Salamandra algira tingitana

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijnzeger

#15
Jeroen zei:  Ze leiden er niet onder in ieder geval. Dit lijkt mij het belangrijkste.

Daarom start ik ook deze discussie wat vinden we het belangrijkste en hoeveel verschillende meningen hebben wij als forumleden en salamanderhouders, hierover. Gaat wel tegen de ontwikkeling van dierentuinen in die de dieren proberen om steeds meer (ruim) en natuurlijk te houden. Alleen kijken naar het gemakkelijk en veilig onderhouden van onze dieren en dan komen tot het laten leven op (piep)schuim, daar heb ik moeite mee.
Hoor nog graag andere meningen.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

alphamale

#16
Als salamanders problemen ondervinden van de kleur moet je het uiteraard vermijden. Zou een dier echter verschil bemerken tussen een praktische hygiënische bak en een natuurlijk uitziende bak (die niet minder hygiënisch hoeft te zijn)? Ik weet het niet, maar naar mijn mening is een zichzelf voortplantend dier helemaal content met zijn omgeving. Succesvolle kweek is wat mij betreft de beste indicatie dat je het goed doet. Als er op schuimrubber gekweekt wordt, dan ben ik ervan overtuigd dat het een goede oplossing is.

A34

Citaat van: Niels D op september 05, 2011, 06:34:29 PM
Als er op schuimrubber gekweekt wordt, dan ben ik ervan overtuigd dat het een goede oplossing is.

Op keukenrol wel in iedergeval.

Bjorn

Citaat van: stijnzeger op september 05, 2011, 06:17:22 PM
Jeroen zei:  Ze leiden er niet onder in ieder geval. Dit lijkt mij het belangrijkste.

Daarom start ik ook deze discussie wat vinden we het belangrijkste en hoeveel verschillende meningen hebben wij als forumleden en salamanderhouders, hierover. Gaat wel tegen de ontwikkeling van dierentuinen in die de dieren proberen om steeds meer (ruim) en natuurlijk te houden. Alleen kijken naar het gemakkelijk en veilig onderhouden van onze dieren en dan komen tot het laten leven op (piep)schuim, daar heb ik moeite mee.
Hoor nog graag andere meningen.

Ik begrijp waar je naartoe wilt.

Voor mij is het belangrijkste dat de dieren het goed hebben en goed verzorgd worden.
(Markus had al zijn Salamandra's op schuimrubber zitten en kweekt ook met ze, dit was voor mij de reden om op schuimrubber over te gaan)
Als ze een te lange tijd te vochtig zitten, gaan ze er uiteindelijk aan onderdoor. Op deze manier is de vochtigheid, ontlasting etc. het best te controleren en schoon te maken wat naar mijn mening de dieren weer ten goede komt.

Joery Tackaert

Filtermatten zijn volgens mij ook een goed alternatief. Ze zijn in verschilende kleuren te verkrijgen (blauw, zwart, groen) wat de natuurlijke omgeving nabotsen vergemakelijkt, ze bevatten zeker geen giftige stoffen en zijn verkrijgbaar in verschillende grofheden.

alphamale

Wat zijn filtermatten? Ben nieuwsgierig!

Kenny

#21
Citaat van: Niels D op september 05, 2011, 07:17:09 PM
Wat zijn filtermatten? Ben nieuwsgierig!

Check: http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/bouw-van-mijn-lang-geplande-droomstelling/  ;)

btw: Het valt me steeds meer op dat mensen de namen van de dieren niet correct neertypen...
Geslacht (bv: Salamandra) is met hoofdletter, soort en ondersoort met kleine letter. Normaal ook heel het zooitje in cursief maar dat stoort niet.

Salamandra algira tingitana dus  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Oh ja. Dat topic had ik al een keer gezien. Die matten werken ongeveer hetzelfde als die methode met die hydrokorrels neem ik aan? Mooi!

Patrick dk

Filtermatten zijn wat algemener bekend door het gebruik in vijverfilters , vandaar dat je ook verschillende  grofheden hebt , werkt hetzelfde als de filterwatten in je aquariumfilter . ;)
C orientalis

A34

#24

bouffonne


stijnzeger

Ik begrijp het nu helemaal,toch blijf ik moeite hebben met het feit dat we eigenlijk behoorlijk kunstmatig (bijna letterlijk) bezig zijn. Maar goed dat heeft waarschijnlijk te maken dat ik al lang met salamanders bezig ben en waarschijnlijk open moet staan voor vernieuwingen (zo vis ik ook nog het liefst met een droog drijvend stuk brood op karper, ipv het op afstand zichzelf laten vast zwemmen door deze vis). Wellicht is dit ook de rede dat ik mij meer aangetrokken voel tot salamanders die meer in het water leven.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Bjorn

Citaat van: Kenny op september 05, 2011, 07:18:30 PM
btw: Het valt me steeds meer op dat mensen de namen van de dieren niet correct neertypen...
Geslacht (bv: Salamandra) is met hoofdletter, soort en ondersoort met kleine letter. Normaal ook heel het zooitje in cursief maar dat stoort niet.

Salamandra algira tingitana dus  ;)

Weer iets geleerd :)



A34

Ik houd het op repti-bark. In principe het zelfde principe. Wat blad er over en het is puur natuur!! ;D

MartinS

Citaat van: Joery Tackaert op september 05, 2011, 07:15:08 PM
Filtermatten zijn volgens mij ook een goed alternatief. Ze zijn in verschilende kleuren te verkrijgen (blauw, zwart, groen) wat de natuurlijke omgeving nabotsen vergemakelijkt, ze bevatten zeker geen giftige stoffen en zijn verkrijgbaar in verschillende grofheden.

Dat is een goede tip, dat ik daar niet aan gedacht heb. Bij het aanschaffen van mijn Pygmaeus kreeg ik het gebruik van van schuimrubber echt als nadrukkelijk advies mee. Ook ik vind een natuurlijke ondergrond mooier. Echter valt er zeker ook iets voor de praktische argumenten van schuimrubber te zeggen. Ik hoor toch maar al te vaak dat op land levende dieren ziek worden doordat de hygiëne van de ondergrond over het hoofd gezien word. Vooral donkere ondergronden lijken vaak schoner dan dat ze in werkelijkheid zijn. Sergé haalde het zondag in zijn presentatie ook aan dat de keuze voor een wat stevigere/lichte ondergrond het monitoren van afval en uitwerpselen veel makkelijk en effectiever maakt. Ik kan me de keuze voor schuimrubber dan ook goed voorstellen onder verschillende omstandigheden. Zoals opkweek bakken, quarantaine, enzovoort. Als je gaat voor praktisch moet je heel vaak concessies doen in ander opzichten zoals bijvoorbeeld het uiterlijk van je bakken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana