Waterpas en nog meer beginnersvragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jamy

Hallo,

Ik heb zojuist het water in mijn aquarium gedaan. Maar het lijkt alsof de bak scheef staat, aangezien het water niet waterpas is maar een beetje schuin. Ik heb begrepen dat dit gevaarlijk is, omdat door de druk het glas dan kan gaan barsten. Wat moet ik doen? Het aquarium staat recht op een vlakke ondergrond.

Nog een vraag: ik heb een pompje aangezet. En eerst kreeg ik enorme stroming, maar daarna hoorde ik wat geknetter en nu doet hij niks meer. Is dit normaal of is hij kapot? Hij is helemaal niet en voor het eerst in gebruik.

???

joost.v.wijk

het kan zijn dat de ondergrond al niet waterpas is. Controleer dat eerst. Verder is een tempex plaat onder het aquarium aan te raden. Dit is ook voor eventuele oneffenheden, en is wat zachter, zodat de druk op de bodem gelijk verdeeld wordt.
Overigens: als de ondergrond vlak is, is een minimale helling niet gelijk een probleem.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jamy

Oke, bedankt.

Mijn pompje hoor ik nu weer brommen, maar niet constant. Hij gaf eerst hele erge stroming en nu is het water praktisch stil. Ik snap het niet?

robkeulers

er zit lucht in je motorhuis. Even schuin houden onder water, of even mee rammelen, dan komt de lucht er uit en doet hij het weer.

Dat heb je bijna altijd als hij uit het water is geweest.

Jamy

Ik heb de pomp gekanteld en geschud, maar hij doet het nog steeds niet.  :-\

En ik ben erachter waarom het water niet waterpas was, dat is nu opgelost. Al ga ik nog wel zo'n rubberen mat kopen om eronder te leggen.

Overigens is het water nu ontzettend troebel, maar dan ook echt zo erg dat je er niet doorheen kan kijken. Ik weet nu inmiddels hoe dat komt, ik heb het water gewoon laten plonzen op het zand, ivm voorzichtig op een bord te schenken. Hoelang duurt het voor het helder is? De pomp daar kijk ik morgen naar.

Coen Deurloo

Citaat van: Jamy op januari 25, 2010, 10:59:29 PM
Ik heb de pomp gekanteld en geschud, maar hij doet het nog steeds niet.  :-\

En ik ben erachter waarom het water niet waterpas was, dat is nu opgelost. Al ga ik nog wel zo'n rubberen mat kopen om eronder te leggen.

Overigens is het water nu ontzettend troebel, maar dan ook echt zo erg dat je er niet doorheen kan kijken. Ik weet nu inmiddels hoe dat komt, ik heb het water gewoon laten plonzen op het zand, ivm voorzichtig op een bord te schenken. Hoelang duurt het voor het helder is? De pomp daar kijk ik morgen naar.

Heeft de filter ooit minder lawaai gemaakt? Misschien is het gewoon het standaard geluidsniveau. Ik ben soms erg lang bezig om lucht uit een filter te krijgen. Veranderd het geluid van toon als je de filter schuin houd? Zo ja, dan kan het toch lucht zijn dat moeilijk vast zit. Wat ook helpt is de het bakje met het filtersponsje even loskoppelen onder water, en dan weer in elkaar zetten.

Bij mij is een troebele bak door opstuiving van het zand na een dag of 2 weer helder.

Jamy

De filter doet helemaal niks. Hij maakt helemaal geen geluid, terwijl toen ik hem aanzette hij wel ´bromde´. Ik heb hem nu al een paar keer geschud, gekanteld, op zn kop gehouden en al, maar er gebeurt niks.

Het water is vandaag al wat minder troebel, dus ik denk dat dat wel goed komt, zeker als de pomp het straks doet.

robkeulers

Trek de pomp even uit voor de zekerheid, en test hem straks in je wasbak.

Dingetje demonteren, mee rammelen en weer onder de waterlijn in elkaar zetten. Ik hoop dat hij dan weer draait..

Jamy

Het is maar een raar ding, ik liet hem even voor wat het was, en uit het niks begon hij te pompen! Ik ben blij dat hij het doet, maar raar is het wel.  :)

Stuift van dat zwarte sierzand ook zo erg? want ik twijfel nu over mijn zand, ik vind licht bruin niet zo heel mooi. Ik koos hiervoor omdat het wat goedkoper is.

Iemand nog tips welke ondergrond goed is? Ik las ook iets over kaviaar korrels, is dit ook zo 'stuiverig'?

Coen Deurloo

Citaat van: Jamy op januari 26, 2010, 12:41:38 PM
Het is maar een raar ding, ik liet hem even voor wat het was, en uit het niks begon hij te pompen! Ik ben blij dat hij het doet, maar raar is het wel.  :)

Stuift van dat zwarte sierzand ook zo erg? want ik twijfel nu over mijn zand, ik vind licht bruin niet zo heel mooi. Ik koos hiervoor omdat het wat goedkoper is.

Iemand nog tips welke ondergrond goed is? Ik las ook iets over kaviaar korrels, is dit ook zo 'stuiverig'?

Als je een bordje op de bodem plaatst heb je echt minimale verstuiving, ongeacht welke keuze voor substraat je maakt (dit heb je als het goed is ook gelezen en gezien in mijn artikeltje). Bij normaal zand trekt binnen 2 dagen wel weg, gewoon een beetje geduld hebben!

Mooi dat je filter het weer doet, controleer wel regelmatig of hij nog aanstaat, een filter mag in de regel niet langer dan 24 uur uitstaan.

Monique

Ik heb twee bakken met axo's en kaviaar korrels maar dat moet je van te voren ook heel goed spoelen. ot vervelens aan toe zeg maar  ;D.
Maar bevalt verder goed!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Jamy

Oke ik heb weer een paar vragen:

1. Hoelang mag eten in de bak blijven liggen. Ik heb Pjotr een garnaaltje in stukjes gegeven, maar hij heeft niet alles opgegeten.

2. Ik zal dit weekend een nacht ergens anders slapen. Moet ik mijn licht dan juist uitzetten (en mijn gordijn open laten staan, zodat er wel daglicht in mijn kamer komt) of hem meer dan 24 uur laten aanstaan?

3. Ik ga snel op zoek naar een winkel dat wormen verkoopt. Hoe bewaren jullie deze en wat geef je die wormen te eten?

joost.v.wijk

1 Voerresten kun je het beste na een dag er uit halen, ivm rotting
2 Een tijdklok is verstandig te gebruiken. Ook voor de Axo, zodat die een constant dag- en nachtritme heeft, en voor de balans in de bak is het ook beter. Als dit (nog) geen optie is, doe de lamp dan uit.
3 Wormen kun je bewaren in de koelkast, kleine hoeveelheden, wat toch binnen enkele dagen op is, hoef je niet te voeren. Grote hoeveelheden kun je wat konijnenkorrel geven


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo


Jamy

@ Joost: alweer bedankt voor je snelle antwoorden. Ik ben blij dat er hier mensen zijn die me op weg helpen en ik vertrouw op jullie antwoorden! Zo'n tijdklok zal ik volgende week aanschaffen.

@ Coen: bedankt! Ik zal daar eens op kijken!