Kunnen we massale importen van C./H. orientalis aan banden leggen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naeff002

Vind het een erg goed initiatief, als ik weer wat ruimte heb dan wil ik er graag aan meewerken. Ik heb wel vaker wat aan een dierenwinkel gegeven. Maar wel 1 die ik heel goed met de dieren om vind gaan en zelf ook dieren kweekt voor de verkoop.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Zal komend kweek seizoen zeker wat opkweken, iig ga ik m'n best doen laat ik het zo zeggen  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Citaat van: Steven De Craene op augustus 30, 2011, 10:38:35 AM
Heb je enig idee wat de prijzen zijn die de winkeliers of importeurs betalen voor volwassen WV dieren Joost?

Als je weet dat je hier in de lokale visshop nog geen 4euro neertelt voor WV orietnalis...heel weinig  ;)
Leuke initiatieven zijn dit allemaal maar of ze haalbaar zijn...dat is een heel ander verhaal.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: Kenny op augustus 30, 2011, 12:53:09 PM
Citaat van: Steven De Craene op augustus 30, 2011, 10:38:35 AM
Heb je enig idee wat de prijzen zijn die de winkeliers of importeurs betalen voor volwassen WV dieren Joost?

Als je weet dat je hier in de lokale visshop nog geen 4euro neertelt voor WV orietnalis...heel weinig  ;)
Leuke initiatieven zijn dit allemaal maar of ze haalbaar zijn...dat is een heel ander verhaal.

Inderdaad. De salamanders moeten voor een heel aantrekkelijke prijs van de hand worden gedaan, helemaal naar winkels. Anders is het voor hen ook niet interessant. Bij de meeste gaat het puur om het geld. De belangen om gezonde dieren in winkels te krijgen ligt dan meer bij ons liefhebbers.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Ach, dan verkoop je ze voor 1 euro per stuk of zo... toch geen probleem?

bouffonne

Ik heb ja ook nog steeds de 4 geredde cynopsen.
Maar ik weet nog steeds niet of dit nu nakweek of toch wildvang is, aangezien ze zo klein waren.
Ze zitten u rond de 5-6 cm
Wat de inkoop prijs aangaat, is het verkoopbedrag  dubbel + 10% van het inkoopbedrag.
Maar er zijn ook winkel die er gewoon 200% er op willen verdienen(geld is hier belangriker dan het wel en wee van de dieren)
Ik heb zelf in een dierenzaak gewerkt
Koch je iets van 5 euro in, werd de verkoopprijs 10-11.50 b.v van Hamsters
Met vissen was het meestal 0.75 eurocent inkoop 1.50 verkoop enz
Het ligt er natuurlijk aan het aantal wat ingekocht wordt, hoe meer, hoe goedkoper het werd.ij
Wanneer er klanten kwamen met nakweek vissen werd altijd rekening gehouden met de dagprijs
Alleen bij nog super jonge dieren werd er een lagere inkoop prijs berekend.
Dit om reden van uitval en extra voedsel.
Iets wat logisch is

Kenny

Citaat van: Danny Stammers op augustus 30, 2011, 03:01:39 PM
Ach, dan verkoop je ze voor 1 euro per stuk of zo... toch geen probleem?

Op zich niet, maar als morphje willen dierenwinkels ze gewoonweg niet...waarom zouden ze ook? ze kunnen volwas voor minder hebben.

Dus moet je die beestjes al net zo lang houden dat ze volgroeid zijn...ga dan maar eens voer kopen voor 3-4-500 diertjes waar je later 1euro hoopt voor te krijgen... ;). We weten allemaal hoeveel een pakje muggenlarven kost  ;D. Je zou dan al bijna een sponsor nodig hebben om je op break-even te krijgen.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

@Joost: Als je dieren over hebt... (andere mensen zijn ook welkom, uiteraard..)

@Kenny
Je zou een donatie systeem kunnen opzetten, maar daar heb je een zekere mate van naamsbekendheid voor nodig...

Er is te kijken naar gelijksoortige ideeën voor andere soorten. Er zullen vast wel organisaties oid zijn die massaal dieren of planten kweken om de wildvang tegen te gaan. Misschien is er wel een soort subsidie voor ofzo.

Verder kan je ervoor zorgen dat je in contact komt met iets van een overkoepelende organisatie van dierenwinkels (als dat bestaat), dan kan je de verkopers duidelijk maken ze ze juist nakweek wíllen hebben..
Als je als winkel gezonde nakweek hebt willen mensen er volgens mij best wat meer voor neerleggen. Zeker als je de voordelen aankaart.
Aangezien je in NL garantie hebt op dieren (een week geloof ik) is het voor een winkel veiliger om gezonde dieren te verkopen. Op deze manier kan je er ook nog wat caresheets tegenaan gooien.
Een probleem is wel dat veel dierenwinkels er geen moer om geven hoe zij de dieren daar houden. Ik ken geen (standaard) dierenwinkel die salamanders (of reptielen) verkoopt die toegeeft er geen zak van af te weten.

Je kan ook reclame maken op bijvoorbeeld beurzen of gerelateerde websites. Bijv. een vaste advertentie op marktplaats? Dat is wel een plaats waar veel mensen kunnen kijken..inpulsaankopen daargelaten.

Is dit niet júist zo'n initiatief wat een beetje financiele steun kan krijgen van de salamander vereniging?

Het is overigens niet zo dat je alleen maar muggenlarven voert... Watervlooien kan je (tot op zekere hoogte) zelf kweken (voor de opkweek van de larven), wormen kan je steken en springstaartjes kweken is ook niet zo lastig.
Als 'we' een bedrijf opzetten dan kunnen we misschien wel gewoon via een groothandel aan de muggenlarven komen.. scheelt ook wel geld.

Ik zit nu maar wat opties uit m'n mouw te schudden, zal vast wel wat onzin tussen zitten. Ik snap de scepsis, maar het is niet dat het onmogelijk is. Het punt is hoeveel moeite je er in wil steken. Zeker als het internationaal is en je genoeg kwekers hebt heeft het zeker een kans van slagen.. er moeten dan wel duidelijke afspraken zijn. Onderlng concureren is bijvoorbeeld erg dom.
Overigens is het absoluut een initiatief waar je als kweker geld voor moet bijleggen. Het uiteindelijke doel moet de drijfveer zijn. Als je kweekt naar vermogen (je hoef er niet van in de financiele problemen te komen) dan moet het hanteerbaar zijn.

joost.v.wijk

Een euro voor een morfje is natuurlijk prima, maar voor halfwas of zelfs volwas kun je gerust 4-5 euro per stuk vragen. Dit is nog steeds een nette prijs.
Overigens hoef je natuurlijk ook niet 400 beesten per persoon opkweken. Als elk, die mee zou doen aan zo'n project, een 50-100-tal zou opkweken kom je al een heel eind.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Stijn

Op zich een mooi idee, maar ik geloof niet dat dit in de praktijk haalbaar is. Zoals al eerder aangehaald, kan je een wildvang orientalis voor enkele Euro's in de kleinhandel kopen. Als je ooit lijsten van exporteurs/importeurs (groothandel) in je handen hebt gehad, dan kan je zien voor welke belachelijk lage prijzen de diertjes geimporteerd worden. Dit gaat niet over 50 - 100 of 200 % winst dat de totale handel hierop maakt, maar veel meer (soms x 10).
Uiteindelijk zal je je nakweekjes toch nog aan een gelijke inkoopprijs moeten aanbieden aan de handel, want (ondanks het feit dat nakweek beter is van kwaliteit) gaan de meeste handelaars voor de nakweek niet méér willen betalen ; commerciele handel  blijft toch om winst draaien ...
Misschien is je project enkele jaren doenbaar, maar ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai zal zijn, en dit uiteindelijk een stille dood zal sterven .

De reden dat er van bv Cynops ensicauda vrijwel geen wildvang te vinden is, lijkt mij eerder te zoeken bij het feit dat deze van Japan komen, en er hier veel striktere exportwetten van kracht zijn.
De prijzen van een Cynops ensicauda zullen in de detailhandel ook veel hoger liggen dan orientalis, gewoon omdat wildvang importeren veel goedkoper is, en voor veel mensen is een salamander een salamander, en maakt het niet  veel uit of ze nu een orientalis kopen of een ensicauda, als ze maar niet te veel moeten betalen ...

Ik denk dat het veel zinvoller is om een soort belasting te heffen op wildvangdieren. Deze belasting zou ten goede moeten komen aan het land van herkomst (investeren in natuurparken, evt. kweken in het land van herkomst (wat vaak ook veel goedkoper is omwille van de lage loonkosten), ...). Zodoende zal wildvang ook wat duurder worden, waardoor een meer eerlijke concurrentie onstaat met de duurdere nakweekjes.
Maar om een dergelijke belasting te heffen zal dit op politiek vlak moeten beslist worden (en daar heb ik absoluut geen ambitie voor), en dit gaat ongetwijfeld op veel verzet van de commerciele dierenhandel stuiten, dus ik betwijfel of zoiets ook praktisch realiseerbaar zal zijn.
Maar met een dergelijke belasting is niet enkel het probleem van de wildvang Cynopsjes opgelost, maar ook van Anolis, de duizenden goedkope woestijngecko's die jaarlijks uit Egypte worden geimporteerd, de wateragaampjes, ...

mvg

Stijn

DannyS

#25
Helaas hebben wildvangdieren niet de stempel "Ik ben wildvang". Ze zetten gewoon op de export papieren 'farm bred' en niemand die het controleert. Zeker landen zoals China staan er niet om bekend te controleren op dierenwelzijn.

Grof gezegt geeft 'de politiek' er geen reet om.

Sommige dingen moeten via hobbyisten gedaan worden.

alphamale

#26
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik überhaupt niets hoef te vangen voor die 50/100 beestjes die ik hoop te kweken. Ik voer voornamelijk wormen en die kweek en vang ik zelf. Dit doe ik ook met watervlooien. De kosten zullen wat mij betreft niet het euvel zijn.

Zolang ik in deze woning vertoef zullen het er echter 50/100 blijven, daar ik beperkte ruimte heb. We moeten helaas onze huizen verkopen voordat we een ander huis kunnen kopen, wat we overigens dan wel van plan zijn te doen.

Steven DC

Ik vind dit op zich een mooi initiatief, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik twijfel of het uiteindelijke doel bereikt kan worden. Als importeurs hun H. orientalis niet meer kwijt geraken, zal er wel een andere soort zijn die het doelwit wordt. Dan is het probleem niet opgelost, maar verschoven.

joost.v.wijk

Citaat van: Steven De Craene op augustus 30, 2011, 09:00:59 PM
Ik vind dit op zich een mooi initiatief, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik twijfel of het uiteindelijke doel bereikt kan worden. Als importeurs hun H. orientalis niet meer kwijt geraken, zal er wel een andere soort zijn die het doelwit wordt. Dan is het probleem niet opgelost, maar verschoven.

Klopt in principe, maar de soorten waar ze dan naar toe gaan, zijn de Pachytriton en Paramesotriton. En dat is nu ook al het geval. Plus dat, stel dat dit project zou werken, kunnen we het ook toepassen op andere soorten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rayliberty

Ik vindt het een zeer goed plan maar hebben jullie aan de logistiek gedacht. Dit is vrij kostbaar om diverse winkels te voorzien van dieren vanuit een paar punten in Nederland. Dit is op te lossen als een kweker een aantal winkels in de buurt bij wijze van spreken adopteerd en daar zijn nakweek levert. En verder dan onderling uitwisselen om een landelijke dekking te krijgen.

Het kweken van de dieren zou ik scharen onder hobby en het voer dat nodig is voor de jonge dieren zal wat geld kosten. Echter een hobby kost geld en zoals gezegd is er veel voer te kweken en te vangen wat ook weer een deel van de hobby is. Het opkweken van jonge dieren van ei tot volwassen dieren is wel een van de grote genoegdoeningen van onze hobby.

Het blijft op zijn zachts gezegd vreemd dat een diertje dat helemaal uit het verre oosten komt vliegen en in de natuur wordt gevangen niet eens in de buurt van de kostprijs komt van een dier dat hier is opgekweekt.

Wanneer er een kweek wordt opgezet dan doe ik mee, denk wel dat we volwassen dieren moeten aanbieden omdat de import ook vaak volwassen is.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa