19 maart - leden(jaar)vergadering en huiskamerbijeenkomst in Elsloo bij Rob

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Derk

Nu las ik de laatste dagen voor het slapen gaan de bestseller "diagnose van verminose door coprologisch onderzoek" En ik raakte helemaal geïnspireerd. :P

Ok...wellicht ff uitleggen ;)

Het lijkt me aardig om eens een korte workshop te organiseren hoe je zelf met eenvoudige middelen een klein ontlastingsonderzoek kunt doen. Om zo darmparasieten te ontdekken.

We kunnen dan 3 simpele technieken behandelen.
1) een natief preparaatje
2) flotatie techniek
3) Baermann techniek
Ik neem mijn reismicroscoop mee.

Als sommige dan wat verse mest verzamelen kunnen we kijken of we iets kunnen vinden.

Als je mest wilt meenemen doe dat dan aub hygiënisch in een schoon afgesloten potje. En neem niet meer dan  1 monstertjes mee. Het gaat gewoon om demonstratie materiaal. Daarnaast zijn we op bezoek bij een liefhebber met een grote collectie en we willen hier geen risicovolle dingen doen.

Leuk idee?
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Coen Deurloo

Ik zeg ja! Heel interessant! Ik weet alleen niet of Rob zo blij is met al die potentiële ziektekiemen in zn huis...

joost.v.wijk

We zitten een hele middag bij Rob, en als hij genoeg te eten heeft kunnen we met z'n allen er vast wel voor zorgen dat Derk een partij mest krijgt.  ;D ;D Of neemt ie alleen genoegen met salamandermest? :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Derk

:P Rob stelde al voor om een biohazard tentje in de tuin op te zetten........scenariootje "mannen in witte pakken" zeg maar.

Maar ondanks het "spontane karakter van de post" is het vanzelfsprekend met de baas vooraf besproken.

Als we het doen moeten we het natuurlijk op een verstandige manier doen. Dus max 1 monster pp, op een hygiënische manier verpakt en dan gaan we er pas na de tour van de bakken mee aan de slag. Hygiënische omgang is een van de belangrijkste aandachtspunten van coprologisch onderzoek.

Voor demonstratiedoeleinden heeft Rob natuulijk genoeg "basismateriaal" in huis. Maar het is misschien ook wel leuk om andere leden een kijkje in deze wondere wereld te laten nemen.  ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

alphamale

Citaat van: Rob Keulers op februari 16, 2011, 10:17:23 PM
Aanmeldingen tot dusverre, wordt telkens bijgewerkt...

Coen
Danny
Derk
Gerrit
Heinz
Hugo
Jef
Joost
John
Julien
Kenny
Niels D
Naef (onder voorbehoud?)
Petro + zoon
Roel
Willem

Rob ik maak me zorgen. Je hebt het werkelijk waar op alfabetische volgorde gezet...

Ik neem aan dat we eventueel mest van de huisdieren moeten meenemen, want anders krijg ik het niet in één bakje.

MartinS

Ik ga mij uiterste best aanwezig te zijn. Voor 80% zeker dat ik er zal zijn.
Lijkt me in ieder geval weer heel leuk om te komen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Jef Janssens

Voor de mensen die interesse hebben,kan ik endler guppen meenemen naar de bijeenkomst.
Ook heb ik nog 2 semi-adulte pleurodeles waltlvrouwtjes die weg mogen.

robkeulers



Rob ik maak me zorgen. Je hebt het werkelijk waar op alfabetische volgorde gezet...


[/quote]


Chaos is my middle name.... Rob 'chaos' Keulers.

Als ik het niet op alfabet doe verlies ik totaal alle overzicht. D'r zijn weinig mensen chaotischer dan mijzelf, trust me! hahah

Even over het mestonderzoek, ik vind dat fantastisch natuurlijk! Bij de deur zet ik straks een grote bak waarin de samples meteen gelegd kunnen worden, dan plakken we een sticker er op ter identificatie, en moet dat goed komen. Zo lang we aan de hygiene denken vind ik alles prima.

naeff002


Alleen had de Niels en Naeff dan wel even omgedraaid moeten worden. Dan staat hij pas goed op alfabetische volgorde.

Ik heb zaterdag vrij genomen dus tenzij ik verdwaal ben ik er ook.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Klopt als een bus, zoals je ziet is het dus ook alleen maar de schijn van structuur :D

naeff002

nog even iets, wat is eigenlijk het adres ;D anders kom ik er niet natuurlijk
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Mgr. d'Arbergstraat 41
6181 CX Elsloo

Maar zoals altijd zal er een week tevoren nog een emailtje volgen met de adresgegevens, don't worry!

Eerst moet de optocht nog door de straten over 2 weken voordat de gemeente de routebordjes voor de salamandervereniging gaat plaatsen...  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Roel

Mocht er interesse zijn, heb zelf ook een mic ter beschikking, wel een oudje maar wel één van professionele kwaliteit. Tevens kan ik wel wat object glaasjes en dekglaasjes en wat eosine mee smokkelen vanuit ons lab.
Disposebel pipetjes en nog wat meer.
Wat betreft de Baermann techniek lijkt me wel wat ver gaan in de tuin of neemt Derk ook een centrifuge mee?
Zo ja dan kunnen we ook nog wat Ridley's toepassen.
Je merkt wel nog zo'n vakidioot op het forum ;D

Steven DC