Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Veel mieren, geen pieren...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Ik heb in de tuin van onze nieuwe woning een meter diepe put gegraven voor het "tijdelijke" buitenterrarium van de kammetjes. In die put ben ik tijdens het graven GEEN ENKELE regenworm tegengekomen! Heb sinds 2 weken 1 pissebed tegengekomen, nog geen enkele naaktslak gezien, maar we hebben wel ENORM VEEL zwarte mieren!
Onze tuinbodem bestaat uit gele grond, weet niet of dit ermee te maken kan hebben... Iemand een idee wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn?

joost.v.wijk

In geel zand zitten idd geen regenwormen.  :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 09, 2010, 07:24:10 PM
In geel zand zitten idd geen regenwormen.  :D

Hmm, heb net m'n buitenterrarium gevuld met dat zelfde gele zand... En euh... De sallies zitten er ook in...

joost.v.wijk

Geel zand wordt gebruikt onder bestrating. Er zit totaal geen voeding in.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 09, 2010, 07:31:59 PM
Geel zand wordt gebruikt onder bestrating. Er zit totaal geen voeding in.

Dit is echt geen goede situatie! Gans onze tuin is dat zand, en had plannen om na een tijd een vijver en/of 4 buitenbakken te metsen van elk 2m lengte... De moed zakt nu wel ff in m'n schoenen...

Joery Tackaert

Putten graven voor vijver en buitenterrariums, geel zand wegvoeren en goede grond laten komen (aanvulgrond is regelamatig gratis te verkrijgen)

Steven DC

Dan zal ik dat inderdaad moeten doen...

Nu, voor deze bak zie ik het niet zo meteen zitten om deze weer uit te scheppen. Er zitten een 30tal (weet zelfs het juiste aantal niet...) jonge kammetjes in.
Zou ik op een of andere manier toch kunnen zorgen voor een voedselrijke bovenlaag? Er ligt momenteel een laag sparrenschors op met daarover nog wat humus. Ik dacht zelf aan gaatjes te maken van 40cm diep en deze op te vullen met geweekt konijnenvoer?

Kenny

Aan de boswachter vragen of je een paar zakken bladafval van loofbos kan hebben, meestal doen ze daar niet moeilijk om.
Sparren en dennen zijn biologisch weinig waardevol en verzuren en verarmen de bodem, vandaar dat je bitter weinig bodemfauna en flora in naaldbossen ziet op een paar uitzonderingen na.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op augustus 10, 2010, 10:14:30 AM
Aan de boswachter vragen of je een paar zakken bladafval van loofbos kan hebben, meestal doen ze daar niet moeilijk om.
Sparren en dennen zijn biologisch weinig waardevol en verzuren en verarmen de bodem, vandaar dat je bitter weinig bodemfauna en flora in naaldbossen ziet op een paar uitzonderingen na.

Nah, de boswachters hier zijn nogal muggenzifters... ben nog geen enkele vriendelijke boswachter tegengekomen... Dat sparren de bodem verarmen, wist ik ook helemaal niet... Conclusie: Mijn buiterterra is 1 grote blunder...

Derk

 :P Je buitenterra is nog lang geen blunder volgens mij. Er zijn nog zat kansen om er een groot succes van te maken.
Je kunt ook loofbosgrond vinden zonder toestemming van een boswachter. En je zult sowieso in de opstart voldoende wormen, pissebedden en slakken in moeten brengen. Dus zat te doen om er een superbak van te maken.

Nieuwbouwwijken staan bekend om hun afwezige biodiversiteit. Dit moet in de loop van jaren groeien. Je zult ook een invasie van spinnen mee gaan maken. En als het alleen een nieuwbouwhuis betreft in een bestaande wijk dan gaat het allemaal veeeeel sneller. Maar uiteindelijk zul je zelf de bodemverbetering moeten doen.

Heb vertrouwen.  ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Steven DC

#10
Citaat van: Derk op augustus 10, 2010, 01:16:20 PM
:P Je buitenterra is nog lang geen blunder volgens mij. Er zijn nog zat kansen om er een groot succes van te maken.
Je kunt ook loofbosgrond vinden zonder toestemming van een boswachter. En je zult sowieso in de opstart voldoende wormen, pissebedden en slakken in moeten brengen. Dus zat te doen om er een superbak van te maken.

Nieuwbouwwijken staan bekend om hun afwezige biodiversiteit. Dit moet in de loop van jaren groeien. Je zult ook een invasie van spinnen mee gaan maken. En als het alleen een nieuwbouwhuis betreft in een bestaande wijk dan gaat het allemaal veeeeel sneller. Maar uiteindelijk zul je zelf de bodemverbetering moeten doen.

Heb vertrouwen.  ;)

Tja ik ga alleszins m'n best doen om hier toch nog iets van te maken. Als ik het terug zou uitscheppen, dan ga ik teveel vernietigen van de constructie... Op zoek naar verse bosgrond!
Het huisje staat hier sinds 1934, dus het is geen nieuwbouw. Ik hoor veel sprinkhanen achter onze tuin, maar zie niet veel beweging in onze tuin.
Het "gele" zand zat er zelfs nog steeds op 1m diepte. Ik vraag me af of dit echt "geel zand" is, of een ander soort bodem. Ik heb foto's gemaakt maar kan helaas nergens het kabeltje van het fototoestel vinden :/

edit: Kan de bodem eigenlijk beter worden door regelmatig de bovenste bodemlaag aan te vullen met bosgrond? Of is het echt noodzakelijk om het te mengen/vervangen?

Kenny

De bodemkaart voor Wijnegem (en dit geldt voor het grootste deel van het antwerpse wel) zegt me dit: nat zand, vochtig zand, droog zand, zandleem, droge zandleem.  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Interessant Kenny! Waar kan ik zo'n bodemkaart vinden?

Steven DC

Ben het even gaan opzoeken en het is inderdaad zandleem. (Thx Kenny!!)  Er zit nog een redelijke hoeveelheid zand tussen aangezien ik het kan bewerken als het nat is, en het voelt korrelig tussen de vingers.  Als ik mag geloven wat ik las, kan ik er de ideale bodem van maken door er wat compost (dus waarschijnlijk ook bosgrond zoals jullie zeiden) doorheen te halen. Per m³ zou 7.5 - 15kg compost moeten volstaan las ik...

Nu ben ik ook uitgekomen bij ecocompost in Leuven. Daar kan compost gekocht worden aan een spotprijs.

Derk

Als het geen nieuwbouw is dan hoef je je geen zorgen te maken en alleen voor voldoende structuur te zorgen. Dit doe je door de bodem te verbeteren en  je tuin diervriendelijk te maken. Diervriendelijk is een eufemisme voor "lekker rommelig". Laat bladafval liggen tot in de late lente, snoei zo laat mogelijk etc. Het aanleggen van een echte composthoop met je eigen keukenafval is naast milieubewust ook nog eens een van de beste insekt/worm/slak-magneten.
Het meeste leven zit toch alleen in de eerste 50cm aarde. Daaronder wordt het snel minder. Dus laat die meter diepte je niet van de wijs brengen.
De kolonisatie van een diervriendelijke tuin in een bestaande omgeving gaat super snel. als je er nu rekening mee houdt zit je in de lente heerlijk tussen alles wat kruipt en kriebelt. ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha