Ze zijn er eindelijk :)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 27, 2009, 08:31:34 PM
Je weet dus blijkbaar niks over axolotls.
Ik heb ooit ook eens zo een luchtbel-ding in mijn aquarium gezet. Na 5 minuten zag je al dat de axolotls er niet tegen konden, meteen eruit gehaald en terug in de vijver of in de kast.

Ik denk dat jij een beetje vastgeroest zit in je eigen principes  ::) Ook van elementaire beleefdheid heb je blijkbaar geen kaas gegeten...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Nee, ik weet niks, ben een domme stumperd en doe het helemaal fout hier op het forum, mijn nederige excuses Sander
??? ??? ???



petro pees

#17
Ik heb me het schompes gezocht naar een video'tje wat ik in me bezit had(zelf opgenomen)maar heb het niet gevonden.
Erop stond een stukje van een Axelotl man die schijnbaar grote plezier had met de luchtbellen,die in een hoek van zijn verblijf omhoog kwamen.
Ik heb voor de aardigheid eens een groot aantal artikelen nageplozen die over de Axelotl gaan en heb er werkelijk niets gevonden over het feit van stress bij hun door luchtbellen!
Buiten de onvriendelijke opmerking die er geplaatst is over de onwetenheid van Rob,blijkt het feit dat Axelotls niet tegen luchtbellen kunnen geheel uit de lucht gegrepen.
Buiten dit alles;wat een mooie foto's in het fotoboek!
Petro.
Tylototriton Shanjing

Ambiance

He, wat jammer nou van de sfeer, ik schrik er gewoon van.

Sander, je basseert je bewering dus enkel en alleen op die 5 minuten dat jij een steen in je aquarium had. Want je doet nu alsof het een wetenschappelijk bewezen feit is, of iets in die richting ("het is stresserend en het heeft geen nut").
Maar goed, jouw axolotls konden er dus (volgens jou) niet tegen. Waaraan merkte je dat dan? Misschien moesten ze gewoon even wennen. Bij mij zat de steen er al in toen de lotls hun intrek namen.

Zelf ga ik dus uit van hetgeen ik overal (niet alleen op dit forum) gelezen heb - het internet is groot en als men meerdere talen machtig is zelfs nog groter. Ik ben een beginner in het houden van axolotls maar weet wel hoe ik voor de aanschaf research moet doen. Ik geloof zeker niet zomaar alles wat ik ergens lees maar als ik diverse ervaringsberichten met elkaar vergelijk en ze komen overeen, dan moet er toch wel iets waars aan zijn.

@ de anderen: dank jullie wel!

Harry

Ik ben er overigens 99% zeker van dat die zwarte op de foto een mannetje is en geen vrouwtje zoals joost beweert. Kijk maar eens naar de foto's in mijn artikel.

http://home.hetnet.nl/~dresens/axo.htm
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

is dat mannetje in paarstemming Harry? Ik heb het vergeleken met mijn eigen dieren, die niet in paarstemming zijn. Natuurlijk kan ik het ook fout hebben.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Hai,
Wat ik wel ben tegengekomen  gaat meer over het in beweging zijn van water.
"Filtration, if required, can be accomplished in any of the usual ways, but it is known that axolotls are stressed by flowing water, so make sure that the water flow from a power filter, for example, is reduced or diffused in such a way as to prevent large volumes of water flowing about the tank at speed." (caudata.org
En dat klopt wel maar dan spreek ik volkomen uit eigen niet zo'n lange ervaring met mijn eigen axo's. Ze hebben een hekel aan de stroom van mijn interne filterpomp. Over luchtsteentjes kan ik zo niets vinden.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Salasander

Axolotls houden niet van stroming, dus houden ze ook niet van luchtbellen in het water want die zorgen voor stroming.

DannyS

#23
Ik weet niet in hoeverre dat stroming geeft waar ze last van hebben. Mijn ervaring is dat de stroming niet erg toeneemt met een luchtsteentje. In de radius waar de bubbels zitten wel, maar dat is niet zo groot. Een gemiddelde filter geeft meer stroming.
Dat het water een beetje beweegt is volgens mij geen probleem bij axo's. Het water hoeft niet perfect stil te staan.

In mijn axo bak heb ik al zo'n 3 jaar zo'n bubbelsteen. Ik zie geen tekens van stress bij de axo's, maar of ze het leuk vinden blijft altijd maar gissen. Ik lees wel eens dat ze ermee lijken te spelen, maar hoe dat zit weet ik niet.

Ambiance

Citaat van: Harry Dresens op oktober 28, 2009, 04:10:44 PM
Ik ben er overigens 99% zeker van dat die zwarte op de foto een mannetje is en geen vrouwtje zoals joost beweert. Kijk maar eens naar de foto's in mijn artikel.

http://home.hetnet.nl/~dresens/axo.htm


Dank je!
Ja, ik had jouw foto's ook gezien (wist niet dat ze van jou waren :)) en mede daardoor twijfelde ik.
Nu is bij jouw vrouwtje zo echt helemaal niets te zien. Bij onze beide witjes is er toch wel een kleine verdikking te zien, dus niet zo glad als bij jouw vrouwtje.

De kweker haalde eerst een andere zwarte uit het water maar bij hem was de verdikking groter dan bij Meysi, vandaar dat die er weer in ging en wij voor Meysi gingen.

Meysi is zo'n 16 cm (zo'n 3 weken geleden gemeten toen ze languit voor het raam lag, haha) dus wellicht is ook het geslacht nog niet helemaal 'volgroeid', zo te zeggen? Wie weet wordt het nog wel groter en is het inderdaad een mannetje.

Nu ja, we laten ons verassen. Geen man over boord als zij een hij blijkt te zijn. De naam verander ik niet meer, ongeacht het geslacht. Als Meysi weer wat gegroeid is zal ik weer wat close-ups plaatsen (duidelijkere dan) van alle kanten die mogelijk zijn.

Bedankt aan iedereen voor alle reacties!

joost.v.wijk

ik heb nog vaak naar die foto's zitten turen... maar ik blijf er eerst toch bij dat het een vrouwtje is. (sorry Harry, ja, ik ben erg eigenwijs... :D )


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis