marmoratus kweek 2011

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

StijnH

Citaat van: MartinS op april 13, 2011, 07:13:08 AM
De ouderdieren verdienen ook aandacht vandaar deze keuze. Toch kan ik het niet laten een aantal op te kweken, blijft geweldig om het hele proces te volgen niet  :P.

Ben ik met je eens. Mijn marmerlarven gaan goed wat ook opvalt is dat ze een beetje een groene tint hebben dacht dat dat pas later kwam dat ze er eerst zo uitzagen als de andere Triturus larven. Heb vandaag nog een flink aantal eieren uit het aquarium gehaald (had toch nog wat onbevruchte eitjes vooral van het trio) de meeste eieren en dus ook larven zijn van het koppel. De meeste staan op uitkomen, eitjes+larfjes zit ik nu ongeveer op 50 larven/eitjes heb dus nog een lange weg te gaan voordat ze op land gaan, maar doe m'n best.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

#46

alibombali

Ziet er zeer verzorgd uit..

A34


André

Hier gaat het goed met de larven die ik over heb, ik heb er veel verloren door te weinig te monitoren. Helaas, maar wel een goede les voor de volgende keer. Van ongeveer 25 larven die uitgekomen zijn heb ik er nog 8. Vandaag heb ik de eerste op het land gezien, die is ongeveer 3,5 cm schat ik zo. Het diertje ziet er goed uit voor zover ik het kan zien, is in ieder geval heel levendig.

StijnH

De afgelopen dagen zijn ze hard gegroeid, had volwassen watervlooien in de bakjes gedaan van de larven en binnen de kortste keren heb je je bakje vol met jonge watervlooien en met deze temperatuur erbij groeien ze lekker door  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

André

correctie, ik heb nog 13 larven over, dus de schade is toch minder groot als ik dacht :)
Vandaag de 2e larf op het land gezien!

Ik zal binnenkort is wat fotootjes maken van de jongen

StijnH

Leuk André bij mij duurt het nog wel even voor ze het land op gaan, foto's altijd welkom. Heb nu 15 larven met voorpootjes die gaan vandaag verhuizen naar een aquariumpje van 30x20x20 of moet ik daar nog mee wachten? vanaf welke lengte voeren jullie tubifex? verder heb ik nog 20 larven die net uit het ei zijn en nog en stuk of 20 eitjes.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

André

Ik heb al mijn larven vanaf een grote van 1,5 cm in een bak gedaan van 60x30x30. Maar toen werd het observeren wel wat lastiger, vooral omdat ik veel van huis ben. Ik ben begonnen met naupliën voeren, daarna ben ik kleine watervlooien gaan voeren, en nu voer ik rode mug tubifex en watervlooien. En voor de diertjes op het land heb ik wat springstaartjes er bij gekocht.

StijnH

Nu ze in een aquariumpje zitten zie je de stipjes op de staart goed, echt gaaf. Ik voer vanaf het begin watervlooien en al snel kunnen ze wat grotere watervlooien op dus nog ff zo doorgaan en ze kunnen aan de tubifex.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

In het begin is het nog een beetje gepruts met dat kleine spul, maar gelukkig had ik een watervlooien kweek (die inmiddels overgenomen is door andere waterdiertjes). Maar ik voer nu Tubifex, zo klein als ze zijn maar ze krijgen het wel naar binnen dat schiet wat meer op dan die watervlooien. Je ziet nu nog beter of ze hebben gegeten, nu gaat voeren wat makkelijker en zal het wel goed komen. Heb nog tussen de 30 en 40 larven over.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

sannie

En wanneer komen de fotos van alle larfjes? ^^
Ben nu wel nieuwsgierig naar al jullie baby's!!

A34


StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Jeroen hoe ga jij ze naar de metamorfose houden? Ik denk dat ik ze eerst een jaar op land hou. Hoe vochtig moet ik de bak houden? Hoe kan ik de bak het beste inrichten? Alle tips zijn welkom.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus