Eitjes L. montandoni en L. boscai

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bakker

Ik heb vandaag bij de eerste eitjes van boscai ontwikkeling gezien, dus die zijn bevrucht. Ook montandoni heeft al enkele eitjes afgezet, maar daar zie ik nog geen ontwikkeling.

Ze zijn door het koudere weer nu eerst weer gestopt met afzetten. Door de lagere temperatuur zullen de eitjes ook wel veel langzamer ontwikkelen.

joost.v.wijk

Deze soorten zijn nog niet erg goed vertegenwoordigd binnen de Ned. hobby, toch?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

#2
Citaat van: joost.v.wijk op februari 20, 2010, 12:34:24 PM
Deze soorten zijn nog niet erg goed vertegenwoordigd binnen de Ned. hobby, toch?

Ze zijn niet goed vertegenwoordigd binnen de Be/Nl vereniging nee, klopt.
montandoni 5 houders, boscai 6 houders.

Goed nieuws Erwin! Hou ons zeker op de hoogte.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Sorry, vergeet ik zowaar de Belgische liefhebbers  :D

Succes Erwin!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Erwin Bakker

Van de eerste boscai eitjes is nu nog 1 larf over die al wel ongeveer 2 cm is. Door vakantie helaas veel larven doodgegaan. Heb nu nog een stuk of 5 eitjes, maar weet niet of die nog wat worden. Boscai lijkt nu te zijn gestopt met leggen.

Van montandoni heb ik nu een stuk of 40 larven. Ik denk dat hier het leggen ook is gestopt.

StijnH

#5
Veel succes met de opkweek Erwin!
Altijd goed nieuws nakweek van deze schaarse soortjes.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Erwin Bakker

Tellen is moeilijk!

De 40 larven van montandoni blijken 80 larven te zijn! Gezsien het voorkomen van een aantal gaan ze het zeker niet allemaal halen, maar het is een mooi uitgangspunt.

Bij de boscai is het tellen wel gelukt: nog steeds 1 larf.

Erwin Bakker

De boscai larf is nu officieel een kleine salamander die de bak uit wil kruipen.

Van montandoni heb ik nog ruim 30 larven over die goed lijken te gaan.

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Erwin Bakker

Ik heb geen foto's, maar om je een idee te geven, het is net een klein bruin salamandertje.

Erwin Bakker

Niet alleen tellen is moeilijk...

Ik wilde de boscai juveniel aquatiel houden, maar dit is niet goed gegaan. Vanmorgen vond ik het diertje dood in het water.

Hij kon goed de wand beklimmen en er zaten veel waterplanten in die boven het water kwamen. Het water was misschien wel wat te diep.

Voor mijn montandoi's is dit geen issue. Die gaan na de metamorfose naar een landbakje. Maar op het land van die kleine salamandertjes is ook niet makkelijk, daarom wilde ik boscai in het water...

Harry

Hoi Erwin

Ik heb heel wat boscai gekweekt in het verleden. De opkweekmethode na de metaforfose was hetzelfde als ophriticus juvenielen. Op het land en dan rode mug op een stukje keukenrol.

Voor montandoni is het de moeite waard een mijn kweekverslag uit 2004 te lezen zie: http://home.kpn.nl/dresens/montandoni.pdf

Na de zomervakantie ga ik ook weer boscai en montandoni houden. Mocht je nog wat larven tzt overhouden houd ik me aanbevolen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Kenny

Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met het aquatiel opkweken van boscai. Dat gaat als vanzelf maar ben wel met een waterstand van 2-3 cm begonnen en zo opgebouwd, telkens met een steen erbij die een millimetertje onder wateropp. stond waardoor ze altijd in contact met water kwamen en binnen de week volledig aquatiel werden.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Erwin Bakker

Dat heb ik fout gedaan, denk ik.

@Kenny: hoeveel larven heb je?

Kenny

Het was piepkleine nk eind '09 van..geen idee meer (Hugo help me?) we hebben ze dus verdeeld onder Hugo en mezelf. 7 heb ik er, ondertussen tussen de 4 en 4.5 cm "groot"
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.