Nieuwe aanwinsten! N. crocatus, N. derjugini en N. s. barani!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Citaat van: Erwin Bakker op oktober 02, 2011, 11:23:11 PM
Over dat verdrinken nog een misschien rare suggestie. Ik vind het raar dat (water)salamanders tijdens de metamorfose relatief zo vaak verdrinken. Namelijk, voor de metamorfose zitten ze in het water en erna ook vaak.

De metamorfose is een nogal ingrijpende gebeurtenis. Zou het niet zo kunnen zijn dat bij (een deel van) de verdrinkingen de metamorfose niet goed is gegaan?



Ik denk dat normaal in de natuur de dieren meters van het water weg lopen. En dan dus een langere tijd niks meer met het water te maken hebben. Nu wij de dieren in vrij kleine ruimtes opkweken is de kans dat ze in het water belanden of blijven groter dan in de natuur. Sommige soorten of zwakkere dieren kunnen dan al gauw verdinken, niet wetende wat hun overkomt. Vooral bij landdieren moeten we hier in het algemeen rekening mee houden.  Maar veel water planten uitstekende delen en diepte speelt hier natuurlijk wel een rol om het te verkomen.

Erwin Bakker

Bij landdieren kan ik me daar wel iets bij voorstellen, zoals Salamandra soorten, maar het gaat hier om Neurergus soorten. Ik snap dat er best argumenten zijn voor het verdrinkings-scenario, maar ik ben meer op zoek naar antwoorden die met onderzoek onderbouwd zijn. Ik vraag mij dus af of hier onderzoek naar is gedaan, of dat wij er altijd vanuit gaan dat de dieren verdrinken.

DannyS

En weer 2 crocatus dood.. gewoon op het land niet mager.. gisteren nog levendig... :'(

Al mijn morphjes zijn nu dood.. de larven doen het prima. Eten goed, zien er goed uit etc.

Kan het aan de ondergrond liggen? Ik heb cocopeat als ondergrond.

Nu nog over:

Crocatus 1
Derjugini 4

naeff002

Ik heb mijn Neurergus op keukenpapier zitten met een bakje water erin en veel droge stukken schors. Met het bakje water erin hoef ik me geen zorgen te maken dat ze uitdrogen en ze doen het er erg goed in.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alibombali

Citaat van: Danny Stammers op oktober 04, 2011, 06:57:53 AM
Kan het aan de ondergrond liggen? Ik heb cocopeat als ondergrond.

Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n snelle massale sterfte de oorzaak van een eventuele verkeerde ondegrond kan zijn.
Ik denk eerder dat ze iets onder de leden hebben (hadden... :()

Kenny

Danny, kan je ze niet bewaren en opsturen voor onderzoek?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Dat kan ik doen ja.. ik heb de laatste 2 doden vanochtend gevonden. Die liggen nog in de bak, want ik moest naar werk.

Monique

He wat ontzettend balen Danny....zulke mooie diertjes.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

Graag de dooien invriezen, dan kunnen ze altijd nog onderzocht worden. Gewoon apart in een boterhamzakje o.i.d. en dan in een plastic doosje. Er zijn sterke aanwijzingen dat er iets kan heersen onder Neurergus.  

DannyS

Dat ga ik dan vanmiddag meteen ff doen.

Waarnaar kan ik het opsturen? Is daar een vast adres voor?

naeff002

ik heb wel eens dieren opgestuurd (nog geen salamanders) en dan stuurde ik ze hier naar toe. Krijgt een duidelijk verslag van, zijn betaalbaar en je kan nog verdere onderzoek laten doen.

http://www.noivbd.nl/index.html
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Erwin Bakker


A34

Thanks voor de tip Kevin. Dit kan dieren redden in de toekomst. Misschien moet het zelfs meer gepromoot worden.

naeff002

Citaat van: Erwin Bakker op oktober 04, 2011, 03:58:56 PM
Wat kost dat ongeveer?

ik heb geen idee hoeveel het voor zo'n kleine salamander kost. Voor mn schildpad toen ik toen had gezonden betaalde ik 45 euro en hij werd ook opgehaald (optioneel), ze hebben een regeling met een bedrijf die dat weer doet, en dat was 35 euro extra.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Ik zie dat het via de dierenarts moet.. ga ik mijn dierenarts even bellen vandaag. Misschien willen ze het zelf ook wel doen.