Vreemde vlekken bij salamandra

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Eén van m'n juveniele Salamandra vertoont bleke vlekken op z'n staartwortel. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
De dieren zitten in een buitenterrarium die vorig jaar is aangelegd.






Jari B

Zitten ze niet te vochtig in je buitenterrarium?

MartinS

#2
Citaat van: Jari B op juni 24, 2011, 05:53:46 AM
Zitten ze niet te vochtig in je buitenterrarium?

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. In mijn eerste jaren van salamanders houden ben ik een hele groep (8 ) Opacums verloren met dezelfde symptomen. Achteraf bleek dat ik ze toe vochtig gehouden had. Was een harde les  :-[.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Steven DC

Citaat van: Jari B op juni 24, 2011, 05:53:46 AM
Zitten ze niet te vochtig in je buitenterrarium?

Wat is te vochtig? De bak krijgt overdag continue zon, en aangezien het de laatste weken minimaal geregend heeft lijkt het me sterk. Hoe kan ik bepalen of het al dan niet te vochtig is? Is hier een goede truc voor?

Jari B

Ik graaf meestal een stukje met mijn hand in het zand en wanneer het echt nat aanvoelt, dus erger dan vochtig dan weet je dat het te nat is.

stijnzeger

Het ziet eruit als schimmel en kan je hele groep wegvagen als je er niet tegen optreedt, ik heb Opacums (wel binnen) en 1 deel hou ik vochtig het andere deel droog en vaak zitten ze verstopt ergens tussenin. Succes.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Sergé Bogaerts

Als het S. algira is kan het ook gewoon zijn dat het zwart plaats maakt voor rood. Zolang die plek niet echt een andere structuur krijgt (zachter, schimmeldraden, wondvocht etc.) zou ik me er niet te druk om maken. Maar voor de zekeherid kun je het dier tijdelijk apart zetten en zien wat er gebeurt. 

Steven DC

Het is S.s.terrestris Sergé. Ik zal het dier dit weekend apart zetten.
Op het moment is het buitenterra echt wel nat van de stortbuien vandaag en gisteren. Toch als ik hier en daar wat schors ophef, is het op sommige plaatsen nog goed droog. Jari, weet je toevallig ook hoe ik een te vochtig buitenterra het best kan aanpakken om droger te houden?

joost.v.wijk

Je kan er een dak boven maken. Zo kun je de (overmatige) regenval tegenhouden. Dan heb je dat in ieder geval wel zelf in de hand.

Het teveel aan vocht wat er al in zit, zal moeten verdampen op den duur. Hier kun je volgens mij nu niet veel aan doen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

#9
We weten van de laatste jaren dat er in buitenterraria soms wel iets fout gaat. Wat vaak wordt vergeten is om de grond te wisselen. In mijn buitenterrarium onttrekken de regenwormen die ik erin kweek vaak de voeding uit de bodem en zie ik dat de kwaliteit van de grond achteruit gaat en er zich ook ongewenste diertjes en bacterien vormen. Ik heb daarom de grond in een apart deel van het buitenterrarium, zodat ik deze af en toe kan wisselen voor verse grond (turf uit de wormenkwekerij) Ook gooi ik als aanvulling in de herfst altijd een hele vuilniszak beukenblad in mijn buitenteraria. (dat gebeurd in de natuur ook) Zo houd ik een goede bodemcultuur en kunnen zich geen ongewenste diertjes uitleven op mijn salamanders ten gevolge van een slechte bodemcultuur.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

Helemaal voor voor landsalamanders van belang dat de kwaliteit van de grond optimaal is. Ik heb dan wel geen buitenterrarium maar bij de Ambystoma soorten die ik gehouden heb verving ik de grond zeer regelmatig.
Als ik jouw was zou ik dat nu ook gewoon doen. Je hebt dan gelijk het vocht probleem aangepakt (voor nu) en de grond is weer lekker fris. Waar het ook vandaan komt, daar kan het dan niet meer aan liggen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Steven DC

kan dit zo snel gaan dan?? De bak is gemaakt in augustus 2010. 2 maanden geleden is er nog een hoop nieuwe beukenbladeren bij gegooid. Ik kan toch niet elk jaar de bodem gaan veranderen??

MartinS

Dat hangt natuurlijk af van de grote van het oppervlakte en het aantal dieren. Ik weet niet hoe en wat je precies hebt zitten. Ik heb me er zelf wel eens op verkeken hoe snel grond vervuild kan raken al zal dit in een buitenterrarium anders zijn. Alleen ik bedoelde dat als je toch met een teveel aan vocht zit dit wel de snelste oplossing is en je hiermee twee vliegen in één klapt vangt. Je kunt natuurlijk ook één helft vervangen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

do

#13
Het lijkt erg op vlekken die ik ook gezien heb bij mijn marmers en algira's. Ik heb dit zowel in terrariums als in buitenbakken gehad. Alle dieren die het kregen gingen dood.
In het terrarium was onvoldoende verversen van de grond de oorzaak.
Ik vermoed dat dit ook het geval was in het buitenterrarium. Ik heb de bakken zo gemaakt dat ze er leuk en natuurlijk uitzien. Voor het overwinteren zit er een tunnelstelsel( waar ik niet meer bij kan) in. Ook zit er een soort compostbak in waar ontzettend veel wormen in zitten.
Ik vermoed dat zowel de wormen en andere beestjes veel afvalstoffen produceren. Deze afvalstoffen kunnen in sommige jaren schade veroorzaken aan de salamanders. Ik weet niet precies waar mijn salamanders zich overdag en 's winter ophouden. Ik kan me zo voorstellen dat ze langere tijd op hetzelfde plekje door brengen. Dit brengt ook vervuiling met zich mee.
Ik ben nu 1 buitenbak aan het verbouwen. Ik wil de dieren beter in de gaten kunnen houden, ze er 's winters uithalen en de boel moet, ondanks dat het een buitenbak is, regelmatig schoongemaakt worden.
Het bovenstaande is geen wetenschap maar de verschijnselen van "vergiftiging" door de huid lijkt in de buitenbak wel erg veel op die van de binnenbak.

Harry

Ik heb bewust ervoor gezorgd bij de inrichting van mijn buitenbakken dat ik de grond kan vervangen. Aan 1 kant heb ik hoofdzakelijk de verblijven, met dakpannen etc. En aan de andere kant de grond. Daar gooi ik natte wormenkorrels. Daardoor komt alle leven, zoals de wormen naar die ene plek. En als ik de grond ververs, doe ik dat dan ook alleen daar. De andere, diepere grond wordt nauwelijks verontreinigd, verteerd en regent goed door.

Ik hoor de laatste 2 jaar steeds meer verhalen van minder enthouiasme over buitenteraria. Daarom goed dat we dit eens onder de loep nemen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan