Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Buitenterrarium Steven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Op basis van Kenny z'n getekende plan van een Low-Budget buitenterrarium, ben ikzelf ook begonnen aan dit soort terrarium. Het is een tijdelijke bak die kan dienen voor het opkweken van m'n kamsalamanders. De Maten zijn: L= 1m     B=90cm     D=1m    Er zijn zijn 4 ondergrondse kamers gemaakt waarvan de diepste op 1m ligt.
Zoals beloofd, zijn hier wat foto's:









Opgevuld met voorziening van kamers, bakje water gezet (waar trouwens nog enkele larven in zitten...), eerste laag bosgrond en genoeg voerballen.
De reden dat ik zoveel voorballen had gelegd, was omdat ik met een leemgrond zat waar totaal geen regenwormen inzaten. De toegevoegde kilo regenwormen moest ook voeding hebben uiteraard :)





Na een goede informatie van de forumleden en wat zoeken op het net, ben ik te weten gekomen dat een leemgrond zeer voedzaam en perfect van structuur kan worden door er compost of Humus tussen te mengen. Door de humus wordt de grond korreliger en luchtiger waardoor het bodemleven goed kan gedijen ondergronds. Ik heb dus de bovenste laag goed omgewoeld en met humus gemengd! In het bos nog een hoop bladeren, dood hout en een hoop beestjes gaan halen en de bak volledig ingericht met enrmm veel schuilgelegenheden. Dit is het uiteindelijke resultaat:
















joost.v.wijk

Ziet er erg goed uit Steven. Het heeft zeker niet een low budget indruk.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Neen vind ik ook niet. Totale kostprijs is ongeveer €100, dus zeker geen echte hap uit het budget... ;)

joost.v.wijk

Die houten platen, is dat betonplex?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Ja das betonplex :)
Ziet er goed uit Steven!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Heb je er trouwens kippendraad ofzoiets opliggen? Merels durven wel s wat salamanders te jatten  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

thx!  :)

Ja inderdaad betonplex. Ik heb gekozen voor een dikte van amper 4mm... Betonplex is zeer sterk. Door het frame en dat het deels mee in de grond zit, is het stevig genoeg.

Hmm... nee heb er nog niks opliggen...

Kenny

Doen  ;D van diene groene geplastificeerde draad met gaatjes van 1x1cm heb ik er nu op, zo komt er veel insekt door en weinig vogel  ;D
Ja kan bv. een kader maken en die draad eropnieten en achteraan met 2 scharnieren aan een dikke balk vastmaken zodat je eigelijk een klep hebt.
Ik heb voorlopig gwn de draad eropliggen maar ga zeker met scharnieren werken i.d. toekomst.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op augustus 13, 2010, 09:58:09 AM
Doen  ;D van diene groene geplastificeerde draad met gaatjes van 1x1cm heb ik er nu op, zo komt er veel insekt door en weinig vogel  ;D
Ja kan bv. een kader maken en die draad eropnieten en achteraan met 2 scharnieren aan een dikke balk vastmaken zodat je eigelijk een klep hebt.
Ik heb voorlopig gwn de draad eropliggen maar ga zeker met scharnieren werken i.d. toekomst.

Komt zeker in orde! En intussentijd zet ik m'n schoonmoeder wel naast de bak :)

Joery Tackaert

Knappe bak. Het begint te kriebelen om ook een buitenbak te maken.

joost.v.wijk

Citaat van: Steven De Craene op augustus 13, 2010, 10:01:46 AM
Komt zeker in orde! En intussentijd zet ik m'n schoonmoeder wel naast de bak :)

Waar ze al niet handig voor zijn  :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Ziet er heel netjes uit  :) mooi gedaan.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Steven hoe durf je! Zo'n goeje bak, en dan je zorgen maken over een faalervaring? machtig dit zeg!

Hoe groot zijn de kammetjes die er in zitten?

Joey Immers

Steven ziet er goed uit! Hoe heb je nou je tunnels gemaakt?
Is je schoonmoeder zo een vogelverschrikker dan ?  :P

1 woord: Netjes!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Steven DC

Thx Joey!

Hmm, laat ons zeggen dat ze op één of andere manier de vogels wel weg zou houden ;D

Heb de tunnels gemaakt van regenpijp, een 50mm diameter ongeveer. Was gaan kijken voor die flexibele filterbuizen maar ik vond geen buis die dikker was dan +- 20mm. Had wat schrik om verstopping te krijgen door een zwanger vrouwtje :D