Welke soort?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 28, 2010, 04:16:56 PM
Het diertje zat aan de voordeur, het is misschien 4 meter heen en terug verplaatst. Het was donker dus kon ik ze niet buiten fotograferen. En ik wou iedereen eens laten zien hoe een vuursalamander er uit ziet en ze er wat over vertellen.
Het moge duidelijk zijn wat mijn mening is over het naar binnen nemen van de dieren, dus daar zeg ik niks meer over. Maar Sander, dit is nou een goede reactie, je vertelt iets over het beestje en de omstandigheden waarin het zat. ALs je dat nou meteen had gedaan waren mensen niet zo pissig geweest op je. Maar goed, da's een leerpunt dan he.

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 28, 2010, 04:16:56 PM
Ik heb er al veel gezien in het wild. Ik had wel niet verwacht er daar te zien, omdat ze normaal enkel in naaldbossen voorkomen, maar ik heb daar niet echt naaldbomen gezien. Of het was een gemengd bos, heb er niet echt op gelet.
Da's onjuist, ze komen naar mijn weten meer in loofbos voor dan in naaldbos. Terrestris vind je in elk geval het meeste in eiken-beukenbos.

Salasander

Mij is verteld dat ze altijd in naaldbossen leven. En hier in Serskamp is dat ook het geval.

Hugo

Hey Sander,

Dat is wel bijzonder!
Naar mijn weten en ervaring is een beukenbos, of in ieder geval loofbos een voorwaarde voor deze salamander. Soms gaat loofbos over in naald bos/gemend bos en natuurlijk lopen ze daar dan ook wel. Maar het originele voorkeurshabitat bestaat echt uit loofbos!

Wellicht dat je Salamandra vindt uit een populatie die dichtbij in een loofbos zijn origine heeft.

Salasander

Het is een echt naaldbos als ik mij niet vergis. De bodem ligt bezaait met naalden. Maar het kan wel dat het wel overgaat in een loofbos. Mja, misschien toch gemengd dan. Er zitten daar alleszins redelijk wat vuursalamanders. Normaal heb je zeer veel kans dat je 1 vind als je goed zoekt.

Roel

Naaldbossen zijn voor mij ook nieuw als biotoop. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus.
Overigens even ingaand op de vraag of er nog meer pics zijn van vuurtjes genomen "in"het wild.
Ben afgelopen mei in de Ardennen geweest heb daar geen volwassen dieren aangetroffen wel larven.
Zal morgen eens kijken of ik ze on line kan zetten.(zit nu helaas op 't werk).
Rob in maart ben ik erbij, ze wilden hier mij weer een fijne zaterdag in mijn schoenen schuiven echter een lieftallige collega(niet lelijk ook nog niet eens) neemt voor mij die dienst over.
Wil Alex zijn gezicht wel zien tijdens zijn ontgroening! ;D ;D ;D

Steven DC

Citaat van: Sergé Bogaerts op oktober 28, 2010, 12:12:07 PM
Zo kan het ook, gewoon als je ze tegenkomt in het bos...

Ben ik wel met je eens SergĂ©, maar Ze lopen niet altijd vrolijk door het bos (soms moet je wel ff zoeken eer je eentje vind) en  Niet iedereen heeft zo'n goed fototoestel waarmee je in no-time een duidelijke foto hebt... Met mijn toestelletje krijg ik nooit zo snel een goede focus...

Roy van Grunsven

Citaat van: Steven De Craene op november 29, 2010, 09:19:38 AM
soms moet je wel ff zoeken eer je eentje vind

Ook opzettelijk verstoren is strafbaar.
Daarnaast is ook gebleken dat indien boomstammen enzo niet op exact dezelfde plek teruggelegd worden het microklimaat anders wordt en ongeschikt voor veel dieren. Door de verplaatsing is de aansluiting met de grond minder goed en daalt de lokale luchtvochtigheid en is de isolerende werking minder.

Salasander

Klopt het dat vuursalamanders hun gif tot 1 meter ver kunnen spuwen? Heb dit gelezen op wikipedia.
Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk, ik heb ze het alleszins nog niet zien doen.

joost.v.wijk

Klopt, het is beslist geen fabeltje.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roel

Heb daar ook van vernomen uit een reisverslag van volgens mij voorgedragen een paar jaar geleden op de salamanderdag.
Het ging toen over een reis naar Corsica.