Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



T. marmoratus met 7 pootjes

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Toen ik gisterenavond mijn nieuwe gemetamorfoseerde T. marmoratus juvenielen bekeek die ik van Harry en Pamela had ontvangen, bleek er eentje bij te zitten die zich wat vreemd voortbewoog. Toen ik hem wat beter bekeek bleek deze maar liefst het verbazingwekkende aantal van 7 pootjes te hebben!

Ik heb gelijk een aantal foto's gemaakt en een filmpje geschoten van hoe hij zich voortbeweegt, ik weet immers niet of deze het lang zal volhouden, dus moet ik nu zoveel mogelijk materiaal verzamelen. Op een nattere ondergrond kan hij zich aardig voortbewegen. Het lijkt erop dat hij de voorste 4 pootjes allemaal kan bewegen, al lijkt dit meer een last te zijn. Het achterste pootje lijkt verlamd en is ook veel minder ontwikkeld dan de andere 2 achterpootjes, gezien deze niet gebruikt wordt.

Filmpje op Youtube: Triturus marmoratus met 7 pootjes

Guido

Apart zeg... Ik hoop dat hij het overleeft  ???

kevin

Wel heel erg apart. Maar ik vind hetzelf zielig voor het dier.

fftzz

Hoi Coen,

Het lijkt mij een Siamese tweeling, en het kleine gedeelte van die tweeling ziet er erg slecht uit (de twee voor pootjes).
Als ik jouw was zou ik het diertje uit zijn lijden verlossen (humaan) en misschien het salamandertje op sterk water zetten (na zijn dood natuurlijk).

Succes
Ron

Qwertu

Inderdaad apart. Ik vraag me af of hij/zij er last van heeft. Waarschijnlijk heeft het niet veel overlevingskans....

Coen Deurloo

Citaat van: Ronald op juni 27, 2007, 07:02:27 AM
Hoi Coen,

Het lijkt mij een Siamese tweeling, en het kleine gedeelte van die tweeling ziet er erg slecht uit (de twee voor pootjes).
Als ik jouw was zou ik het diertje uit zijn lijden verlossen (humaan) en misschien het salamandertje op sterk water zetten (na zijn dood natuurlijk).

Succes
Ron

Het lijkt mij eerder een mutatie dan een siamese tweeling. Hij kan zich aardig voortbewegen en kan blijkbaar op voedsel jagen. Ik ga hem in ieder geval niet uit zijn lijden verlossen, voor zover je van lijden kan spreken.

De 2 extra voorpootjes zien er trouwens beter uit dan het extra achterpootje, wat daar maar een beetje hangt.

alibombali

Ik heb zelf ook een aantal gemuteerde marmers, namelijk met een gekrulde staart.
Leeft de zevenvoeter eigenlijk nog?



Coen Deurloo

Tot dusverre nog wel, al merk ik dat hij aardig wat dunner wordt, en een flink stuk kleiner dan de andere juvenielen. Ik ben bang dat hij het niet gaat redden.

Qwertu

Nee, het zal niet veel overlevingskans hebben....

Coen Deurloo

Citaat van: Femke op juli 16, 2007, 09:04:27 AM
Nee, het zal niet veel overlevingskans hebben....

Het heeft het inderdaad helaas niet gehaald.