Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Maden/Rupsen in bosgrond

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Heeft iemand enig idee wat voor larven dit zijn aub? Ze zitten massaal in de bosgrond met 100den bij elkaar. De plaatsen waar ik deze tegengekomen ben is voornamelijk waar eik staat.

joost.v.wijk

Lijken erg veel op emelten (larven van de langpootmug), maar die zitten doorgaans in de grond van graslanden/velden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jeroen.S

Ik Ken ze Steven ik heb ze ook eens een keer opgegraven in het bos. Ze zitten inderdaad massaal bij elkaar. Ik had ze meegenomen maar niet gevoerd.


Steven DC

Het lijken me geen emelten. Deze larven hebben over het lichaam wat stugge haren staan. Je kan het redelijk goed zien bij de larven onderaan de foto. Ook zijn deze larven smaller dan emelten voor zover ik emelten ken.

Niels D

Dit zijn volgens mij toch echt emelten. Je hebt er diverse soorten van.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Er zijn inderdaad heel veel vlieg/mugsoorten die zulke larven hebben, en worden vaak allemaal als emelten gezien. De meeste soorten leggen hun eieren wel in graslanden, waar de larven soms hele stukken kaal vreten. Ik dacht eerst nog aan een keverlarve-soort, maar voor zover ik weet zien die er meer uit als de engerlingen etc.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Bij het beest linksvoor zie je een duidelijk kopschild. Dit hebben diptera (vliegen en muggen) nooit. Dat is dus geen emelt.
Het lijken mij keverlarven.

Steven DC

Citaat van: Roy van Grunsven op oktober 31, 2011, 01:27:28 PM
Bij het beest linksvoor zie je een duidelijk kopschild. Dit hebben diptera (vliegen en muggen) nooit. Dat is dus geen emelt.
Het lijken mij keverlarven.

Klopt Roy, ze hebben inderdaad een stevig kopschild.

Steven DC

Ik heb het gevonden. Het zijn de larven van de zwarte vlieg.





(Foto's van: http://www.natuurbericht.nl)

Jeroen.S

Citaat van: Steven De Craene op oktober 31, 2011, 01:45:31 PM
Ik heb het gevonden. Het zijn de larven van de zwarte vlieg.





(Foto's van: http://www.natuurbericht.nl)


En dat zijn krengen!!! Het kunnen echte plagen zijn die vliegen. Goed werk Steven thanks.

Hugo

Ok, dan heb ik binnenkort een schuur vol zwarte vlieg!! Steken die krengen? :S

Steven DC

Citaat van: Hugo op oktober 31, 2011, 08:37:15 PM
Ok, dan heb ik binnenkort een schuur vol zwarte vlieg!! Steken die krengen? :S

Nee Hugo, ze steken niet. ;)

Hugo


Steven DC

Citaat van: Hugo op oktober 31, 2011, 08:37:15 PM
Ok, dan heb ik binnenkort een schuur vol zwarte vlieg!!
Eten jou dieren van deze larven?