Winterrust: Wanneer, hoe koud, hoelang en hoe?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Citaat van: Danny Stammers op oktober 16, 2010, 05:34:45 PM
De titel spreekt boekdelen denk ik.

Vorig jaar heb ik alleen mijn T. kweichowensis in de koelkast gezet, ondanks dat ze nog te jong waren om zich voort te planten. Voor mijn gevoel had ik toen maar iets gedaan.
Dit jaar ben ik het van plan met mijn T. kweichowensis en met mijn T. dobrogicus.
Mijn andere soorten zijn simpelweg nog veel te jong om zich voort te planten, dus die hoeven nog niet de koelkast in.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Wanneer kan ik ze het beste in de koelkast zetten? (welke maand, bijvoorbeeld)
- Wat is de beste temeratuur om ze te houden?
- Hoelang is een gezonde/gemiddelde winterrust?
- Hoe kan ik ze het beste in de koelkast doen? Individueel in een klein doosje, per soort in een redelijk doosje, of hebben ze een hele bak nodig?
Vorig jaar had ik mijn curverbak waar de kweichows toen inzaten in zijn geheel in de koelkast gezet. Op zich zou het dit jaar weer kunnen, maar het neemt veel plek in en als er meerdere soorten in moeten, krijg ik ruimte tekort. Is het mogelijk om ze bijvoorbeel in een 'bakje van de chinees' te doen?
Hoe doe ik dat met aquatiele soorten zoals de T. dobrogicus?

(misschien een leuk onderwerp voor een 'care'-sheet?

Ik zette destijds (neem pakweg een jaar of 13geleden) m'n C. orientalis in een kleine faunabox, gevuld met water en veel waterpest, in de koelkast vanaf half november tot half januari (8weken) . Temp. was constant 8°C. Ze zaten met 3dieren in een bakje van 2liter en dat ging goed. Ik weet alleen niet meer zeker of ik de dieren nog voeding gaf, maar als ik me goed herinner heb ik toch wel eens enkele regenwormpjes gegeven tijdens hun winterrust... Dit jaar zal ik waarschijnlijk de koelkasttechniek terug proberen met een koppeltje T. cristatus.

StijnH

Ik heb mijn triturus in de schuur staan ben niet vanplan ze te verplaatsen, hou het goed in de gaten. dobro en karelinii zitten in het water en marmoratus zit op het land. Mijn Cynops soorten en Tylo's laat ik op mijn kamer staan vorig jaar is het me ook gelukt met C. orientalis om ze te kweken zonder ze kouder te weg te zetten.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Citaat van: Stijn Huisman op oktober 20, 2010, 03:23:39 PM
vorig jaar is het me ook gelukt met C. orientalis om ze te kweken zonder ze kouder te weg te zetten.

Nja dat is iets dat ik destijds niet wist. Ik zette ze dus in de frigo :)

Joey Immers

maar dan vraag ik me af, de Tylototriton verrucosus die aquatiel zitten zou je die dan het beste op het land in de koelkast zetten in gewoon in het water?
Joey immers.

hypselotriton orientalis

alibombali

Tylototriton verrucosus moet je gewoon in het water laten en geen winterrust geven....

Joey Immers

maar bij mij binnen hebben ze dan geen tempratuur verschil... net zoals mijn marmers enz...
Joey immers.

hypselotriton orientalis