Aquarium in niet-vorstvrije ruimte

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hey,

Ik zou willen proberen om een aquarium met T. cristatus in een schuur te zetten die (waarschijnlijk) niet vorstvrij is. Het idee speelt in me om in een 110L bak een zeer kleine verwarming te zetten die constant zou aanstaan. Ik heb er eentje liggen welke je niet kan regelen en volgens mij bedoelt is voor heel kleine bakjes. Nu vraag ik me enigzins af of dit slecht zou zijn voor de dieren i.v.m koude lucht bij het luchthappen en of dit problemen zou kunnen veroorzaken aan materiaal zoals het aquariumglas en de verwarming..
Iemand ervaring of suggesties aub?

GR. Steven

robkeulers

De niet-regelbare verwarming is waarschijnlijk bedoeld als ijsvrijhouder in drinkbakken van dieren. Werkt perfect voor je bak in de schuur als je het mij vraagt. Wel zou ik er dan ook een luchtpompje of klein filtjertje in hangen om er voor te zorgen dat de temperatuur in je bak overal ongeveer gelijk is.

ALs je dat niet doet zou je een veel te warme hoek krijgen en da's natuurlijk schadelijk voor de dieren. 

Steven DC

Bedankt voor je reply Rob! Dan weet ik alleszins dat het zou moeten kunnen. Van de week de bak vullen, pompje en verwarming erin en even temperaturen checken...

Gr. Steven

stijnzeger

ik wil hetzelfde gaan doen met mijn marmoratus, maar ze dan op het land houden, ik heb een kacheltje gekocht die een ruimte vriesvrij kan houden, of hebben jullie nog andere suggesties, alle ruimte op het land zijn belegd met mos en bladeren, zou dit al niet voldoende zijn??????
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

robkeulers

Citaat van: stijnzeger op oktober 30, 2010, 09:39:56 AM
ik wil hetzelfde gaan doen met mijn marmoratus, maar ze dan op het land houden, ik heb een kacheltje gekocht die een ruimte vriesvrij kan houden, of hebben jullie nog andere suggesties, alle ruimte op het land zijn belegd met mos en bladeren, zou dit al niet voldoende zijn??????

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de temperatuur in je ruimte, en hoe lang het deze temperatuur aanhoudt.


stijnzeger

ik hen al een thermometer gekocht en ga de komende dagen kijken, onze kat verblijft ook in de schuur, dus denk wel dat het bij vriezen redelijk vorstvrij blijft, ik ga verder kijken.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Kenny

Een simpele tempexdoos is ook altijd handig.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Het aquarium is gevuld met 60l water ( 20cm hoogte) en het verwarmingsstaafje blijkt onvoldoende te zijn. Het is een staafje van 10W welke normaal bedoeld is om vogeldrinkbakjes ijsvrij te houden en verhoogt de temperatuur met slechts 0.5°C.
Ik heb nog wel een staaf liggen van 150W maar die lijkt me dan weer veel te krachtig én die zou continue gaan branden vanwege de constante temperaturen onder 18°C. Dit probleem zou zich trouwens altijd voordoen met aquariumverwarmingen aangezien deze steeds een minimum hebben van 18°C...
Iemand nog een idee hoe ik het aqua misschien toch van temperatuur zou kunnen houden?

joost.v.wijk

Een luchtpompje is voldoende om de vorst uit de bak te houden. Alleen kun je de temp. dan niet regelen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op november 07, 2010, 05:48:23 PM
Een luchtpompje is voldoende om de vorst uit de bak te houden. Alleen kun je de temp. dan niet regelen.

Klinkt zowieso al interessant! Dus met een luchtpomp daalt de temperatuur niet tot aan het vriespunt? MAAR onder 4°C is volgens mij al schadelijk voor de meeste soorten meen ik eens gehoord te hebben. Of vergis ik me daarin?

joost.v.wijk

Dit heb ik nog niet eerder gehoord. Ik heb wel ervaringen met overwinteren van salamanders in de koeling, waar de temp. ook net onder de 4-5°C is geweest. Dit zonder problemen. Ik denk dat helemaal een T. cristatus hier geen problemen mee heeft.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op november 07, 2010, 07:38:21 PM
Dit heb ik nog niet eerder gehoord. Ik heb wel ervaringen met overwinteren van salamanders in de koeling, waar de temp. ook net onder de 4-5°C is geweest. Dit zonder problemen. Ik denk dat helemaal een T. cristatus hier geen problemen mee heeft.

Joost heb je ook verklaring hoe het komt dat een luchtpomp de vorst buiten houdt? Ik zit erover te denken maar kan niet zo direct een logische verklaring vinden...
Stel dat de temperatuur daalt tot -10°C en de pomp staat buiten de bak. Dan blaast de pomp dus lucht van -10°C door de bak. Hoe kan het dan dat het water toch niet gaat bevriezen? Ik kan enerzijds wel aannemen dat het bruusk bewegende water vlak boven de luchtsteen vloeibaar blijft, maar is dat ook zo met het water dat verder van de luchtsteen ligt?

joost.v.wijk

Het niet bevriezen van het wateroppervlak komt door de beweging van het water. Verder van de uitstromer af kan wel bevriezen, naar gelang de temperatuur.

Ik heb vorig jaar (laat najaar) mijn groepje C. orientalis buiten gezet om de overgang naar de koeling wat aangenamer te maken. Voor ik er erg in had was de bak al bevroren. Er lag een laag ijs op van een dikke centimeter, en de salamanders zaten er onder, alsof er niks aan de hand was. Hun bioritme ging waarschijnlijk zo langzaam, dat ze via de huid nog genoeg zuurstof kregen, want ademhalen was dus niet mogelijk. Nu is dit natuurlijk niet mijn bedoeling geweest, en heb ik dit ook gelijk verholpen, maar het geeft wel aan hoe sterk salamanders eigenlijk zijn als het gaat om overleven/overwinteren.

Een ander punt: In vijvers is het het geval dat, wanneer een vijveroppervlak dichtvriest, de temperatuur onder het ijs stabiel op 4°C blijft. Nu weet ik niet hoe dit met een aquarium zal zijn, die normaal boven de grond staat. Misschien weet iemand dit?

Ik ben van mening dat als je een luchtpomp gebruikt, die ervoor zorgt dat het wateropp. niet bevriest, je rustig vele salamanders uit koelere streken aquatiel kan laten overwinteren.
Misschien is het ook zeker het overwegen waard, om ze op land te laten overwinteren in een, zoals Kenny al aangaf, een tempex doos.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

CiteerEen ander punt: In vijvers is het het geval dat, wanneer een vijveroppervlak dichtvriest, de temperatuur onder het ijs stabiel op 4°C blijft. Nu weet ik niet hoe dit met een aquarium zal zijn, die normaal boven de grond staat. Misschien weet iemand dit?

Het is inderdaad zo dat water onder het ijs 4 graden is, alleen niet het water vlak onder het ijs, dat loopt geleidelijk. Volgens mij heeft het te maken met de druk die op het water staat. Een water molecuul is namelijk op z'n kleinst op 4 graden. Dus pas bij een bepaalde druk van boven blijft het water 4 graden. Ik dacht dat het meer als een meter is, maar dat duft ik niet te zeggen.
In een aquarium zal je dit dus niet snel bereiken, en daar komt dan ook nog eens bij dat vijvers vanaf de randen en de bodem geisoleerd zijn door de bodem, die geven warmte af aan het water.
Dat is dus nog een reden waardoor een aquarium sneller zou kunnen bevriezen.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om ze in landfase te laten overwinteren, vanwege het natuurlijke gedrag van de soort, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

groeten André

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op november 07, 2010, 11:23:56 PM


Een ander punt: In vijvers is het het geval dat, wanneer een vijveroppervlak dichtvriest, de temperatuur onder het ijs stabiel op 4°C blijft. Nu weet ik niet hoe dit met een aquarium zal zijn, die normaal boven de grond staat. Misschien weet iemand dit?



Een aquarium bevriest ook mee vanuit de zijkanten.

CiteerIk zou er persoonlijk voor kiezen om ze in landfase te laten overwinteren, vanwege het natuurlijke gedrag van de soort, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Ik begrijp je mening, en zal dat uiteraard ook doen indien nodig.
Ik heb momenteel een tuinhuis welke niet vorstvrij is, en tast mogelijkheden af om toch dieren aquatiel te houden in de winter. Ik zou kunnen zeggen: "Ok ik stop met zoeken en zet ze op land", maar een oplossing zoeken voor dit "probleem" kan een meerwaarde brengen voor mezelf en misschien voor meerdere hobbyisten.