Kunnen we massale importen van C./H. orientalis aan banden leggen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Ik heb vanaf m'n 16e tot m'n 27e in dierenspeciaalzaken en tuincentra gewerkt. Ik kan vrij makkelijk contact leggen met visleveranciers, om daar eventueel dieren onder te brengen. Van daaruit kunnen ze landelijk verspreid worden over dierenzaken, die ze op dat moment willen bestellen.

Dat het opkweken, tot tenminste halfwas, wat meer kost dan wat wildvang kost, zou ik er persoonlijk voor over hebben, als het zou lukken om de invoer van wildvang te beperken. Overigens kun je het opkweken zelf zo duur maken als je wilt. Watervlooien e.d. zijn in goede hoeveelheden te krijgen, als je de plekjes maar weet. Verder kun je zelf ook voedseldieren kweken, wat ook niet veel hoeft te kosten. Ook regenwormen kun je een groot gedeelte van het jaar makkelijk zelf uit de grond halen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rayliberty

Vaak moet je iets gewoon maar doen dan kom je vanzelf de problemen tegen en kun je die gaande weg oplossen. Dit is in veel gevallen de beste manier. Ik geloof er zeker in dat een handelaar/winkelier liever een goede nakweek wilt hebben dan een import die een lange reis achter de rug heeft.

De handel wil vaak ook wel weten of het niet eenmalig is en dat hij erop kan bouwen schat ik zo in.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 30, 2011, 09:08:03 PM
Citaat van: Steven De Craene op augustus 30, 2011, 09:00:59 PM
Ik vind dit op zich een mooi initiatief, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik twijfel of het uiteindelijke doel bereikt kan worden. Als importeurs hun H. orientalis niet meer kwijt geraken, zal er wel een andere soort zijn die het doelwit wordt. Dan is het probleem niet opgelost, maar verschoven.

Klopt in principe, maar de soorten waar ze dan naar toe gaan, zijn de Pachytriton en Paramesotriton. En dat is nu ook al het geval. Plus dat, stel dat dit project zou werken, kunnen we het ook toepassen op andere soorten.

Het kan overigens ook meevallen. Als het niet meer interessant is om orientalis te importeren, waarom dan wel voor Pachytriton en Paramesotriton? Het zijn tenslotte toch allemaal maar 'dezelfde vuurbuiksalamanders'.

Citaat van: Rayliberty op augustus 30, 2011, 09:39:44 PM
Vaak moet je iets gewoon maar doen dan kom je vanzelf de problemen tegen en kun je die gaande weg oplossen. Dit is in veel gevallen de beste manier. Ik geloof er zeker in dat een handelaar/winkelier liever een goede nakweek wilt hebben dan een import die een lange reis achter de rug heeft.

De handel wil vaak ook wel weten of het niet eenmalig is en dat hij erop kan bouwen schat ik zo in.

Na enige jaren zou het mogelijk moeten zijn om constant dieren aan te kunnen bieden, wanneer de vraag er naar is. Ook denk ik dat als de handel van import geminimaliseerd is, dit ook niet gauw zal worden opgepakt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Ik denk dat sommigen het begrip massa-import een beetje onderschatten...het gaat hier niet om 2-3000 dieren die geïmporteerd worden tienvouden van dat en meer.

Los van dat kan je "subsidies" en sponsors gewoonweg vergeten voor Cynops orientalis...waarom?

-Het dier is ver van bedreigd en zal dat ook niet gauw worden.
-Heeft zo'n gigantisch verspreidingsgebied (inclusief in beschermde gebieden) dat de populaties zelfs niet door de pet-trade bedreigd kunnen worden.
-Habitatverlies een grotere bedreiging is dan de pet-trade

Begrijp me niet verkeerd, het is een nobel idee maar persoonlijk denk ik dat er andere soorten in moeilijkere papieren zitten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

petro pees

Nobel zeer zeker,haalbaar??
Zeker als ze doorgevoerd worden zijn dit soort plannen haalbaar!
Als ze verzanden in allerlei tegen argumenten verdwijnen de ideén en daarmee de vooruitzichten!
Er is zo,n idee ook geopperd op caudata (N.Kaiseri)
Waarom geen soort die het ''echt"nodig heeft? Ik denk dat het duidelijk is;Het zijn de moeilijkere en
vaak duurdere dieren.
Waarom niet beginnen bij soorten die "makkelijker''en meer voor handen zijn,waardoor succes van slagen
groter is?
En nee,ik begrijp je niet verkeerd. :D Wou even me ei kwijt.
Citaat van: Kenny op augustus 31, 2011, 05:21:45 AM

Begrijp me niet verkeerd, het is een nobel idee maar persoonlijk denk ik dat er andere soorten in moeilijkere papieren zitten.

Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: Kenny op augustus 31, 2011, 05:21:45 AM
Ik denk dat sommigen het begrip massa-import een beetje onderschatten...het gaat hier niet om 2-3000 dieren die geïmporteerd worden tienvouden van dat en meer.

Los van dat kan je "subsidies" en sponsors gewoonweg vergeten voor Cynops orientalis...waarom?

-Het dier is ver van bedreigd en zal dat ook niet gauw worden.
-Heeft zo'n gigantisch verspreidingsgebied (inclusief in beschermde gebieden) dat de populaties zelfs niet door de pet-trade bedreigd kunnen worden.
-Habitatverlies een grotere bedreiging is dan de pet-trade

Begrijp me niet verkeerd, het is een nobel idee maar persoonlijk denk ik dat er andere soorten in moeilijkere papieren zitten.


Juist omdat er duizenden worden geïmporteerd, zal deze soort een keer op de rode lijst verschijnen (het percentage wat uiteindelijk in de winkel verschijnt, is vele malen kleiner). Dit is al behoorlijk wat jaren aan de gang. Het is, lijkt me, beter om nu in te springen, dan wanneer het zover is.
Buiten dat is het gewoon niet nodig om die beesten in te voeren, ze zijn zo makkelijk te kweken om aan de vraag te voldoen. Je ziet ook regelmatig P. waltl, T. dobrogicus en A. mexicanum in de winkels. Dit is ook allemaal nakweek, soms al tot volwassen dieren aan toe. C. orientalis is echt niet moeilijker om te kweken.

Habitatverlies is ook inderdaad een groot probleem. Maar dat geeft ze nog niet het recht om duizenden van die beestjes onder erbarmelijke omstandigheden te verschepen.

Er zijn zeker andere soorten, die de hulp misschien beter kunnen gebruiken. Maar die soorten zijn nog niet erg algemeen, vaak lastiger te kweken, en liefhebbers zullen die beesten ook echt niet weg doen voor absurd lage prijzen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Het argument van P. waltl, T. dobrogicus en A. mexicanum is een sterke!
Als het met deze soorten kan, kan het met Orientalis ook. Alles heeft te maken met de drive achter dit initiatief.
Ik ben met je eens dat het vervoeren onder slechte omstandigheden van duizenden dieren en het leed wat daaraan gekoppeld is voldoende beargumenteerd waarom dit initiatief zinvol is!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

sannie

zodra ik ruimte heb voor een koppel en offspring daarvan laat ik het weten want ik vind het een goed initiatief!
en met veel dingen is het nou eenmaal zo dat je er eerst aan moet beginnen voor je weet of het haalbaar is!
zoiets als dit kan 2 kanten opgaan zeker als je het groots aanpakt (internationaal) maar niks is onmogelijk!

Steven DC

Citaat van: MartinS op augustus 31, 2011, 08:49:17 AM
Het argument van P. waltl, T. dobrogicus en A. mexicanum is een sterke!


Neen eigenlijk toch niet... Deze 3 soorten zijn beschermd in de landen van herkomst waardoor massale export uit die landen een pak moeilijker is.

Steven DC

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil zeker niemand overhalen om het niet doen. Ik heb hier gewoon niet zo'n goed gevoel bij. Als zo'n massief project van start gaat, moet je zowieso rekenen op de goedwil van vele mensen. Als na pakweg 10 jaar blijkt dat het project falikant faalt, zal het een stuk moeilijker zijn om in de toekomst nog mensen te vinden om zo'n groot project op te starten. Er moet vooral goed nagedacht worden vooraleer het van start gaat.

MartinS

Citaat van: Steven De Craene op augustus 31, 2011, 09:15:04 AM
Citaat van: MartinS op augustus 31, 2011, 08:49:17 AM
Het argument van P. waltl, T. dobrogicus en A. mexicanum is een sterke!


Neen eigenlijk toch niet... Deze 3 soorten zijn beschermd in de landen van herkomst waardoor massale export uit die landen een pak moeilijker is.

Ik ging mij er meer om dat dierenwinkels best warm te krijgen zijn voor nakweek, moet de prijs wel interessant zijn. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

A34

Ik vroeg me af of halfwas dieren ook goed voor een lange tijd aan land te houden zin net als Marmoratus. Dit zou al heel veel schelen in verzorging en opslag. Veel insecten zijn daarbij ook goed te kweken. oa fruitvlieg, bonenkevers, etc.

Kenny

Citaat van: MartinS op augustus 31, 2011, 08:49:17 AM
Het argument van P. waltl, T. dobrogicus en A. mexicanum is een sterke!
Als het met deze soorten kan, kan het met Orientalis ook.

Dat vind ik dan weer niet, deze soorten zijn niet te vergelijken met C.orientalis...de europese soorten zijn beschermd en wilvang dus niet vanzelfsprekend. A.mexicanum is een CITES dier en met uitsterven bedreigd.

P.waltl is ook behoorlijk "zeldzaam" in het wild en worden in Spanje nagekweekt door overheidsinstanties.

C.orientalis is alles behalve zeldzaam en zal dat..ondanks de massale importen ook niet snel gaan worden. (volgens IUCN)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

MartinS

Citaat van: Steven De Craene op augustus 31, 2011, 09:24:47 AM
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil zeker niemand overhalen om het niet doen. Ik heb hier gewoon niet zo'n goed gevoel bij. Als zo'n massief project van start gaat, moet je zowieso rekenen op de goedwil van vele mensen. Als na pakweg 10 jaar blijkt dat het project falikant faalt, zal het een stuk moeilijker zijn om in de toekomst nog mensen te vinden om zo'n groot project op te starten. Er moet vooral goed nagedacht worden vooraleer het van start gaat.

Al zou je het regionaal of alleen in je eigen woonplaats doen dan valt er al winst te halen. Al verkoop je 10 mensen per jaar via de dierenwinkel gezonde dieren die daar gelukkig mee zijn ipv dat ze met zieke dieren thuis komen heb je al winst. Maar het gaat natuurlijk allemaal om geld, uiteindelijk blijft de kachel niet roken van goodwil.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

De enige manier om massa-import van wildvangdieren echt effectief tegen te gaan is strengere wetgeving én controle

De reden dat marmers, dobrogicus en axo's niet via wildvang worden aangeboden is enkel door de wetgeving en de controle hierop.

Het kweken van een paar honderd of duizend orientalisjes gaat de wildvang echt niet tegen. De groothandels kunnen ze momenteel kopen voor 85 cent per stuk als je er meer dan 200 koopt. Daar kun je met de beste bedoelingen niet tegenop kweken.

Officieel is de uitvoer van alle salamanders uit China verboden, maar ze komen nog steeds in grote aantallen binnen. En zeg nou eerlijk, als er een partij Shanjing of welke mooie salamander dan ook binnen komt staan we met zijn allen te dringen om dieren te kopen, dus volgens mij.. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Koop 0 wildvang.

Ik vind jullie actiebereidheid trouwens wel mooi om te zien.  

Maar wat dacht je trouwens van alle wildvang aquariumvis die binnen komt? dan zijn die orientalisjes maar een druppel op de gloeiende plaat. Zo lang de politiek wereldwijd geen actie onderneemt kunnen we proberen wat we willen maar bereiken we niks.


Ik denk, dat zoals Martin zei, je kunt wel lokaal het verschil maken, door in je eigen omgeving enkel nakweekdieren aan te bieden aan die wilnkels. Het idee dat je globaal, en zelf alleen al nationaal het verschil kunt maken door zo veel te kweken lijkt me een vrij naief idee.