Agressie

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flux

Op het moment heb ik 5 axolotls in mijn bak van 100x50x50 zitten. Eerst zaten ze verdeeld over twee bakken, maar vanwege de warmte heb ik ze allemaal in de grootste bak gedaan omdat dit makkelijker is met koelen. Van de 5 axolotls zijn er 4 wildtype en 1 witte.
Dit gaat allemaal prima totdat ik ze ga voeren. De witte axolotl is dan vaak de sjaak omdat de wildtypes het voer voor hem weg proberen te pakken. Dit resulteert in happen naar de kop, eerst dacht ik dat het niet zo heel erg was maar nu zag ik een paar dagen geleden dat hij een soort bloeduitstorting had op z'n kop.
Zelf had ik bedacht om de witte nu gewoon met de hand te voeren zodat ik zeker weet dat hij genoeg binnen krijgt. Verder let ik er tijdens het voeren op dat de andere axolotls bij hem uit de buurt blijven.
Op zich leek me dit een goede oplossing maar binnenkort ga ik twee weken op vakantie en geeft iemand die bij mij op de gang woont de beesten te eten. Die heeft er verder niet zoveel verstand van geeft ze ook niet met de hand te eten. En ik heb natuurlijk niet zoveel zin om mijn axolotl na twee weken volledig verminkt aan te treffen.
Mijn vraag is eigenlijk: is dit soort gedrag normaal? En is het nodig om de axolotls te scheiden? Ze zijn nu allemaal nog vrij klein en ik ben sowieso van plan om er 1 of 2 te verkopen.

Alvast bedankt,

Lennart

Derk

#1
Voedselnijd (elkaar het licht in de ogen niet gunnen als het om een lekker hapje gaat) is eigenlijk vrij algemeen bij allerlei dieren (en reken de homo sapiens daar ook mar onder)

Axolotls zijn hierop geen uitzondering. Als er iet te eten is dan happen ze naar alles dat beweegt. En dus ook de kieuwen van een ander.

Als je merkt dat 1 van de dieren er specifiek zwaar onder te lijden heeft dan kun je het beste het dier maar apart zetten. Waarschijnlijk groeit hij veel beter in zijn eentje en is hij later misschien zelf wel een van de dominante bewoners.......
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha