen in waterfase
-huisvesting
-phwaarde
-hoeveel ververs je het water
-buiten of binnen
-hoe filter je
Geval wat dingen van ze geleerd die ik niet terugvond over huisvesting wat als is wat ik geconstateerd heb ZEER belangrijk is voor dr gezondheid. Het zou me ook niets verbazen dat ze vaker zo leggen. Want zelden zie ik die zulke donkere marmervrouwtjes als die ze nu hier zijn.
In zelfde soort huisvesting leggen de c. Oriëntalis zowat non-stop.
Stel me conclusie is juist over de marmoratus.

Hoop van Alex en Harry en pb te krijgen.
Want als klopt wil ik alle watersoorten bestuderend houden met kleine testjes erbij over wat wel en wat niet. Vandaar dat ik hun om een pbtje vraag.
Derest met marmoratus info stuur naar cloud.19@hotmail.com

Grts,

Kevin immers

Hey Kevin kan je niet gewoon je bevindingen neerschrijven op het forum? Dat zou ietswat interessanter zijn dan horen dat je een "methode" hebt gevonden maar er verder ook niets over zegt.. :) ik ben erg nieuwsgierig naar de tests die je hebt uitgevoerd.

MartinS

Ik heb sinds vorige week ook eieren van mijn Marmoratus. Ik heb helemaal niks bijzonders gedaan. Het zijn dieren die volledig aquatiel zitten en ook nog een landfase gehad hebben. Dieren hebben de hele winter op zolder gestaan waar het net niet gevroren heeft. Op zijn koudst was het rond de drie graden. Sinds vorige week is de temperatuur iets gaan oplopen en zijn de eerste eieren ook gelegd. Water verschonen heb ik bijna niet gedaan, hooguit wat vuil afgezogen en dit aangevuld.

Ik ben ook benieuwd naar de testen die je uitgevoerd hebt en de bevindingen hieruit.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

kevin

@Niels: Welke reden zet jouw eraan toen dan om met de vrouwen te wachten. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb ze namelijk al allemaal rond begin September Aquatiel laten worden. De vrouwen zijn er toen ook met een groeispurtje erop voorruit gegaan naar mijn mening.

@Steven: Ik wil heel graag mijn bevindingen hier op het forum aangeven. Maar voordat er een wel/niet spel discussie komt hoop ik door middel van vergelijking te kunnen kijken of ik daadwerkelijk gelijk heb met bepaalde punten.En mede hiermee alles in 1 bericht die alle informatie bevat met me vergelijkingsmateriaal erin verwerkt.
Mocht je zo nieuwsgierig zijn in PBtjes sta ik overal voor open.
Maar wil niet dat door een eindeloze discussie straks dingen verkeerd opgevat worden. En mensen het net verkeerd oppakken fouten erdoor maken en er hier dieren aan kunnen lijden als je begrijpt met wat ik bedoel.

@Martin: Zo`n soortgelijk iets is hier ook deels aan de gang. Ben heel benieuwd naar paar foto`s van je volwassen vrouwen en de huisvesting op foto. Wil je ook graag alles vertellen maar met PB wil ik een warrig verhaal wat in in goed bericht staat voorkomen.

Verder met als er weinig animo is voor om wat vergelijksmateriaal naar me toe te sturen om eventueel een betere verzorging/huisvesting te vinden voor de dieren. Dan hou ik het ook onder de geinterreseerden hierin die me toch ook willen helpen om me standpunt kracht bij te zetten. Want stel nou dat iedereen altijd kweekt met de dieren als ze in de beetje lichtere waterfase zijn en daarom altijd veel uitval in de eieren ook is. Ben ik benieuwd doormate ze in die waterfase waar ze nu in zitten bij me misschien zelfs wel vruchtbaardere eieren geven.

Op moment heb ik veel dieren niet. Aangezien ik veel werk steek in een andere hobby ernaast en hoop dat ik hiermee veel kan bereiken. Daardoor heb ik wat minder dieren nu besteed ze toch meer aandacht en ben ze eigenlijk heel erg gaan bestuderen. En na een tijd dacht ik als dit nou super loopt per soort door ze bestuderend te houden en verzorgen soms wat testjes uitvoer. Hoop ik hierdoor de mede mens meer info te geven mits ze bereid zijn mij ook te willen helpen met kracht aan me bevindingen te kunnen geven met de info waar ik om vraag.

Niels D

Ik kreeg ze terwijl ze nog in de landfase zaten. Op aanraden van degene van wie ik ze kreeg heb ik met de vrouwen gewacht. Als de man eerst zijn kam wat zou ontwikkelen en goed aan zou sterken door hem veel eten te geven, zou hij namelijk eerder gaan baltsen. Ik heb geen ervaring met deze soort, dus aap ik mensen na die succes hebben met deze soort.

Verder hou ik ze vergelijkbaar met mijn dobro's van 2011, die nog steeds extreem veel eieren leggen. Ik gok dat mijn 2 vrouwen zo'n 300 tot 400 eieren hebben gelegd. De carnifex man van 2011 is ook nog steeds volop baltsgedrag aan het vertonen, maar de vrouwen van 2011 negeren hem. Waarschijnlijk zijn ze nog te jong. Hopelijk dat de marmoratussen er zin in gaan krijgen, hoewel ze misschien wat laat het water in zijn gegooid.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joep

mn kas zit vol met ambystomasoorten, een vijver met axo`s,
moet ik kleine bakjeswater klaarzetten???wormen bestellen/voeren???

kevin

Ja oke das dan ook vrij logisch. En de vrouwen eventueel in een aparte bak aquatiel laten worden. Geeft de Paringspogingen misschien ook al sneller kans van slagen. Ga de eerst volgende keer kijken of ze op spiegels zouden reageren als ze hierdoor soort concurrentie zien en meer hun best gaan doen zou ook mooi zijn.
Voorbeeld zie je ook bij kempvissen.