mannetje met vrouwtjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derk

#15
Het ogenschijnlijk bloederige aspect van de wond kan een teken zijn dat het juist beter gaat. Om de wond dicht te laten groeien moet er transport van bloed zijn naar de wondranden. Daartoe krijg je groei van bloedvaatjes. Dit oogt soms als bloederig maar is juist noodzakelijk. Het kan ook een slecht teken zijn. Maar dit is erg lastig "op afstand" te beoordelen. Dat hij nog goed eet is een prima teken.

Door het dier in de koelkast te houden vertraag je niet alleen het groter worden van de infectie maar tegelijk ook het helingsproces. Je zult dus ook een langere adem moeten hebben voordat het allemaal weer goed is.

Het beste kun je je tot de plaatselijke dierenarts wenden. Ik zou het dier in 1e instantie niet meenemen maar eerst eens oriƫnterend langsgaan op het spreekuur. Daar de situatie uitleggen (neem een paar foto's mee) en vragen of hij/zij het ook verstandig vindt om een breedspectrum antibioticum in te zetten. De dierenarts kan dan zelf bepalen welk medicijn de beste keus is.
Als je er op kunt aansturen dan zou ik persoonlijk enrofloxacine (in de handel als Baytril, uitsluitend via de dierenarts te verkrijgen) noemen als mogelijkheid. Hier heb ik zelf in het verleden goede resultaten mee behaald.

Voor alle gebruik van antibiotica geldt dat er terughoudend mee moet worden omgegaan maar een dode salamander mag natuurlijk niet het gevolg zijn van dit "zeer terughoudende karakter". De dierenarts heeft hierin de uiteindelijke verantwoordelijkheid.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha