Eerste eitjes van .......... Laotriton laoensis

0 Leden en 5 gasten bekijken dit topic.

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alibombali

Dikke prima....kun je een beetje aan watervlooien komen bij jouw in de buurt?

A34

Ik heb laatst bij Stelo 2 porsies weg laten leggen. Jammer genoeg zaten hier niet veel kleintjes tussen.

sannie

gefeliciteerd met de kleintjes!
oh wat schattig ^^

robkeulers

In tegenstelling tot de juvenielen en ouderdieren zijn Laotriton-larfjes ernorm gevoelig.  Liefhebbers die eerder met laotriton kweekten gaven aan dat ze gevoelig zijn voor dode daphnia in het water, zo kan een bak al snel 'omslaan'.

De larven zijn behoorlijk groot bij het uitkomen, ik heb gister dus een poging gedaan om ze meteen te voeren met de kleinste rode muggenlarfjes. Als daar vandaag nog niet van gegeten is stap ik toch over op daphnia. Deze zijn bij mij in een straal van 15 kilometer op 3 plekken verkrijgbaar. Ook zijn ze (in kleine aantallen) in een beek in de buurt te vangen.

maarre, toffe foto's zijn het inderdaad zeg Kenny! Ik vind ze echt cool!

Met de USB-microscoop heb ik nog steeds niks gedaan (sorry!). Ik moet nog een behoorlijke opruimronde doen voordat ik jullie in Maart kan ontvangen, dus ik heb het momenteel wat druk met de dieren ;)
Dinsdagavond zal ik proberen of het werkt. 



joost.v.wijk

Als het kleinste van de rode mug toch nog te groot is, kun je ook tubifex fijnsnijden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

In tegenstelling tot watervlooien en rode mug is tubifex wat lastiger te verkrijgen in deze contreien. Maar thanks voor de tip, ik ga nog eens op zoek!

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

#53
Ja inderdaad Joost, thanks (maandagochtend he!)

Ik heb even het topic teruggelezen en ik merk dat ik lang niet alle vragen beantwoord heb, dus bij deze...

Ik ben niet duidelijk geweest over de watertemperatuur, deze is op het koudste moment 12 graden geweest (te koud), waarna ik met verwarmingselementen naar 16 graden ben gegaan. De luchttemperatuur zakte naar minimaal 8 graden.

De gele zeef waar de eitjes in eerste instantie inlagen heeft vierkante gaten van 7x7 mm, daar zwemt een larfje dus zo door naar buiten. De eitjes zitten op vrij grote bladeren vastgehecht, dus ik heb gewoon de complete bladeren in het zeefje gelegd. Het idee er achter was dat door de grote gaten voldoende doorstroming zou zijn om de eitjes goed te houden. Nu de eitjes op uitkomen stonden heb ik ze in een aparte opkweekbak gelegd. Het is een soort mini-plantenkas van 50x30 cm. Er ligt een warmtemat onder met een temperatuursensor die het water op 18-19 graden houdt.

Eerdere kwekers wisten te melden dat de dieren rond deze temperatuur goed groeien, onder de 17 stopt de groei, onder de 16 gaan ze langzaam dood.

Een aantal eieren is beschimmeld, een ander aantal is dofwittig, maar er is wel ontwikkeling te zien. Ook deze eitjes heb ik allemaal bewaard, misschien komt er nog wat van. Jef vertelde me dat dat bij paramesotriton vaker het geval is, die doffe eitjes, dus wie weet!
Op een nacht zijn er tot 40 eitjes gelegd. Ik zie mijn dames zelden tussen de planten, dus het afzetten gebeurt in de avond/nacht. De beesten liggen eigenlijk allemaal in van die grote aardewerken buizen die vaak op de landdag worden aangeboden. Als ik voer komen ze allemaal tevoorschijn.

De javavaren heeft de korte periode van 12 graden zelfs overleefd. Iets lagere temperaturen kunnen zeprima aan. (mijn ervaring op de korte termijn, ik weet niet of ze over 3 maanden ook nog groen zijn .....)

De bak waar ze in staan is 1,5 meter lang. 1 man, 5 vrouwen (waarvan 2 paringsklaar) en 2 nog-net-niet-halfwasjes. Andere kwekers hadden ze altijd koppels- of triogewijs in een bak zitten, maar met een clubje gaat het ook prima. Ik weet niet of meerdere mannen (helaas heb ik er maar 1) in een bak werkt.

Er zit geen filter op de bak, wel een grote bruissteen die onder de heaters ligt om de warmte goed te verspreiden over de bak.

Last but not least, iedereen enorm bedankt voor de sympatieke woorden!  ;)
Ik had een aardige salamanderdip na het chlamydia-debakel, maar ik ben weer vol goede moed begonnen met de voorjaarsopruiming- en schoonmaak. De Laoensis larfjes geven me wel een behoorlijke boost, net zoals jullie reacties, thanks!

Paul_b

Hi Rob, (sorry in English)
congratulation to your success!
The oldest cb laoensis are 4 years old!

Now I know 4 people who breed with my laoensis offspring! The first larvae of my wife group slipped app. 4 weeks ago and doing well!
We just have lots of fertile eggs - F2, "F1,5" and F1 - now!

Good luck furthermore!

Paul

robkeulers

#55
English is no problem, better than German, that would be a problem indeed!

Compliments from the Laoensis-Godfather himself, what else could you wish for? Thank you!

Do you have breedinggroups with more than 1 male in the tank?
My tank consists of a lot of females and only 1 male. Suppose, I had an extra male, would It do well in the same tank?  

The measurements of my tank are 150x50 and the waterlevel is about 40 cm above the gravel I think.

Paul_b

Citaat van: Rob Keulers op februari 21, 2011, 12:21:06 PM
Do you have breedinggroups with more than 1 male in the tank?
Yes - three breeding groups:
1,2 (1,1 wc, 0,1 cb)
2,3 (all cb)
2,3 (all cb)
In all groups fertile eggs!

Paul

A34

Rob, bij Stelo verkopen ze ook tubifex in gezonde staat. Ik had laatst geluk.. Een pakje zat abnormaal vol met tubifex.

robkeulers

#58
Thanks Jeroen!
Ik heb Stelo niet zo in mijn systeem zitten zeg maar... De stank in de winkel van alle zoogdier-urine weerhoudt me ervan om daar te gaan shoppen. Zo'n geur is nooit een goed teken.. Maar goed, dat terzijde.



De Eerste ca. 30 Laoensis-eitjes zijn uitgekomen. Het zijn toch vrij grote larven, waardoor het direct voeren met rode mug tot dusverre prima gaat. Ik heb een artemia-zevenset met 4 verschillende maaswijdtes, te weten 0,15 mm, 0,30 mm, 0,60 mm en 1,00 mm.

Hier leg ik de rode mug op en spoel ze dan met wat water. De kleinste beestjes liggen dan op de onderste zeef, dit voer ik de laoensis dan. De grotere muggenlarven gaan dan naar mijn andere dieren. Ik denk trouwens dat Daphnia op zich prima voer is voor elke salamandersoort. Je moet alleen oppassen dat je geen vervuiling krijgt als te veel daphnia het loodje legt in je bak.
Zelfs mijn volwassen laoensis (wilde gok, 25 cm) hapt op 'dansende daphnia' in de bak.

Ik denk dat ik een 80 gezonde eitjes heb liggen. Een stuk of 30 eitjes zijn beschimmeld (bekend probleem bij deze soort), en ik heb nog een serie eitjes verspreid bij enkele ervaren salamanderhouders.Aan de dame te zien zullen er nog enkele eitjes volgen, ze is mooi dik, wordt vervolgd!

Dit weekend ben ik 'op stap', daarna zal ik nog wat foto- en filmupdates maken.

robkeulers

Tering!

In mijn opruimwoede voor zaterdag heb ik de bak met eitjes en larven verplaatst. De bak is verwarmd, en om te verplaatsen had ik de externe thermostaat losgekoppeld.. En niet meer vastgemaakt.

Het resultaat? Een graad of 35 en een berg dode laoensis jongen... Domdomdomdom! M'n eigen stomme schuld. Nu maar extra voorzichtig met de eitjes die ik nog over heb..