kunnen cynops orientalis tegen vloeibare plantenvoeding?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenZ

is vloeibare plantenvoeding schadelijk voor vuurbuiksalamanders?

Sergé Bogaerts

Waarom zou je dat gebruiken? Als je salamanders voldoende poepen levert dat weer voeding voor je planten op.... Kunstmesten (in het algemeen) zijn meestal erg schadelijk voor de gevoelige amfibieënhuid.


StevenZ

bedankt voor je snelle reactie. ik dacht eraan het te gebruiken omdat ik het in mijn vissenaquarium gebruik en ik merk dat de planten erdoor er een stuk beter uitzien en beter groeien. maar in principe is het inderaad ook niet echt nodig

kevin

Kan je gewoon geven geen probleem. 
Terugkomend op gevoelig voor de huid.Het word voor het aquarium ontwikkeld en ik weet hoe gevoelig vissen kennen zijn.
Dus als die het overleven is het zeker geen overbodige.
Over de slamander mest is wel waar. Maar bij opbouw van je bak een tekort voor het snel aanslaan van je planten.
Mijn tip mocht een plant doodgaan. Kijk op het internet of je genoeg licht aanbied, de juiste watertemp aanhoudt etc.
Klopt dat geef dan gewoon plantenvoeding. Dan is hetgeen wat van je salamander afkomt gewoon te weinig. ;)

Je moest is weten wat voor aquariummiddeltjes ik er allemaal ingooi om het water op de juiste waardes te houden ;D
Gooi er liever een klein middeltje in waardoor het water naar juiste wensen aan word gepast dan dat ik iedere week, kostbaar met goede bacterien gevult water staat af te hevelen weggooi.
En weer aanvul met kraanwater(heb gemerkt dat dat water stuk minder gelieft is)
Voorbeeld: Triturus marmoratus schitterend in paarkleed in het bruiniger zuurdere water. Deed ze in een nieuw onderkomen en alles paarkleed halveerde, vrouwtjes leken wel of ze eigenlijk op land horen te zitten.
Ze vielen heel snel af aten wat ze wilden zag geen verandering.
Zorgde voor hetzelfde water als eerst en alles was binnen een week weer dik in orde.
Sindsdien recycle ik me oude water en heb er alleen nog maar positieve ervaringen mee opgedaan.

Oude water recycle ik door middel van pomp in een hoek hele zooi watten eromheen gepropt water aan de andere kant uit laten lopen. En het is binnen een mum van tijd kraakhelder.
Tubifex hou je goed in leven in deze bak. Hervul al me ander bakken met dit water. En nog geen nadelig effect meegemaakt.

StevenZ

dankje, ik voeg voeding toe omdat ik merk dat de vallisneria er een stuk beter door groeit.

Steven

MartinS

Als je planten niet goed groeien en waardes niet optimaal zijn of schommelen wil dat zeggen dat de balans in je bak zoek is. Je kunt dan wel van alles in het water gooien maar daarmee los je het maar tijdelijk op. De conclusie, dat als vissen er tegen kunnen het voor salamanders ook wel geen probleem zal zijn is wat kort door de bocht. Het zijn twee totaal verschillende diersoorten en ook de huid van een salamanders is iets anders als schubben.
Normaal gezien zou de mest van je salamanders voldoende moeten zijn en heb je geen extra mest nodig. Daarbij heb je grote kans dat je veel last van algen gaat krijgen. Ik heb nog nooit enig middel aan mijn water toegevoegd en en zal dat ook niet snel doen. Ik zou eerder kiezen voor planten die het wel goed doen ipv mest toevoegen. Zoals Sergé ook al aangeeft is het risico te groot.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana