Pleurodeles Waltl

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DannyS

Ik vind het wel mooie foto's, hoor, niets mis mee.
De dieren lijken er prima uit te zien, niets mis mee.
Persoonlijk zou ik het water nog lekker verhogen. Naar mijn weten heeft P. waltl niet zo veel land nodig, een hangplek van planten lijkt me dan genoeg.

Je hebt het over 'de bak tot nu toe', wat ben je er nog mee van plan?
Ik zou er zeker planten in doen als schuilplaatsen, dat zullen ze zeker waarderen

Chris Schouten

Planten maken het zeer zeker af.
En wat schuilplaatsen in de vorm van oude bloempotten enz.

Maar de dieren zitten al stukken beter.
Goed dat je hier advies bent komen inwinnen.

Is dat nu een waterfilter aan de zijkant?
Triturus marmoratus - 0.0.5

StijnH

je hebt een goeie bak geregeld. en idd nog wel even wat planten toevoegen, het is zo wel erg kaal..en het is ook prettiger voor de dieren. ik had ze in een bak met redelijk veel planten en stenen en stukken kienhout, halve bloempotten, en ik had de bak zowat helemaal vol met water alleen een stuk kurkschors waar ze op konden rusten, en drijfplantjes. ik vind (als ik het zo zie op de foto) dat ze wel iets mogen aandikken. voer je ook regenwormen? het zijn wel goeie eters, dat was nog wel eens een probleem, met die aantallen wormen die er in gingen  :D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Pleurodeles

ben nog steeds met de bak bezig,maar vroeg me af of deze soort blind is?
als ik wormpjes er in gooi, zwemmen ze als gekken en snuffelen over de bodem,maar lijkt wel of ze de wormen niet zien liggen??

robkeulers

Nee hoor, maar ik kan me je gedachtegang goed voorstellen!

de dieren zijn opgewonden van de geur van voedsel en raken opgefokt van elkaars nabijheid,  dan ziet het er allemaal behoorlijk onhandig uit.

Heb nu al een behoorlijke tijd salamanders, maar ik blijf me hier nog steeds over verbazen.

jerom

Hier bijten ze ook in elkaars poot, als ik er wormen in gooi.
ze laten wel meteen los als ze merken dat het niet eetbaar is.

ik merk juist dat ze erg op beweging reageren.
ze gaan over de bodem heen, en  kunnen 10 seconden boven een worm hangen, totdat de worm beweegt, dan word die gepakt.

Ook merk ik dat ze alleen vanaf de bodem eten
dus niks drijvend, is dit normaal?

Pleurodeles

de mijne scharrelen ook de bodem af.
eten ook van de wateroppervlakten.
denk dat,dat per dier verschilt.

Roel

Zo te zien is de foto een mannelijk exemplaar. De vrouwen zijn behoorlijk forser van bouw en fijner van stippeling.
Bij mij zijn ze tijdens het voeren ook altijd onrustig, dat hoort gewoonweg bij deze soort.
Overigens bij mij eten ze ook diepvriesvoer. Ze zijn daar goed aan te wennen, maar wel met mate voeren.
Indien de kweek slaagt, ze zijn zéér produktief. Een kleine 700-800 eieren per legsel zijn eerder regel dan uitzondering.
Meestal doe ik bij deze soort slechts één ronde per jaar en het afgelopen jaar heb ik er zo'n 120 over gehouden. Je moet niet schrikken dat ze tijdens het opkweken af en toe een poot, stuk staart of kieuw missen => groeit vanzelf weer aan. Selecteer op dat moment dan wel de sterkste uit, je kan de zwakkeren ook bij de rest laten zitten dat probleem lost zich dan vanzelf op daar ze erg kanibalistisch zijn ingesteld.
Gr Roel

Pleurodeles

zo de bak zit nu vol planten en het water nivo is hoog.

hier wat pic's...





StijnH

mooie foto's en dieren! Complimenten:)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

jerom

Mooie dieren!!
heb je toevallig foto's van de bak zoals die er nu uit ziet?
kan ik wat inspiratie op doen!

Pleurodeles

foto van de bak komt zo snel mogelijk.

Nu een paar vragen die ik niet zo snel kan vinden hier.

hoe vaak moet je ze eten geven.bv elke dag 1 keer per week of om de dag?

hoeveel kunnen er in een bak samen? en gaat het dan voor namelijk om vrouwen en of mannen in een bak of koppels.

joost.v.wijk

2 tot 3 keer per week voeren is doorgaans voldoende. Dit ligt er natuurlijk ook aan wat je ze als voedsel geeft.

Het mooiste is een koppel of iets meer vrouwen dan mannen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Pleurodeles

is het normaal dat ze van de 80 guppen ,binnen twee dagen ruim de meerderheid op eten??

Willem Meilink

Geef je ze guppen? Maar dat kan verschillen aangezien guppen verschillende groottes hebben? Zijn ze jong en klein of volwasse, vrouwtjes en dik?