Nieuwe schuur voor salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ondertussen is de salamanderschuur bijna klaar. De electra is bijna af en dan nog de bakken schoonmaken en inrichten. En dan op zoek naar nieuwe dieren. Gelukkig heb ik in mijn buitenterrarium nog een paar dieren teruggevonden en heb ik natuurlijk de dieren van Ad. en heb ik dus nog 20 lege bakken die nog gevuld kunnen worden
Heeft iemand eitjes over of dieren, laat het dan even weten of neem wat voor me mee naar de landdag, zodat ik weer kan opstarten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hein

Hallo Harry,

Allereerst, leuk dat je weer begint.
Zoals ik je reeds eerder vertelde heb ik voorje
2 Volwassen Cynops ensicauda popei
Cynops schengongensis van2006
Sjanjing van2009
Axeloloths wildkleur en albibo 2008
Gr. Hein

Harry

Fijn dat er mensen zijn die vroeger dieren van mij hebben gekregen nu ook weer aan mij denken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Weet je al welke soorten je wilt gaan houden Harry?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Ondanks dat de schuurdeur nog geschilderd moet worden hier de eerste foto's van mijn nieuwe schuur. Ook heb ik een stelling en wat bakken van Erik Peters overgenomen en verder veel lege meterbakken die ik bewust leeg houd voor de komende nakweek. De dobro's zijn al begonnen zoals ze dat zo vaak in het najaar doen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Dat ziet er al heel mooi uit, staat er een deel van buiten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Dat ziet er netjes uit Harry, een geluk dat je je bakken bewaard hebt na de vorige keer dat je gestopt bent. Die bakken met scheve ruit lijken me erg praktisch. Als ik ooit zelf bakken ga maken denk ik dat het ook dit model zal worden.

Ben je niet bang dat je teveel hooi op je vork neemt door in zo'n enorm tempo weer de hobby op te pakken? Da's helemaal niet rottig bedoeld ofzo, maar je bent al een aantal keer eerder gestopt, en ik kan me voorstellen dat het plotseling weer verkrijgen van zoveel dieren nogal een verandering in je dagelijkse ritme met zich meebrengt. Hoewel, volgens mij ben je iemand met energie voor 10  ;)


Harry

Het valt wel mee. Een heerlijk gevoel om een ruime capaciteit te hebben met ook lege bakken. Dat maakt het gemakkelijk. Bovendien valt de verzorging mee omdat ik alle bakken bijelkaar op een plek heb.Alle bakken staan binnen, alleen 1 bak staat buiten, deze is voor dieren die ik tijdelijk daar huisvest. Van binnen kan ik in mijn buitenterrarium door het glas kijken en andersom. Verder ben ik nog aan het uitzoeken hoe alles zo energie zuinig mogelijk kan zonder dat dat de kwaliteit van het verblijf stoort. In ieder geval heb ik op alle bakken daglicht. En indien nodig kan ik met een schakelaar wat spaarlampen aanzetten.

Het feit dat de hobby nu van de rest van het huis is gescheiden maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Wel zal ik aandacht moeten schenken aan het opnieuw opkweken van sterke mooie dieren als basis voor kweekgroepen, maar dat gaat bij mij altijd snel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Joey Immers

Kijk! daar wachte ik op!
Dat ziet er al goed uit! nou hopen op kweeksuccesen, veel succes verder met deze gigantische leuke hobby :D

Groet,
joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

MartinS

Ongelofelijk Harry hoe snel jij je hobby weer oppakt, in de positieve zin van het woord! Je pakt het direct goed aan, bij jouw hoeft men niet bang te zijn dat er dieren lijden door aanschaf drang of een te snelle start.

Ben zelf ook opnieuw bezig deze geweldige hobby op te pakken, maar doe het iets rustiger aan. Begin in al mijn groepen met juvenielen. Heb sinds een tijdje een nieuwe baan waarbij ik langzaam mijn dagelijkse ritme aan ga passen.

Hele mooie schuur en inrichting, mijn complimenten!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

Dat ziet er allemaal heel netjes uit!
Je hebt inderdaad in een hele korte tijd weer een hele verzameling opgebouwt.
maar zo te zien heb je er goed over nagedacht en de resultaten mogen er ook zijn.
Veel succes en plezier met je nieuwe dieren en bakken. 
maar dat gaat helemaal goed komen geloof ik  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

Nu heb ik nog 1 plan:

Ik wil het graag in sommige bakken wat warmer hebben in mijn schuur. Ik ga een grote luchtpomp monteren in mijn woonkamer (geruisloos in een kastje vlakbij de verwarming) De schuur zit tegen de wand van mijn woonkamer. Ik ga via het stopcontact waar de stroomvoorziening naar de schuur toe gaat een slangetje plaatsen. Zo wordt warme lucht van 20 graden uit de woonkamer aangezogen en geblazen in de bakken waar ik het warmer wil hebben. Met een klemmetje (kraantje) op de slangetjes kan ik de hoeveelheid warme lucht regelen die ik in het water inblaas.

Zou dit gaan werken denken jullie?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Ik denk dat die warmte erg snel verloren is, maar als je het niet probeert weet je het nooit. Zijn het dichte of open bakken die je warmer wilt hebben? Misschien dat het met dichte bakken een graadje warmer wordt, maar warmte vervliegt vlug.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

natuurlijk moeten die bakken dan dicht. Ik vroeg me af of iemand ooit zoiets heeft bedacht en uitgeprobeerd.

Ik ga vandaag maar eens een slangetje doorsteken en een proefopstelling maken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Dit lijkt op de omgekeerde versie, het koelen van water door middel van lucht. Op Caudata.org zijn hier meerdere topics over geweest in het verleden, ik heb toendertijd met veel interesse meegelezen in de ideeën waarbij lucht gekoeld werd in een koelkast en daarna in de bakken geblazen via een bruissteentje.

Het probleem is dat water een veel grotere warmtecapaciteit (geloof dat dit het juiste woord was) heeft dan lucht. Om het water te koelen/verwarmen via lucht heb je dus enorme hoeveelheden lucht nodig en het rendament is vrij laag.

Tijdens mijn middelbare-schooltijd hebben we hier wel eens berekeningen over moeten maken. Harry, als ik me niet vergis ben je toch docent op een middelbare school, is het niet? Het zou natuurlijk erg interessant zijn als je eens langs ging bij een docent natuurkunde en even een simpel berekeningetje laat maken waarmee we kunnen beredeneren in hoeverre verwarmen van water via lucht nut heeft?