Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Maden/Rupsen in bosgrond

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Citaat van: Roy van Grunsven op oktober 31, 2011, 01:27:28 PM
Bij het beest linksvoor zie je een duidelijk kopschild. Dit hebben diptera (vliegen en muggen) nooit. Dat is dus geen emelt.
Het lijken mij keverlarven.

Als het vliegen zijn, klopt deze statement ook niet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Deze foto vond ik op http://www.warrenphotographic.co.uk

een L. vulgaris eet een zwarte vlieg. Het is dus een potentieel voedseldier...


naeff002

Ik had een keer bosgrond gehaald en een paar maanden later zat mijn kamer vol met dit soort vliegen. Was heel irritant.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Citaat van: Steven De Craene op oktober 31, 2011, 01:45:31 PM
Ik heb het gevonden. Het zijn de larven van de zwarte vlieg.



(Foto's van: http://www.natuurbericht.nl)


Deze larven hebben ook een kopschild. Ik neem aan dat de zwarte vlieg een soort uitzondering vormt dan?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Hugo

@ Steven, ik heb ze er niet van zien eten, maar ik be sowieso niet bepaald een observerend figuur.
Had een lading larven in een grote bosbak gegooid, bij Ambystoma maculatum, dus dat eetgedrag zie je niet.
Enkelen zaten bij kamsalamanders in(macedonicus) en die aten het niet!

Steven DC

Citaat van: Hugo op november 01, 2011, 09:21:25 PM
@ Steven, ik heb ze er niet van zien eten, maar ik be sowieso niet bepaald een observerend figuur.
Had een lading larven in een grote bosbak gegooid, bij Ambystoma maculatum, dus dat eetgedrag zie je niet.
Enkelen zaten bij kamsalamanders in(macedonicus) en die aten het niet!

Hmm ja denk ook niet dat ze de larven aantrekkelijk vinden. Heb 1 cristatus een worm zien eten en die ging met moeite door z'n keel vanwege de haren. De rest keek er niet eens naar om... Het was te mooi om waar te zijn... :/