Bouw van mijn lang geplande droomstelling

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Eind januari ben ik onder moeders vleugels vandaan gekropen en samen met mijn vriendin een eigen huisje betrokken. Het grote voordeel van het huis is dat er een nieuwe garage (2007) bij staat die volledig geïsoleerd is. Dat maakt koelen cq verwarmen wat simpeler en minder kostbaar.

Eerst heb ik lang getwijfeld over welk systeem bakken ik graag wilde, mijn voorkeur is lang uitgegaan naar een stelling zoals je ze in de viswinkel ziet. Dit plan is echter afgevallen omdat het minder praktisch is om de bakken ontsnappingsvrij en makkelijk bereikbaar te maken, elke bak afzonderlijk verlicht moet worden etc etc.

Het is dus een open stelling geworden van aluminium. Een 'gewone' stelling  had houten planken, of kon niet genoeg gewicht dragen. De stelling die ik heb uitgezocht bij overtoom (model Multi Fix Premium) kan 100 kg per drager aan, en met de bijgekochte verstevigers kan hij 200 kg per drager aan. 



Ik heb een stelling zoals op de foto, maar heb 1 set draagpoten bijbesteld, zodat ik de stelling in een hoek kan zetten (2x2 meter).
Meer info, en foto's van de bouw van mijn stelling (die nog niet af is) volgen morgen. De komende weken zal ik jullie op de hoogte houden van alle stappen die ik doorloop in de bouw van mijn stelling.

Kenny

Ik zal alvast het startschot geven  ;D ;D ;D

De eigenaar :D :
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Ben erg benieuwd naar de voortgang. Zal dit topic met aandacht volgen :)

robkeulers

#3
Prachtig! een duf kijkende, ongeschoren stellingbouwer zonder gel in zijn haren, daar zitten we op te wachten Kenny!

Ik zal stap voor stap benoemen hoe het is aangepakt.

Stap 1
Zoek een maatje om je stelling mee te bouwen. Alleen krijg je de stelling niet opgezet. Daarnaast is werken met zijn tweeën, voor mij althans, veel prettiger.
Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat je, als er iets mis gaat, de schuld aan de ander kan geven  ;) ;) ;).

Mijn slachtoffer in dit geval was Kenny. Zonder hem was het opzetten van de basis van de stelling, en het inrichting van de bakken minder leuk, snel en goed gegaan. Bedankt voor de hulp en je vriendschap Kenny!



Kosten
Het bouwen van de stelling, inrichten van de bakken en aansluiten van de techniek kost meer dan me momenteel eigenlijk lief is, maar ik wil het graag gewoon op een degelijke manier bouwen. Hoe beter je het nu maakt, hoe meer plezier (en minder werk!) je er straks van hebt. Als iemand specifieke gegevens wil hebben over de kosten kan dat per PB opgevraagd worden. Ik heb nog geen totaalberekening omdat het nog niet klaar is, en omdat ik het eigenlijk ook helemaal niet wíl weten. Kosten van losse onderdelen kan ik echter geven.


Nog even over de techniek:

Stelling
Het is dus een stelling van 4 meter lengte, 2x2m in een hoekopstelling. De hoekpalen raken elkaar niet, zodat ik in het hoekstuk nog een kastje of opslag kan timmeren om verloren ruimte te voorkomen. De dragers hebben een lengte van 1m. Per stellingdeel staan 3 bakken, de 4e plank zit op 2 meter hoogte en is puur om emmers etc op te bergen. Zoals eerder gezegd kan de stelling 200 kg per plank aan. Mijn bakken wegen max. 160 kg, en meestal minder, dus ik zit ruim in mijn marge.



poten en horizontale verbindingen




planken op de pallet



'
een van de 4 stellingdelen




Passen en meten!




De plankdragers




Geadviseerd werd om per 4 rekdelen 1 kruis te plaatsen, maar aangezien er behoorlijk wat last op de stelling kwam heb ik achter elk van de 4 rekdelen een kruis geplaatst. Hier na stond de stelling als een huis, muurvast dus!








robkeulers

#4
Ik gebruik momenteel alleen bij mijn Pseudotriton ruber een mechanisch filter (stroming!). De overige bakken worden belucht en evt. gefilterd door middel van éen grote luchtpomp van het merk Nitto, model Piston. Deze pompen zijn bedoeld om koivijvers te beluchten.  Pompen van dit type hebben een relatief laag verbruik, hoge opbrengst, stil en een lange levensduur (lijkt wel een reclamecampagne hier). Technische specificaties:

Nitto Piston zuigerpomp Type LA-28
Ideale druk opbrengst bij 1.1mtr:(32 ltr/min)
Max.druk opbrengst bij 2 mtr:(17 ltr/min)
Verbruik:29W Luchtuitgang:18mm

De luchtpomp komt boven op de stelling te staan om eventuele hevelwerking bij stroomuitval te voorkomen.
Vanuit de luchtpomp loopt een dikke slang naar een verdeler van waaruit 18 luchtslangen aangesloten kunnen worden op de verschillende bakken.



pomp en verdeelkraan

Ook de landbakken voor mijn salamandra worden van onder de bodem belucht. Dit systeem heb ik opgestoken van Jan Beukema die hier in een lezing uitleg over gaf op de landdag een jaar of 2 (?) geleden. Op de bodem van de landbak ligt een laag blauwe schuimmat die normaal in koivijverfilters zit. In de laag schuimmat staat enkele cm water. het bruissteentje blaast lucht via het water door de mat naar boven. Op de schuimmat liggen houtsnippers die door de beluchting in het water een hoge vochtigheidsgraad hebben.



luchtslang wegwerken onder schuimmat




uitstroomsteentje in mat




houtsnippers




Het resultaat van bak 1Salamandra algira tingitana bak nog zonder deksel







Wordt ongetwijfeld vervolgd....




robkeulers

#5

alweer zo'n uiterst charmante foto van mezelf. De groenblauwe platen die ik vast heb zijn underlaymentplaten die gebruikt worden om onder laminaat te leggen.Dat kan dus ook prima onder aquaria gelegd worden. Kost geen drol, en is veel dunner dan piepschuim (deze mat is 4mm), terwijl het dezelfde werking heeft (tip van de dag!! ;) )

Dit is het resultaat na een hele lange dag klussen. Een gedeelte van de bakken is van mezelf, een gedeelte is nieuw aangeschaft, en een gedeelte van de bakken hebben geschitterd in 'help mijn man heeft een hobby'.

joost.v.wijk

Ziet er goed uit hoor. Kan me haast niet voorstellen dat die stelling en platen 200 kg kunnen dragen. Dat zie je er niet aan af.
Heb je op deze manier genoeg ruimte om met de bak te werken (voeren e.d.)? De kier tussen bovenkant bak en plaat leek me niet erg groot, kleine 20 cm?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Dat wisselt een beetje per bak. Bij deze bak heb ik 24 cm speling, bij de andere wat meer. Omdat dit een landbak is kun je hem als geheel makkelijk schuiven als dat moet.

De stelling is oerdegelijk, komt misschien niet op de foto zo over. Ik heb de zwaarst mogelijke stelling met redelijk formaat besteld, en dat bewijst hij ook wel nu hij op staat. Kom met de ledenvergadering en ruilbeurs maar langs, dan kun je hem zien  ;)

Coen Deurloo

Dat ziet er allemaal supergoed uit Rob, ik hoop snel eens langs te komen om het allemaal in t echt te zien!

DannyS

Citaat van: Coen Deurloo op februari 10, 2010, 11:52:06 AM
Dat ziet er allemaal supergoed uit Rob, ik hoop snel eens langs te komen om het allemaal in t echt te zien!
Eind volgende maand komen we allemaal even langs :D

Ontopic:

Het ziet er prachtig uit! Hoog tijd dat ik ook eens geld genoeg heb voor een huisje :D

naeff002

wel een goede reden dit om toch 20 maart te komen ;D. Ziet er heel mooi uit. Ben benieuwd naar het volledige eindresultaat
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Prachtig! wat heb jij geluk met zo'n ruimte  :) ben benieuwd naar het vervolg!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Jamy

Echt super om op zo'n mooie, schone en praktische manier met je hobby bezig te kunnen zijn. Zo heb je echt optimaal plezier van je dieren!

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: Kenny op februari 10, 2010, 05:13:37 PM
Verdorie ik begin kaal te worden :o

Hehe, dat doe je goed met je 25 jaren  ;D

@Rob: In wat voor ruimte staat die stelling eigenlijk? Lijkt wat op een garage.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis