Waterpas en nog meer beginnersvragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jamy

Vrijdag heb ik gelijk bij de Action een tijdsklok gekocht (voor twee euro, een aanrader voor mensen die ze nodig hebben). Werkt prima, en het idee dat ik mijn Axo gewoon een dagje alleen kan laten zonder te kort te doen aan verzorging vind ik wel fijn.

Ik heb echter nog wel een vraag over de filter. De stroming leek mij in de eerste instantie niet zo sterk, maar de Axo zit continu ónder de pomp, als het ware alsof hij uit de stroming wil blijven. Verder zwemt hij niet zo heel veel... Hij is nog erg klein, een centimeter of 7 gok ik. Hij eet goed, hij had een hele garnaal gegeten (dood) die ik in stukjes had gedaan, en zojuist heeft hij ook een stukje knakworst gegeten (ik moet namelijk nog om wormen). Maar om terug te komen op de pomp: Pjotr zwom daarnet een stukje en het leek wel alsof hij door de stroming werd weggeduwt. Hebben jullie een advies wat een goede filter is voor een bak van 60*40*40 (hij zit helemaal alleen in die bak, en is nog erg klein) Een foto van de bak:



Pjotr verschuild zich meestal achter de plantjes rechts, onder de pomp. Of in die steen (die is hol, als een grotje zeg maar)

joost.v.wijk

Je kan proberen de stroming te verminderen door de uitgang naar het glas te plaatsen, (dmv een bochtje bijv.) zodat het water als het ware 'dood' slaat tegen de wand.

Verder zag ik dat je een rvs schaaltje gebruikt. Mijn ervaring is dat zelfs rvs bakjes gaan roesten, als ze langere tijd in het water liggen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Je kunt een filter inderdaad op het raam richten, of een slangetje of iets dergelijks aan de uitvoer zetten. Nooit aan de aanzuigkant knijpen (!).

Een rvs schaaltje kan niet roesten, simpelweg omdat er niet genoeg zuurstof in het staal zit om te reageren. Als je schaaltje is gaan roesten is het waarschijnlijk verchroomd of iets dergelijks, maar was het geen echt rvs.

Jamy

Het bakje heb ik eruit gehaald, gewoon voor de zekerheid (vind het ook niet zo mooi staan in die bak). Bedankt voor de tips, ik ga proberen om hem een andere richting op te laten pompen.

mariekex

Ik heb ook dat probleem gehad..
& heb voor een niet zo mooie oplossing gekozen, maar wel eentje dat goed werkt.. :)
Ik heb een pomp met een uitstroom buisje,
ik had het eerst naar boven gericht, zodat hij in een boogje nar beneden zou vallen in het water,
maar nadat mijn plafond vol hing met water ben ik daar vanaf gegaan, daarna heb ik het tegen de wand laten doodslaan maar dat ging ook zo goed niet, en nog teveel stroming voor hen..
Nu heb ik er een spons rond gedaan.. zodat het eerst door de spons gaat & dat gaat veel beter.
Ook ging mijn zuurstof steentje veel te hard & daar ligt nu ook een spons onder zodat de belletjes veel minder hard zijn.. :)
x