Larven Salamandra algira

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

do

Vorige week kwam de eerste volwassen algira in het buitenterrarium, na zijn/haar zomerslaap, weer boven gronds. Gisteravond "zwom" een tweede in de waterbak. Ik bedacht me dat ik het water al een week niet had ververst, dus vanmorgen de aftap kraan open gezet. Toen ik 10 min. later terug kwam om de boel schoon te spuiten zag ik tot mijn grote schrik larven in de laatste plasjes liggen. Ik heb ze er snel uit gehaald en vervolgens de tuin afgezocht om te kijken of ik larven had door gespoeld. Ik kon niets meer vinden.
in totaal vond ik 4 larven( 1 dode ). De larven hebben opmerkelijke dikke gele buikjes en hele korte achterpootjes. Ik weet niet of dit restant larven zijn van het voor jaar(die nu pas gelegd zijn) of dat dit een gewoon nieuw legsel is. Ze zien er een beetje anders uit dan ik gewend ben en hoop dus maar dat ze het redden.

alibombali

Do van Dijck..de Algirakoning... ;D

do

Vanmorgen weer 2 larven. De andere 3 leven nog.

StijnH

Leuk! veel succes met het opkweken!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

do

Vanmorgen zaten er weer 5 larven in de bak. Bij deze larven zitten er weer een aantal met een dikke gele buik. Mogelijk zijn ze wat te vroeg gelegd (geen idee of zoiets kan bij salmanders). Alle dieren met zo'n buik uit de vorige lichting zijn na ongeveer een week dood gegaan. Het leek net of het geel in de buik door het vel naar buiten kwam.
Van de vorige lichting zijn er nog 3 in leven. Deze groeien zeer goed.

Wat aleen erg opvalt is dat in het buiten terrarium alleen de vrouwen actief zijn. Ik heb nog geen mannetje na de zomer terug gezien. Ik hoop maar dat het goed gaat.
Hebben jullie dezelfde ervaring?

joost.v.wijk

ervaring met algira heb ik niet. Maar bij observaties naar inheemse (water)salamanders viel het mij ook op dat aan het eind v/h paarseizoen weinig mannetjes te vinden waren. Op zich niet raar natuurlijk. Deze hebben hun werk al gedaan, dit zal voor landsalamanders ook gelden. Vroeg in het seizoen zul je over het algemeen weer minder vrouwtjes aantreffen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

In mijn terrarium is juist alleen de man al weken aktief (en maar wachten op die dames)

Sergé Bogaerts

De gele buik duidt inderdaad op een grote dooier voorraad. Maar geen paniek verder, soms worden larven nu eenmaal eerder afgezet.
En inderdaad de mannen zouden nu ook flink actief moeten zijn, zoals Alex aangeeft is dat bij mij ook (ook al staan ze binnen).