inrichting voor mijn C. e. popei

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Na, met veel interesse de topic van Steven te hebben gevolgd, zal ik ook vertellen, en laten zien hoe ik mijn bakken inricht. Het bouwen doe ik niet meer, hier heb ik de ruimte en benodigdheden niet meer voor. Dit laat ik doen door mijn vroegere werkgever, die mij het bouwen van aquaria en terraria heeft geleerd. Zo zijn de aquaria en de stelling van zijn hand.
Ik ga het dus puur over de inrichting hebben.

foto: de eerste aluminium stelling, en de eerste 100X40X40 aquarium


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Is dat zo'n Juwel achterwand waarover je sprak Joost?

joost.v.wijk

In het aquarium is een Juwel achterwand gelijmd. Geen gepruts met tempex, PU en purschuim e.d.
De kosten tot nu toe: De stelling kostte 315,- Het aquarium was standaard 95,- Deze is wat verbouwd: Glazen randen bovenin (tegen ontsnappen), de achterwand, en geheel laten bekleden met folie (kersenhout-motief) Totale kosten van het aquarium kwam hiermee op 275,- :'( :'( :'(


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

De bak heeft zo'n 2 weken leeg gestaan in de stelling, aangezien ik geen tijd had (geboorte van m'n dochter).
Vanmiddag zag ik bij onze plaatselijke dierenspeciaalzaak een enorme hoeveelheid Javamos liggen. Dit heb ik meegenomen voor 50,-

En ja, die emmer is vol!! :o


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

vanavond heb ik de bak grotendeels gevuld, om controle op lekkage, en de zuren uit de kit te verwijderen.
Morgen wordt de bak schoongemaakt, en wordt het water weer afgevoerd. Dan kan ik beginnen met de rest


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rowan Willemsen

Verdomd mooie bak zeg!

Succes ermee, ik ben je volgeling, niets mooiers dan een mooie bak bouwen dus graag lees en zie Ik foto's!

joost.v.wijk

de bak moet nog mooi worden hoor... het eindresultaat wat ik in m'n hoofd heb: een bak wat al vol beplant is, en wat een beetje een 'tropen-look' heeft. Deze set-up heb ik al jaren gebruikt, en bevalt me prima


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

De bak is net leeg. Is waterdicht verklaard en schoon. Nu komt het vervelendste rotklusje van de hele hobby: Grind wassen/schoonspoelen :-\


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Ik gebruik een grindmengsel van 1-2 mm met 3-6 mm. Dit komt m.i. tot een goed resultaat in een biologisch balans. Het grind voor gebruik goed spoelen!

(Ik zal zoveel mogelijk duidelijk maken, incl. foto's, zodat met name de beginnende liefhebber hier ook wat aan zou kunnen hebben ;))


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Ik had al van de hoge prijzen gehoord, maar ik snap dat je het goed wilt doen. ik hoop dat je een mooi eindresultaat krijgt!

ziet er al goed met die achterwand erin, succes en vooral foto's posten  ;)

groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

het 'goed' doen, heeft niks te maken met de kosten, en de uitstraling. Ik wil nu een eenheid hebben, nu ik een eigen hobbykamer heb. Toen ik nog bij mijn moeder woonde, had ik een zolderkamer, vol met bakken van verschillende afmetingen. Het enige wat er nog tussengepropt stond, was m'n bed en een tv-kast. Op het moment dat ik op mezelf woonde, had ik her en der ook verschillende bakken staan. Deze bakken draaiden ook goed. Zo had ik toendertijd een 80X40X40 cm aquarium, met 10 volw. popei, 10 volw. vuurbuikpadden, 10 japonica-garnalen, en nog heel wat slakken, waterpissebedden, e.d. En ik deed nooit wat aan die bak. Deze zat vol met javamos en waterpest, en die bak draaide top! (ondanks de overbevolking). Zelfs de watervlooien bleven er in leven. (en er zat geen filter in)...
Ik ga nu nog steeds voor dezelfde set-up, maar uiteraard wel met minder dieren. Nu ga ik ook voor de uitstraling, en ja, die kost heel wat meer. Maar nodig is het dus zeker niet


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Ik snap wat je bedoelt, dat is jou keuze. voor mij is het nog niet te betalen  ;D maar hopelijk krijg je voor elkaar wat je wil  ;)

succes, stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

geloof me, ik moet er ook voor sparen. Dit gaat ook beetje bij beetje :(


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Als ik het zo hoor, lijkt het gewoon de perfecte setup Joost. Volg met volle aandacht dit topic, zodat ik deze later ook kan proberen!

joost.v.wijk

Perfect weet ik niet. Er zijn er vast genoeg met andere ervaringen. Ik houd nu 16 jaar lang salamanders, en op deze manier kreeg ik het wel 'perfect' voor elkaar. Zo heb ik bijv. het terrarium op de foto, ruim 8 jaar laten draaien, zonder er iets aan te doen. Uiteindelijk moest ie leeg, ivm verhuizing. Overigens zit hier een zelfgemaakt bodemfilter in, die bij het leeghalen, nog niet eens erg vervuild was. Dit systeem ga ik dus ook gebruiken in alle andere bakken


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis