T. cf. kweichowensis

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Niels D

De pomp zo plaatsen heb ik van Harry afgekeken. Ik gebruik op zijn aanraden voor meerdere bakken die kleine aquaflow. Hij kost niet veel en ik vind hem ontzettend praktisch. Bij hem zaten de dieren ook al onder de "douche" en ik ben blij dat ze die gewoonte hebben behouden. Ik denk niet dat het zoden aan de dijk zet m.b.t. kweken, maar we vinden het leuk om te zien.

Ik vind het leuk, dat ze zowel op het land als in het water zitten. Zo heb je echt plezier van een 50/50 bak. Ook zitten ze vaak in het zicht en niet continue verstopt. Ik verwacht ze niet meer in het water te zien als het weer wat kouder wordt, maar nu het weer wederom wat milder is zoeken ze direct het water op.

Deze winter blijven ze dus nog gewoon op de beestenkamer, waar het niet veel kouder wordt dan 12/13 graden. Ik zet ze ook niet buiten van het voorjaar, zoals velen dat doen op caudata. Mochten ze dan kweken, dan heb ik al het geluk van de wereld. Anders ga ik ze volgende winter een koele periode geven, waarna ze van het voorjaar naar buiten gaan. Zo heeft degene met die kleine nakweek ze ook gekweekt. Ik ga het gewoon proberen, maar ik verwacht er om de één of andere reden niet veel van.

Nooit geschoten altijd mis.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Citaat van: Niels D op november 02, 2011, 11:50:39 AM
Het moet niet gekker worden. Ze hebben nu allemaal ontdekt dat er zich een douche in hun verblijf bevindt.

Aaah wat lief  ::)  Grappig gedrag
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Het nu zo'n 16 graden op de beestenkamer en het gedrag van de Tylo's is compleet veranderd. In het begin zaten ze op de vochtige plaatsen op het land. Dit is nu veranderd, daar ze nu de droge schuilplaatsen gebruiken. Tevens eten er 2 nu al 4 dagen niet meer. Eten ze helemaal niet meer als het tussen de 10 en 15 graden is, of moet ik me druk gaan maken als ze geen voedsel meer accepteren?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Even afwachten. 4 dagen is nog niet lang. Bij koude temperaturen werkt hun metabolisme een stuk langzamer, en verbranden ze dus minder. Ze hebben dus uiteindelijk ook minder voedsel nodig.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Gelukkig maar. Had al zo'n vermoeden, maar ik krijg graag bevestiging. Normaliter krijgen ze een pier per dag, wat ik af en toe oversla. Het wordt iig kouder op de kamer dan ik verwachtte. Misschien gaat het wel onder de 10 graden zitten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

10°C of lager, is voor de 'gewone' kweicho en shanjing geen probleem. Hoe dat met deze soort zit weet ik niet, maar ik verwacht niet echt problemen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Na een frisse nacht (minimum temperatuur 10C) hebben ze toch allemaal gegeten, dus ik denk dat ook deze soort geen problemen heeft met dergelijke temperaturen. Ze zijn nu wel echt in rust, want ze zitten allemaal verstopt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Het is nu weer wat warmer buiten en de dieren zitten gelijk weer in het water of lopen weer wat rond. Eten doen ze de laatste anderhalve week niet meer, maar ik hoop er nu het wat warmer is weer een pier in te krijgen. Gelukkig dat ik ze voor deze periode eerder te veel dan te weinig voer heb gegeven, maar het geeft een fijner gevoel als ze regelmatig voer binnen krijgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

#38
Helaas slecht nieuws vandaag.
Niels belde mij voor zijn late dienst dat hij één van de vrouwen uit de bak had gehaald, aangezien ze slap aanvoelde, niet zelf omdraaide als ze op d'r rug lag en naar de bodem zakte als ze in t water werd gelegd. Ze leefde toen nog wel.
Toen ik vanavond na mijn werk thuis kwam, ontdekte ik helaas dat ze is overleden. Ik kon niets aan het beestje ontdekken. Geen verwondingen of andere vreemde plekken. Ook in het bekje niets vreemds gezien. Ouderdom?
Met de andere beesten is niets aan de hand gelukkig.
Het mannetje waren we al vaker een paar dagen kwijt, maar dachten eerder dat hij zich lekker onder water tussen de stenen verstopte. Zojuist toch snel alle stenen weg gehaald, maar hij zat wederom lekker verstopt onder water. De twee andere vrouwen zitten ook veel in het water nu en dat is dan toch weer positief naar mijn idee (misschien juist de reden dat t mannetje zich zo veel verstopt  ;)).
Al met al, een zure thuiskomst.

Groetjes Kimmy

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

Hebben jullie de dieren nog ontwormt of wachten jullie hiermee? Ik heb mijn dieren in tweetallen in curvers zitten en ik vind regelmatig uitwerpselen waarbij de voeding goed verteerd is. In het begin kwamen krekels er soms bijna geheel uit en dit is compleet omgeslagen in de goede richting gelukkig.


Niels D

Ze hebben al een paar weken niet gegeten, dus ik weet niet of ik uitwerpselen kan vinden in de bak. Ik ga dadelijk wel even kijken. Ze zijn overigens nog wel mooi van formaat, niet mager. Ook het overleden vrouwtje.
Wij dachten dat ze niet aten door de koude periode. Ze zijn nog wel actief genoeg in t water. 
Ik zou de overige beesten nu wel graag willen ontwormen inderdaad. Reptielenarts zit in de buurt, dus een bezoekje is zo gebracht voor n kuurtje. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Wormen?

Groetjes Kimmy
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jari B

Of het de oorzaak is durf ik niet te oordelen maar ik ga mijn dieren wel binnenkort ontwormen omdat ze goed genoeg eten en wel tegen een stootje kunnen nu.

Niels D

Heb net Niels gesproken. Hij heeft vorige week nog ontlasting gevonden en die zag er normaal uit. Net heb ik niets kunnen vinden.

In ieder geval wel goed om te lezen dat jouw beesten goed eten Jari. En bedankt voor je tip mbt de uitwerpselen en t ontwormen.

Groetjes Kimmy
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Even ter verduidelijking: Het is niet zo dat de Tylo's al een tijd niet meer gegeten hebben. Ze hebben echter een tijd lang niets meer van de pincet geaccepteerd, wat ze normaliter altijd deden. De bak zit echter vol met pieren en ik vind wel wat goede ontlasting, dus ze zullen nog wel wat eten. Het is misschien wat aan de koude kant, want soms is het zo'n 10 graden. Ik hoop dat het snel weer wat warmer wordt!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Vervelend verlies  :( , dieren verliezen is nooit leuk.
Een ontlasting onderzoek kan nooit kwaad. 10 graden mag volgens de caresheet geen probleem zijn, moeten de dieren natuurlijk wel 100% zijn. Maar als ik de weerberichten goed bekijk, worden je verlangens beantwoord Niels  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana