axo met kapsones...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sannie

oke we zijn nu 3 weken verder nadat ik freya(witte) gehaald heb en in die 3 weken heeft ze wel 2 hele keren een regenworm gegeten en verder vertikt ze het!
draait zich gewoon om en gaat dan weer verder voor het glas zitten om eten te zeuren en de rest wat ik geef gaat erin als zoete koek!rode muggen larven,watervlooien etc... maar de worm vertikt ze en hella (wildkleur) ziet maar al te graag de 2e worm naar haar toe gaan want dat is net een kliko....
ze valt al iets in dus vroeg me af hoe lang ik standvastig moet zijn met om de regenworm te geven....
soms krijgt ze dan ook echt niks tot de volgende dag maar kan het zijn dat ze het gewoon echt niet lekker vind nog op dit voormaatje? (11 cm) geef haar al 2 weken minimaal elke dag een worm voor dr neus en ze hapt m op en sputtert hem er zo snel mogelijk weer uit om hem vervolgens daar te laten en als ik hem pak en voor dr neus wiebel is ze dus weg! zodra ik met wat anders wapper is ze haantje de voorste om het te eten...

groetjes sandra

joost.v.wijk

Waar heb je je wormen vandaan? Mijn ervaring met de gekochte wormen (dieren- of hengelsportzaak) is dat ze slecht worden gegeten door salamanders (anderen hebben er wel weer goede ervaring mee).
Mijn dieren krijgen wormen die ik zelf uit de grond haal, deze werden erg goed geaccepteerd. Alleen wordt dat nu wat lastig... even wachten tot het weer gaat dooien, haal er dan eens een paar naar boven. Ik verwacht dat deze stukken beter word gegeten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

heb ze idd bij de dierenzaak vandaan... had hier namelijk al gepoogd uit mijn achtertuin te halen (de lokale beerput want ze zijn aan het verbouwen en woon in een flat) maar de kans op wormen was zeer gering en de eerste die ik had wilde ze ook niet eten...
het rare is dat de 2 die ze wel binnengehouden heeft (voor zover ik weet,2 uur op de loer gelegen)waren die uit de dierenwinkel! zodra het dooit ga ik gewoon weer ff wat spitten samen met mn kind! die vind het maar al te prachtig om ze de wormen te voeren!
dus ik ga nu gewoon nog ff volhouden met de dierenzaak wormen en als ik tuinwormen heb die weer proberen!
en verder ff bijvoeren nu met de lekkere dingen dan maar en pas weer echt volhouden met wormen uit de beerput...

groetjes san

joost.v.wijk

Probeer een grasveldje dat regelmatig gemaaid word, daar zitten de meesten. En je zou kunnen proberen ze te voeren met een pincet (bij dierenzaken die ook in terraria doen, hebben ze van die extra lange pincetten), of eventueel met de hand. Zo weet je zeker wie wat eet, en hoef je er niet op te wachten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

ja ik heb zo een voertang!
idd een vergroot pincet zeg maar :P
ben niet zo van met de hand voeren eigenlijk.... hou liever de wormen niet vast XD (held he :))
ik hak ze met liefde in mootjes voor ze maar ik hoef ze niet aan te raken want dat vind ik vies hahahaha!
maar goed ik gaat wel ff spitten als hier de vorst voorbij is :P
of laat gewoon mn man dat lekker doen XD

groetjes

A34

Ik vind '' minimaal elke dag .. wel ook een beetje aan de vele kant niet ?
Ik geef ze max 2 keer per week te voer.  :)

Salasander

11 cm is wel nog klein. Als die nog geen wormen wil eten zou ik er mij geen zorgen om maken.
Een axolotl zal zichzelf nooit laten verhongeren of er moet echt al iets ergs zijn met hem of het aquarium.

sannie

@jeroen: ik ben nog aan het uitdokteren hoeveel ik ze moet voeren maar omdat freya dus geen regenwormen eet (zijn ook niet al te groot) moet ik het wel wat afwisselen! hella eet ze wel en de volgende dag krijgt ze dan wat kleiners zoals wat watervlooitjes,muggen larven of artemia! teveel of alleen maar rode muggenlarven is ook niet goed dus zolang freya de regenworm nog niet wil kan ik moeilijk zeggen de 1 wel en de ander niks voeren...
vandaag heeft ze echt de pech dat er niks in haar bakje ligt verder aangezien er nog wat watervlooien zwemmen her en der en morgen weer ff proberen ^^ anders rode muggenlarven maar weer...

@sander: hella is maar 10 cm en die eet het liefst regenwormen hoor dus denk dat het ook wel aan het aard van het beestje zelf ligt! ben ik nu wel zo een btje achter... zodra hella het regenwormen bakje ziet zit ze al vooraan namelijk en das zoooo leuk ^^


Salasander

Ik weet niet of het zoveel kwaad kan dat ze enkel rode muggenlarven krijgen. Het zijn axolotls an geen mensen he. Er zijn dieren die bv maar 1 bepaalde plantensoort eten. Vissen kan je bv opkweken met enkel artemia, geen probleem.

Er zijn mensen die enkel tubifex geven, enkel watervlooien, enkel artemia, ik heb het alle3 al eens geprobeerd. Het gaat allemaal. Het ene is al meer werk dan het andere. Bij tubifex moet je echt de kleintjes eruit selecteren, bij watervlooien moet je ergens gaan scheppen in een vijver of plas. En voor artemia moet je een zoutoplossing maken en daar de eitjes indoen. Gewoon een kwestie van wat je zelf het gemakkelijkst vind. Maar ik denk niet dat er echt zoveel verschil zal opzitten.

Nu afwisseling is goed maar het kan echt geen kwaad als ze een paar maanden niks anders krijgen dan rode muggenlarven, zo heb ik het toch al ervaren.

sannie

sander,of het gaat of niet wil niet gelijk zeggen dat het ook goed is voor je dieren.
regenwormen staan voor het grootste deel gelijk aan de voedingsstoffen die ze nodig hebben.
voor opgroeiende larven (tot ongeveer een cm of 6/7 en corrigeer me als ik het fout heb) zijn de watervlooien en de artemia uitstekend voedsel ja,gezien de grote en de voedingsstoffen die die diertjes geven... daarna word het een koekje voor die beestjes...
rode muggenlarven kunnen makkelijk wat langer gevoerd worden (levend vanaf een cm of 6 het liefst) maar het mist wel her en der wat aan voedingsstoffen (en is wat vetter)dus daarom geef ik er nu ook wat meer van het kleinere spul bij om iig de voedingswaardes bij mijn meissie naar binnen te krijgen!
wat ik persoonlijk merk nu is dat de axo die wel de regenwormen eet aardig groei aan het inhalen is op degene die ze nog niet eet dus het is of puur toeval of toch beter om ze vanaf een cm of 10 op regenwormen te hebben wat er ook beweerd word!(ik geloof niet zo sterk in puur toeval namelijk...) ik wil haar gewoon asap op die regenwormen hebben en ga,wat joost me als advies gegeven heeft en de vorst een keer weg is...,ze ergens uit de tuin plukken en kijken wat ze hiermee doet! ik blijf het gewoon nog zolang met de kweekwormen proberen maar tot nu toe nog geen succes helaas! dus dr buik is rood van de muggenlarven...

André

Ik ben het niet helemaal met sander eens. Ik denk dat variatie juist wel heel belangrijk is voor salamanders. In de natuur pakken ze ook wat ze kunnen pakken, en dit zijn vast verschillende soorten voedsel.
Daarnaast heb ik altijd gehoord dat een rode muggelarve dieet niet compleet is.
Het is meer wat je zelf wilt, wil je haar aan de wormen hebben of blijf je net zo lief rode mug, artemia, watervlo, etc. voeren?
Blijkbaar vind ze wormen gewoon niet zo lekker, maar ze heeft zoals ik het lees genoeg alternatieven. Je moet je realiseren dat dieren ook voorkeur hebben voor bepaalt voer, dit hoeft niet altijd het beste te zijn.
Dus als je graag wil dat ze wormen gaat eten, zal je haar ook op een wormen dieet moeten zetten. Je kunt ook wormen uit de hengelsportzaak in tuinaarde (liefst onbemenst) zetten, dan is de smaak van de mest er ook af en vindt je axo het misschien lekkerder. Mocht ze echt blijven weigeren, en duidelijk magerder gaan worden dan moet je toch eens aan wat ander voer gaan denken. Maar die keuze in natuurlijk geheel aan jouw.
En wees maar niet te snel bang dat je te weinig voert, koudbloedigen hebben nou eenmaal niet zo veel nodig.

gr. André

joost.v.wijk

Afwisseling is natuurlijk altijd goed, maar op den duur wordt een axo gewoonweg te groot om artemia, rode mug en watervlooien te eten. Deze zien ze op een gegeven moment niet eens meer. Regenwormen zijn het beste voer wat je een salamander kan geven. Een axolotl is van nature een erg vraatzuchtig diertje, die als het echt honger begint te krijgen, zowat alles naar binnen werkt. Vaak moeten ze wel aan een bepaald voer wennen. Ik heb axo's gehad, die ik zelf gevangen regenwormen voerde. In de winterperiode kregen ze (door gebrek aan zelf gevangen wormen) ook wormen die ik online bestelde (baitshop) en steurpallets (van Velda, die zijn wat groter). In het begin moesten ze hier niks van hebben, maar na enige tijd raken ze hier aan gewend, en werdt het prima gegeten (helaas ging dit niet op bij al mijn andere salamanders).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

joost en andre dank voor jullie post ^^
ik blijf gewoon proberen en volg de adviezen gewoon op zoals ik al zei eerder!
en idd andre ze heeft genoeg varianten aan voer bij me om iig aan haar voedingsstoffen te komen.
ze is miss een stijfkopje of ze lust het niet en eet liever wat anders,maar ik heb het geduld maar op te brengen en de moeite maar te doen als ik het voor mekaar wil krijgen!
ik heb nog ff de tijd voor ze echt te groot zijn voor het voer wat ze nu krijgen en hopelijk neemt ze het gewoon een keertje aan!

Salasander

Ik vind het wel nog grappig dat je zo bezorgd bent om je axolotls. Het doet mij wat denken aan mijn eerste axolotls. Eens je ze gewoon bent en je er van alles over weet gaat dat wel weg. Ik ben altijd van mening dat je je niet erg moet hechten aan je huisdieren want als er iets fout loopt of ze gaan dood, normaal al vrij snel bij veel huisdieren, dat je dan niet telkens moet wenen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik mijn dieren niet goed verzorg.

Alleszins veel succes ermee. Juist zien dat er een deksel op je aquarium zit zodat de kat er niet bij kan, dat heb ik al meegemaakt, dat was niet leuk, een gouden en koperen axolotl (waar ik al jaren op zat te wachten) gewoon verdwenen. Das weer 2 jaar wachten voor ik de kans heb om er 1 te kopen.

MartinS

Op zich is je hechten aan een dier toch niet zo vreemd. Helemaal je eerste diertjes niet. Ik heb nog steeds dieren zitten die ik al jaren heb en gehecht aan ben. Natuurlijk is het iets anders als bij een poes of hond, maar toch heb ik voor vele van mijn dieren een gevoel. Ik vind het wel mooi als mensen bezorgt zijn als het een dier niet goed gaat. Kan het wel waarderen hoever mensen gaan om dieren er weer bovenop te helpen, wel met de kanttekening dat het dierwaardig moet blijven.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana