Salamandra infraimmaculata infraimmaculata

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Nog even wat aanvullingen: inderdaad was 2011 de tweede keer dat ik er mee kweekte, maar de vorige keer was 2007. De dieren uit 2007 zijn bijna volwassen. Die dieren zijn alleen in zeer beperkte kring afgegeven, omdat dat er niet veel waren en ik eerst wilde kijken of die wel volwassen werden en wat de geslachten zijn. De uitval is gelukkig gering geweest.

Er is van deze vorm (uit Libanon) immers slechts één volwassen paartje aanwezig. De nakweek van 2011 is breder verspreid en ik heb zelf ook een groepje gehouden. De nakweek van 2011 zit ook in een provisorisch stamboekje, zodat we ervaringen kunnen delen en eventueel dieren ruilen onderling indien geslachten ongelukkig uitvallen.

En ja, de keutels zijn enorm, wel vaker het geval bij salamandra's maar bij deze wel erg groot. En ze bewegen (als jongen) inderdaad veel sneller dan een Salamandra salamandra!

Niels D

#16
Citaat van: Kenny op november 14, 2011, 09:46:51 PM
mijn waarschuwing  ;) Niels is zo galant niet  ;D ;D ;D ;D

Haha! Sorry, even vergeten dat het nare beelden zijn...

Overigens snap ik het nut van de proef nog steeds niet...

edit: Een nare kever, waarvan de larve ook amfibieën op het menu heeft staan:

http://www.wired.com/wiredscience/2011/09/epomis-beetle-amphibians/
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Patrick dk

Zo staat er ook een filmpje met een kikkertje , waarschijnlijk van dezelfde persoon ?? Die de vraatzucht van die kever/tor wil laten zien , en dat hij veel grotere dieren de baas kan. Nut ?? Mij onduidelijk
C orientalis

Sergé Bogaerts

Gaat niet om nut, gaat om wetenschappelijk onderzoek :-)! Dat heeft in zichzelf geen direct nut. Het gaat om kennis vergaren, te onderzoeken hoe de natuur in elkaar steekt. Geef toe, dit is niet iets wat je verwacht van een kever en zeker niet van een keverlarve! Het onderzoek laat zien dat de keverlarve de kikker echt in een val lokt, dus dat het geen toeval is. Maar dat het voor amfibieënliefhebbers niet echt prettig is, mag duidelijk zijn.

Niels D

Vooral van die larve vind ik idd bizar. Nu ik wat verder heb lopen googlen, vandaar die tweede link, snap ik welke inzichten men wilde vergaren. Als je echter die eerste link (veel foto's, nagenoeg geen tekst) bekijkt lijkt het op een doelloze slachtpartij.............zijn ze verkrijgbaar in de hobby?  :P
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Ik weet niet of de kever ook voorkomt in de vindplaats van de soorten amfibieen die worden opgegeten op de foto's en filmpjes. Alleen wanneer dit het geval is heeft het onderzoek zin.

En ja in de natuur zullen de dieren ook niet allemaal groot worden, denk aan vogels en muizen bijvoorbeeld die juvenielen en volwassen dieren ook heelijk vinden.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

DannyS

Zijn volwassen dieren niet veel te giftig om opgegeten te worden?

Niels D

Wat eten ze bij jou nu Raymond? Ik geef ze nu af en toe een pier, maar ik blijf ze kerels en bonenkevers geven, zodat ze trage en snelle prooien blijven herkennen. Ik ga ze binnenkort toch maar van het keukenpapier halen, hoewel dat wel erg praktisch is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Citaat van: Niels D op december 30, 2011, 12:07:05 AM
Ik geef ze nu af en toe een pier, maar ik blijf ze kerels en bonenkevers geven, zodat ze trage en snelle prooien blijven herkennen.
;D
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Ik ben bang dat ze alle krekels laten lopen, als ze teveel van die trage pieren vanuit de pincet krijgen. Ik zou het zelf namelijk ook wel weten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Vandaag even de bak van de infraimaculata's schoongemaakt en de dieren opgemeten. Ik heb de dieren nu precies 7 maanden en ze zijn nu allemaal 10,5-11 cm. Toen ik ze kreeg waten ze 7,5 cm. Dat betekend dat de dieren ongeveer 3,5 cm gegroeid zijn in 7 maanden.

Ik heb ze in de winter niet te koud gehouden. Het voer wat ze hier krijgen zijn wormen en bepoederde krekels. Hier zijn wat foto's.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Harry

Erg mooie dieren! en zo te zien super verzorgd.
complimenten!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Ziet er goed uit en onze dieren gaan gelijk op, want ze zijn ongeveer even lang en hebben hetzelfde postuur. Ze krijgen hier hetzelfde voer, hoewel ik nu voornamelijk wormen voer. Wij houden ze overigens nog steeds op keukenpapier in aparte bakjes.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

MartinS

Fantastische Salamandra soort! Ze zien er super uit  :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana