Triturus karelinii kaukasus morph

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Als ik de carnifex larf online zet dan waarom mijn mooie T.k. kaukasus morph niet?
Die is minstens net zo mooi!

Zo krijgt een ieder een duidelijk beeld van hoe de dieren qua uiterlijk verschillen. :)




Joey Immers

moooi spul hoeveel jongen heb je er van ?

gr joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Hugo


Steven DC

Hey Hugo,

Ben je zeker dat dit een kaukasus is? Mijn dieren zien er net hetzelfde uit, maar zouden afkomstig zijn van de abantsee (arntzeni).

Hugo

#4
Dag Steven,

De kaukasus variant is naar mijn weten geen formele variant.
De karelinii is over het enorme kaukasus gebergte zo wijd verspreid en met enorm veel onderlinge verschillen tussen populaties, dat deze populaties afbakenen tot 1 formeel ondersoort niet reeel lijkt. De T. karelinii moet eigenlijk nog veel verder onderzocht worden, sterker nog, ik heb me laten vertellen dat er daadwerkelijk een groep mensen bezig is om T.karelinii verder te onderzoeken.(dank je Serge ;)) Wellicht zullen er naar verloop van tijd misschien wel verschillende ondersoorten worden benoemd.

T.karelinii kaukasus is dus eigenlijk een verzamelnaam voor de karelinii die uit het kaukasusgebergte komt.
Het is zeker geen Triturus arntzeni, deze dieren heb ik ook en zijn goed te onderscheiden.
Voornamelijk door de kam van de mannen, bij mijn Kaukasus zijn deze stekelig en bij de Arnzeni eerder golvend. Tevens zijn mijn Kaukasus dieren ook enigzins plomper en wat robuuster dan de arntzeni die wij hebben.

Groet,
Hugo

Steven DC

Kan jij de juveniele dieren van beide kweekgroepen (kaukasus en arntzeni) onderscheiden van elkaar, enkel op het oog? Of is daar nauwelijks verschil in te zien?

Hugo

Steven,

Ik heb geen juvenielen van de arnzeni, helaas! Helaas mijn larven verloren door omstandigheden.
Volgend jaar hoop ik ze wel te hebben en dan eventueel alsnog een vergelijk te kunnen maken.

Wellicht dat de onderlinge verschillen pas echt goed zichtbaar worden als ze ouder worden inderdaad.


Sergé Bogaerts

#7
Abantsee is geen artzeni!!

Arntzeni komt uit Europa, Bulgarije en aangrenzende landen, de Abantsee ligt in Turkije. Dat zijn dus karelinii's, alleen zijn de Abantsee dieren over het algemeen veel slanker, minder bruin meer grijs en met fraaie blauwgroene vlekken in vergelijking tot de zogenoemde Kaukasus dieren. Kaukasus dieren zijn veel plomper gebouwd.
Het onderscheid "Kaukasus" en "Abantsee" is destijds gemaakt door ons houders, niet door wetenschappers zodat ze bij het kweken niet werden gemengt. Karelinii heeft een enorm verspreidingsgebied en bestaat mogelijk uit meerdere ondersoorten, daaorm is het goed om populaties waarvan een herkomst bekend is niet te mengen met andere.  
 

Steven DC

Sergé ik zie nu pas je reactie! Als ik het goed begrijp, zijn m'n dieren dus niet van arntzeni maar van de Abantsee. Waarom worden ze in de vereniging dan aangeduidt als Triturus karelinii arntzeni ??? M'n dieren zien eruit als de Abantsee dieren die jij beschrijft (grijs met blauw-groene vlekken).

Hugo

Oproep aan Serge, :)

Nou raak ik het spoor ook bijster.
De Arntzeni die ik heb voldoen aan Serge´s beschrijving van Abantsee dieren.
(minder bruin, mooie geel groene vlekken op grijzige ondergrond
Terwijl ik abantsee dieren heb gezien bij Heinz Keller die duidelijk bruiner waren en langer en slanker.

De dieren van die Alex kweekt en Harry heeft gekweekt zijn dit nou terecht Arntzeni´s of gaat er iets mis?

Van wat ik heb gezien zijn
-abantdieren juist bruiner ipv grijzer en langer en slanker
-arntzenidieren juist grijzer en hebben blauw groenige vlekken, terwijl ze juist minder slank zijn en kleiner blijven.

??

Steven DC

Volgens dit artikel van Harry zijn onze dieren abantseedieren.
http://home.hetnet.nl/~efr/karelinii.pdf
Toch werd mij verteld dat het dieren van Arntzeni zijn die Alex kweekt?! Hoe de vork in de steel zit, Joost mag het weten (vertel maar Joost  :D)

joost.v.wijk

uhm... weten jullie zeker dat je geen pleurodeles waltl hebt/ :D :D :D :D :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

even weer serieus: ik kan jullie hier niet mee helpen. De enige Triturussoorten die ik heb gehad zijn de carnifex en de marmoratus. Ik denk dat Sergé hier vast meer over kan vertellen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC


Sergé Bogaerts

Van de buitenkant kun je moeilijk zien wat exact wat is, daarom moet je als je dieren krijgt ook altijd vragen waar ze vandaan komen. Alex had zowel Abantsee dieren als een arntzeni groep die Harry ooit ergens vandaan haalde (als ik het me goed kan herinneren). Ook Harry had bedie vormen en zelfs nog "kaukasus"dieren. Die zijn naar mij en Hugo gegaan.

Naar het nu uitziet (meeste recent onderzoek) zijn er wel drie vormen genetisch binnen karelinii te onderscheiden. Arntzeni is al als soort afgescheiden, de rest zal mogelijk ook nog opgesplitst worden. Zonder exacte vindplaats of bewijs van je kweker kun je er moeilijk iets over zeggen wat wat is. daarom hebben we de Abantsee dieren ook altijd als aparte groep aangeduid.

Dus terug naar je kweker en vragen wat je nu precies hebt, en dat ook goed bijhouden ;-) Overigens geldt dat ook voor andere dieren, zorg dat als er een oorspronkelijk bekende vindplaats bekend is je die dieren ook gescheiden houdt van dieren zonder vindplaats.