Tylototriton verrucosus wil uit het water

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Ik heb mijn juveniele tylototriton verrucosus helemaal als watersalamander gehuisvest,dus aquatiel. Ze gaan nu wat groeien en ik merk dat ze op de waterplanten gaan zitten. Komt dat vaker voor? Ik krijg het idee dat ze op land willen. Misschien zitten ze wat te koud 15-18 graden? Wie heeft hier ervaring mee?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

A34

De temperatuur is perfect. Die van mij toen der tijd deden dit ook. Ik heb hier nooit problemen mee ondervonden. Ik denk dat het meer een relax fase voor hun is. :) Ook klommen ze wel eens op de pomp. Een klein land gedeelte kan wel maar hoeft niet perse'.

robkeulers

#2
Een klein landgedeelte is zeker nodig om je dieren op termijn gezond te kunnen houden, zeker bij jonge verrucosus.

Dit geldt trouwens voor alle waterbewonende salamanders (..... hier is ruimte voor flauwe grapjes over axo's  ;)) Een stukje kurkschors is al voldoende, maar je moet je dieren altijd de kans geven om uit het water te komen.

In de natuur verlaten jonge salamanders (over het algemeen) het water en komen pas terug als ze zich gaan voortplanten. Je moet dus altijd in je achterhoofd houden dat dit een kunstgreep is, en de dieren dus altijd het land op moeten kunnen.