wat voor soort heb ik?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

Zelf geen ervaring met deze soort. Weet idd dat ze erg agresief kunnen zijn. Je kunt bv ook schuilplaatsen creëren m.b.v. terracotta bloempotjes(eenvoudig te camoefleren met bv javamos) of evt holle schuilstenen veelal gebruikt bij onze Oosterburen bij het kweken van L-nummers(harnas meervallen). Bekend bedrijf is bv Zoo Zajac in Duisburg

renate1985

javamos hebben we in de bak zitten en van die potjes hebben we ook dus daar kunnen we dan een mooie grot mee maken heel erg bedankt voor de tip. We hebben nu 2 stapels stenen erin waar ze zich tussen en onder kunnen verstoppen en een stuk hout waar ze onder kunnen er staan ook een paar plantjes in waar ze zich tussen kunnen verschuilen.
Het is wel leuk om te zien dat ze zich alleen overdag verstoppen en 's avonds als de lamp aan is juist heel actief zijn  :D

Bedankt voor alle informatie tot nu toe allemaal we zijn nu al een eind opweg  ;D

renate1985

oh ja nog 1 vraagje  :-[
We hebben geen landgedeelte in het aquarium zitten, is dit erg of moet er als nog 1 in?
De informatie bronnen die ik heb gekeken zegt de 1 van wel en ander zegt dat ze nooit het water uitkomen.
We hebben nu de bak helemaal gevuld met water als er toch land in moet hoever moet dit van de tl lamp af zijn?

joost.v.wijk

landgedeelte is niet nodig. Ze komen praktisch nooit uit het water. Een stukje kurkschors is voldoende.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

renate1985

oke bedankt, en hoever moet dat van de lamp af zijn?
We hebben nu namelijk de bak helemaal gevuld met water dus dan weten we hoeveel we eruit moeten halen.

joost.v.wijk

Ik neem aan dat het om een TL gaat, en deze leveren doorgaans geen gevaar op. Zolang de salamanders er niet bij kunnen, kan het geen kwaad.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

renate1985

ja het gaat inderdaad om 1 tl balk dan halen we 10cm water uit de bak dan liggen ze op ongeveer 20 a 25 cm van de lamp af dan hebben ze ook nog veel zwemwater  ;D
heel erg bedankt voor het antwoord

renate1985

Voedsel

We voeren de salamanders met regenwormen, kleine krekels (die we onder water aanbieden), stukjes gehakt en rode muggenlarven, zowel levend als ingevroren. Soms krijgen ze een stukje runderhart

Dit stukje heb ik even gecopieerd van http://www.salamanders.nl/soorten-a-caresheets/caresheets/110-pachytrtiton-labiatus.html

Maar nu vroeg ik me af ze ook witte muggenlarven mogen en watervlooien?
En heeft iemand een idee waar ik verder nog aan kan zien of het man en vrouw is? Op deze link staat over een witte stip op de staart maar die heb ik eigenlijk bij dieren niet gezien betekent dat dan dat het 2 vrouwen zijn of kan het toch zijn dat er 1 een man is?

joost.v.wijk

Regenwormen zijn het beste voedsel wat je ze kan geven, afgewisseld met rode mug en tubifex. Runderhart en gehakt is niet zo goed (eten ze in het wild ook niet). Ik meende dat ze dit niet goed/volledig konden verteren.
Witte muggelarven mogen ze best hebben, maar of ze deze kunnen zien, denk ik niet. Watervlooien is ook prima voer, maar deze worden gauw in de pomp gezogen.

Mannen hebben meestal een witte vlek/vlekken/stip of strepen op de staart. Soms ook erg onduidelijk. In het voortplantings-seizoen worden ze vaak wat meer zichtbaar.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

renate1985

bij die van ons kan dus bij geen van 2en een witte vlek ontdekken.
Wat mij gisteren wel opviel is dat de ene de andere begon te bijten ineens.
Ze hebben ieder hun eigen schuilplek waar ze gaan liggen maar 1tje ging naar de andere zijn schuilplek en beet die andere ineens  ???
waarom weet ik niet want daarna ging die weer terug naar zijn eigen plek
Kunnen ze wel bij elkaar zitten dan of is dit gewoon normaal?

joost.v.wijk

Maak meerdere schuilplaatsen. Dit is een agressieve soort, zowel man-man, vrouw-vrouw als man-vrouw. Probeer het met zoveel mogelijke schuilplaatsen te voorkomen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

renate1985

ik begin wel heel erg te twijfelen of dit wel een goed soort is voor ons.
We zijn beginners en aangezien ze agressief zijn lijkt het mij beter om met een ander soort te beginne.
we hebben ze wel gekregen maar ja ik denk dat het beter is om ze in te ruilen voor een ander soort  :'(

joost.v.wijk

Citaat van: Kris-salamanders op augustus 24, 2010, 10:22:04 AM
Tja agressie komt bij veel salamanders voor bij andere soorten meer of iets minder...

Ben benieuwd welke o.a.?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sergé Bogaerts

Inderdaad, agressie is relatief zeldzaam bij salamanders. Bij de doorgaans gehouden soorten zie je dit alleen bij de genera Paramesotriton en Pachytriton.

Sergé Bogaerts

Tijdens het voeren heeft elkaar bijten niets met agressie te maken, maar met opgewondenheid. Als dieren elkaar dan bijten kun je ze beter individueel voeren of het voedsel door de bak verspreiden. Maar je hoeft de dieren dan niet apart te gaan houden. Bij Cynops bijvoorbeeld is geen sprake van agressie want daar kun je gemakkelijk meerdere mannen bij elkaar zetten.

Bij Paramesotriton en Pachytriton kan dit wel noodzakelijk zijn. Dat kun je van te voren niet met zekerheid uitsluiten en dus moet je nadenken voor je met deze soorten begint. Dat je op termijn wel eens meer dan 1 bak nodig hebt.
Echte agressie treedt op als dieren elkaar blijven najagen en er slachtoffers kunnen vallen door verwondingen. Territoria zijn daarbij belangrijk, maar dat is alleen bij Paramesotriton en Pachytriton soorten het geval. Dan zijn territoria vaak zo groot als de bak waarin ze zitten; oftewel twee mannen of twee vrouwen en zelfs een paartje bij elkaar houden is dan onmogelijk.

Agressie is dus een serieus iets waar je rekening mee moet houden zodat je dieren elkaar niet de vernieling in helpen.