onrustige tijgers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Ik weet niet wat er aan de hand is in de tijgerbak. de dieren eten heel goed maar ze doen met zijn allen verwoede pogingen om het water uit te komen. het water is schoon, ds temp is laag. Heeft dit met het seizoen te maken? het kost ze enorm veel energie.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Hugo

Monique,

Het zijn en blijven molsalamanders, gravers, geen zwemmers!
Wellicht voelen ze het najaar aankomen en willen zich voorbereiden op een winterrust!
Mijn A.maculatum zie ik nu ook af en toe boven land, ik denk dat die op zoek zijn naar de meeste geschikte overwinteringsplek in die bak van 120cm. Als ze er graag uit willen, is de kans ook groter, naar mijn idee, dat ze  eerder kunnen verdrinken! Ik zou ze gewoon een mooie bak aanbieden met 30cm aarde erin! En ze laten overwinteren in bijvoorbeeld je schuur.


Monique

Zo'n vermoeden had ik al. Ze lijken het in ieder geval nu niet naar hun zin te hebben. Plonzen de bak door met de pootjes tegen de ruiten Niet fijn  :(
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

alphamale

Dan kun je ze volgend jaar alsnog weer in het water plonzen met de mededeling: "Geen eieren, geen landgedeelte!"

Harry

Mijn vorige tijgerlarven heb ik 2 jaar aquatiel gehad tot ze volwassen waren. Toen ik ze daarna op het land deed bij een andere liefhebber gingen ze allemaal dood.

Om ze aquatiel te houden mag de temperatuur niet te hoog zijn en moet de eheimpomp goed uitstromen. en moeten ze op natte stenen kunnen rusten en de waterhoogte niet te hoog zijn.

verder zou ik niet weten wat er aan de hand kan zijn.
Maar kijk uit met ineenkeer overzetten naar de landfase. Dan maar een wat duidelijker aquaterrarium maken denk ik met een echt groot landdeel en ook een groot waterdeel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bouffonne

ook mijn 2 tijgerdames raakte in begin deze zomer in paniek toen ik ze naar het buitenverblijf bracht.
Binnen zaten in een ruime landbak met een los waterplateau.
Toen ik merkte dat ze daar vaker in ging zitten had ik buiten een grote specykuip met 1/2 land en 1/2water voor hun klaar gemaakt.
waterdiepte was ongeveer niet meer als 2cm (zodat ze niet konden verdrinken)
Maar ze vonden het maar niets en waren maar bezig om eruit te klimmen.
Omdat ze niets meer wilde eten en duidelijk magerder werden heb ik ze na 1 week weer binnen terug gezet in de oude bak.
Binnen 1 dag waren ze weer rustig en hadden weer goede eetlust.
Mijn nieuwe bak waar ik in Oktober mee begin wordt een aquaterrarium, maar ook hier meer land als water.
Ze kunnen dan zelf bepalen waar ze zich het prettigst voelen.

Monique

Ik zit te denken aan een aquaterrarium. Durf ze niet zomaar op het land te zetten.  Baal nog steeds dat het kleine tijgertje dood is. Iemand nog tips hoe ik dat het beste kan maken? Het liefst in de huidige bak
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

bouffonne

Buiten het decoratieve en het creatieve gedeelten wat ik in mijn gedachte heb, wil ik gebruik maken van een dichte tempex bak wat ik als landgedeelte wil gebruiken.
De bak is ongeveer 20cm diep, deze kit ik vast in het aquarium.
D.m.v pur ga ik een helling naar beneden maken waardoor ze dan makkelijk  naar beneden in het water kunnen.
Omdat de tempexbak van onderen waterdicht is, kan ik dan de rest van het aquarium opvullen met stenen.hout en javamos.
Dit aan vullen met een laag watergedeelte.
Mocht ik merken dat ze meer het water in gaan als het landgedeelte(tempexbak gevuld met reptibark), kan ik het water niveau desgewenst hoger maken.
Je krijgt dan min of meer een eiland effect.
Het ligt er bij mij gewoon aan wat de 2 tijgerdames willen.
Een rondje zwemmen of alleen pootje baden ;D ;D ;D
Maar het risico om ze in het diepe te gooien doe ik liever niet, ik laat het geheel aan de dieren over


bouffonne

Citaat van: Niels D op september 13, 2011, 03:41:07 PM
Ik vond dit ook wel een mooie methode.

http://www.caudata.org/forum/f1173-advanced-newt-salamander-topics/f30-species-genus-family-discussions/f44-tiger-salamander-axolotl-ambystoma-tigrinum-mavortium-spp-etc/39760-ambystoma-mavortium-breeding.html

Is inderdaad ook een mooie oplossing.
Maar mijn aquaterarium is een delta een driehoek dus elke kant is 120cm en 60cm hoog.
Mooi groot om er iets moois van te maken.
vandaar dat ik het idee kreeg om een eiland ervan te maken.
Foto's van de bouw zullen op het forum komen ;D ;D ;D


MartinS

Citaat van: Niels D op september 13, 2011, 03:41:07 PM
Ik vond dit ook wel een mooie methode.

http://www.caudata.org/forum/f1173-advanced-newt-salamander-topics/f30-species-genus-family-discussions/f44-tiger-salamander-axolotl-ambystoma-tigrinum-mavortium-spp-etc/39760-ambystoma-mavortium-breeding.html

Inderdaad deze manier zou ik ook toepassen en ga ik ook toepassen met mijn tijgerlarven. Ik ga mijn dieren niet perse aquatiel houden daar ik denk dat het dier zelf moet kiezen na de metamorfose.
Net als Hugo aangeeft graven tijgers graag en hebben dus graag een dikke laag grond.
Tijgers aquatiel houden komt op mij heel onnatuurlijk over en ik zou ze dus op zijn minst een bak aanbieden met water en land.

Een vraag aan de mensen die hun tijgers aquatiel houden, wat is jullie reden hiervoor?
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

Martin: Ik ben er natuurlijk van uitgegaan dat het een beproefde methode was. Alleen niet ieder dier is hetzelfde, dat blijkt wel weer.

Die bak die op caudata te zien is spreekt mij ook erg aan. Een kwestie van het plaatsen van een glazen tussenschot. Alleen dan heb ik toch een praktische vraag. Diegene houdt de dieren tot november buiten en daarna in een koude kamer (wordt bij mij dan garage). Maar hoe doet hij dat dan? Graaft hij de dieren op in November en zet ze koud?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

alphamale

Wat ik begreep was dat hij ze in de winter (november tot maart) in een bak/curverbox met flink wat bosgrond zet op een plek waar het echt koud kan worden, zelfs tegen het vriezen aan. Daarna zet hij ze in maart in de in de gesplitste bak, waarbij hij het watergedeelte niet vult maar vol laat regenen.

Wat ik interessant vond was dat hij als substraat eiken- en beukenbladeren gebruikt ipv bosgrond oid. Daarop gooit hij volgens mij iets van mos en daarop weer wat schors en kurk. Uiteindelijk lijkt het op de setting waarin wij nu de tylo's hebben zitten.

Hugo had uiteindelijk wel groot succes met zijn aquatiele setting met zijn mac's. Dat is juist een methode die ik als eerste wil proberen. Volgend jaar kan ik alsnog de gesplitste bak testen.

Monique

Nou ze doen gewoon weer als altijd. Ik wacht nog op een bak dan zet ik het mannetje apart. Ga ze niet op land zetten maar in het voorjaar als ik ze buiten zet in andere bakken op  het balkon dan ga ik deze bak verbouwen. Of ze moeten zich zo anders gaan gedragen. Net trouwens het toppunt van vraatzucht gezien bij een tijger. Ze werd zo wild van de stukjes runderhart dat ze per ongeluk in haar eigen staart beet. Het zijn net jonge  hondjes  ;D
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu