T. cf. kweichowensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

#45
Ik wil er even op wijzen dat een ogenschijnlijk dode Tylo niet altijd echt dood is. Ik heb een 10-15 jaar geleden ook een shanjing gehad (grote vorm, vrouwtje van een dikke 20 cm.). Deze had ook eens in de zoveel tijd dat ze 'dood' was. Niks aan te zien, en totaal slap. Ik haalde het diertje uit z'n bak, legde het op d'r rug in m'n hand, onder een langzaam koud stromende kraan, en masseerde haar buik ;) (nee, geen grap). Daarna legde ik haar terug in het terrarium, en een paar uur later lag ze dus niet meer op de plek waar ik haar neer had gelegd, en zat ze vitaal onder een stuk schors, alsof er nooit wat gebeurd was. Dit is meerdere keren gebeurd. Heb er geen verklaring voor, maar gooi een ogenschijnlijk dood beestje niet direct in de kliko.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Citaat van: joost.v.wijk op februari 13, 2012, 09:26:52 AM
Gooi een ogenschijnlijk beestje niet direct in de kliko.

Ik heb haar aan één van de tijgers gegeven....

Uiteraard niet waar, maar jouw verhaal verklaart een hoop. We hadden haar in het quarantaine bakje op de salamanderkamer laten staan zonder deksel. Dit bakje stond op de vensterbank recht boven de Tylo bak zelf. Vanmorgen troffen we het quarantaine bakje in de Tylo bak aan. Waarschijnlijk is ze, nadat ze weer bij haar positieven kwam, over de rand van het bakje gaan klimmen, waardoor ze met bakje en al in de Tylo bak is gevallen. We troffen haar aan in het water, maar ze is nog steeds zo slap als een vaatdoek.

Gelukkig dat Kimmy haar nog apart had gezet, daar ze haar twijfels bleef houden. Het diertje werd namelijk niet stijf. Ik ben blij dat ze zo vasthoudend was, want ik had haar waarschijnlijk al in de tuin begraven. (kliko mag niet van Kimmy) Hopelijk leeft ze nog op net als jouw dier! Zo apart zeg, want het zag er zo overtuigend uit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Toch bizar gedag hoe die Tylototriton's zich dood kunnen houden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

DannyS

Kan het niet iets zijn van epilepsie?
Ik had een gerbil die na zo'n aanval ook dood leek voor een minuut of 10.
Heel andere diersoort natuurlijk, maar toch.

Niels D

Ik durf het echt niet te zeggen, maar ik heb nu van een ander persoon ook al gehoord dat hij dit heeft meegemaakt met een Tylototriton soort. Martin, is dit echt een geval van "zichzelf dood houden"?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Veel van de liefhebbers die al wat jaren met de hobby bezig zijn, hebben hier wel eens van gehoord of meegemaakt. Tegenwoordig lijkt het niet veel meer voor te komen, of er wordt geen vermelding van gemaakt. Of het gebeurt gewoonweg niet met de salamandersoorten die nu in de hobby zijn. De grote vorm van shanjing is voor zover ik weet al jaren niet meer gezien in de hobby.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Of het een geval is van dood houden, betwijfel ik. Ik heb het zelf meegemaakt, en het betreffende dier zat destijds alleen in een 80cm bak, zonder dat het gestoord werd. Sterker nog, het was net een hondje. Net zoals vele Tylo's kwam ze direct tevoorschijn als er al een schaduw voor, of over de bak heen kwam: VOER!
Toch gebeurde het dat het diertje zo 'dood' kon liggen...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Het lijkt in ieder geval niet op het dood houden. Vind het wel interessant, helemaal daar verschillende mensen dit herkennen. De vraag is of het een afwijking is of dat het daadwerkelijk gedrag is.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

Oké dan heb ik misschien een tylo ge euthanaseerd die misschien niet zo halfdood was als hij er uitzag :-(

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatal
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Voor zover bekend, is dit enkel bekend bij de grote vorm van shanjing. Heb het bij andere Tylo-soorten nog nooit gehoord.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

... en nu dus bij de grote vorm kweichowensis oftewel T.cf.kweichowensis. zoals het er tot op heden uitziet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

De laatste dagen zit alles weer op het land, maar één ding valt wel op. Eerst zaten twee vrouwen op de "flagstones" half in het water. Later voegde zich daar ook de derde vrouw aan toe. Dit betreft degene, waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze dood was. Zo zitten ze nu al enige tijd. De man verschuilt zich onder een stuk schors op het land. Ik vind het nogal vreemd, daar ze de laatste tijd voortdurend in het water zaten. Water zelf is overigens in orde en enkele beesten accepteren weer pieren van de pincet.


Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

De dieren zien er goed uit Niels. Ik ben van plan mijn dieren binnenkort weer in een groot terrarium te doen nu ze zo goed eten.

Niels D

Bedankt. Toch had ik gehoopt dat ze lekker in het water zouden blijven nu het wat warmer wordt. Met de komende gunstigere temperaturen gaan ze plots terug het land op en dat is nu net wat ik niet wil zien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl